شبکه های اجتماعی با مغز نوجوانان چه می کند

شبکه های اجتماعی با مغز نوجوانان چه می کند

نتایج یک مطالعه 3 ساله روی 169 دانش‌آموز منتشر شد

دنیای قلم -دانشمندان در یک مطالعه جدید، رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی در اوایل نوجوانی و تغییرات مغز را در یک دوره سه‌ساله ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها در این تحقیق نشان داده‌اند که بررسی مکرر شبکه‌های اجتماعی با حساسیت بیشتر نقاط مرتبط با پاداش‌های اجتماعی مغز ارتباط دارد، اما تأکید می‌کنند که تغییرات مغزی کشف‌شده را نمی‌توان دقیقاً به‌عنوان تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی برداشت کرد و با یک احتمال روبه‌رو هستیم.
 

     بررسی سالانه اسکن‌های  mriنوجوانان


صفحه ‌نمایش‌ها به‌سرعت در زندگی مدرن فراگیر شده‌اند و تأثیر آن‌ها بر سلامت و رشد ما به یک چالش بزرگ برای محققان تبدیل شده است. برای یک نوجوان، از استفاده از لپ‌تاپ برای انجام تکالیف مدرسه گرفته تا کاوش در اینستاگرام با تلفن‌همراه، اسکرین‌تایم(مدت زمان استفاده از دستگاه‌های دارای نمایشگر) می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. در این تحقیق جدید که توسط دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه کارولینای شمالی انجام شده، به‌طور خاص به بررسی اثرات رشد عصبی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در نوجوانان پرداخته شده است. در این مطالعه 169 دانش‌آموز شرکت کردند و به مدت سه سال توسط دانشمندان بررسی شدند. در ابتدای مطالعه از هر شرکت‌کننده 12‌ساله سؤال شده بود که روزانه چند‌بار شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی می‌کند. کسانی که روزانه 15‌بار یا بیشتر این کار را انجام می‌دهند، به‌عنوان کاربران مورد بررسی طبقه‌بندی شده‌اند. کاربران غیرعادی هم افرادی هستند که کمتر از یک‌بار در روز شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنند و گروه دیگری با عنوان کاربران میانه در وسط قرار داشتند. در طول این سه سال شرکت‌کنندگان تحت اسکن‌های mri سالانه‌ای قرار گرفتند که در آن با انجام یک بازی، فعالیت مغز آن‌ها در مناطق مرتبط با پاسخ‌های بازخورد اجتماعی بررسی می‌شد.

 

    نتایج این پژوهش


یافته‌های تحقیق نشان داد کودکانی که رفتارهای معمولی در بررسی شبکه‌‌های اجتماعی داشتند، در بخش‌هایی از مغز خود که با انتظارات اجتماعی و پاداش‌های اجتماعی مرتبط است، فعالیت بیشتری نشان دادند. همچنین در طول دوره مطالعه سه‌ساله، حساسیت این مناطق مغز آن‌ها افزایش یافت. یافته‌ها نشان می‌دهد کودکانی که بیشتر با بررسی شبکه‌های اجتماعی بزرگ می‌شوند،به  بازخورد همسالان خود حساس می‌شوند. بااین‌حال به‌دلیل تمرکز محدود مطالعه، محققان این پژوهش تأکید دارند که لزوماً شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد این تغییرات مضر در مغز نوجوانان نمی‌شوند.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.