سد چم‌شیر و سخنان استاندار كهگیلویه و بویراحمد

سد چم‌شیر و سخنان استاندار كهگیلویه و بویراحمد

عدم توجه به هشدارهای كارشناسان  باعث شكل‌گیری ابربحران‌ها می‌شود

دنیای قلم - هادی شیروانی‌شیری : سال‌ها پیش آیت‌الله حسنی امام جمعه فقید ارومیه در واكنش به مخالفان احداث سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: «مخالفان بروند پرندگان دریاچه را جمع‌آوری كرده و آنها را به پشت سدها منتقل كنند تا در آب سد ادامه حیات داده و از آب گوارای آن استفاده كنند.» نتیجه بی‌توجهی به دریاچه موجب بحرانی شده است كه هیچ دولتی توان حل آن را ندارد و ادامه بحران منجر به غیر قابل سكونت شدن چندین استان شمال غرب كشور و حتی استان‌های مركزی خواهد شد.  

 

در ماجرای معدن آهن منطقه بختگان فارس و زیستگاه گورخر ایرانی استاندار وقت فارس (مهندس صادق عابدین) در اظهاراتی غیركارشناسی و عجیب و در واكنش به مخالفت محیط زیست با فعالیت معدن در منطقه گفت: «اهالی نی‌ریز حاضرند سیصد راس گورخر منطقه بهرام گور را به خانه ببرند و از آنها نگهداری كنند تا محیط زیست مجوز فعالیت معدن آهن را در این منطقه صادر كند.» و در نتیجه فعالیت معادن در سال‌های گذشته آیت‌الله فقیه امام جمعه نی‌ریز اظهار داشت كه اگر كار معادن در شهرستان نی‌ریز ادامه یابد در سال‌های نه چندان دور زندگی در این منطقه غیرقابل تحمل خواهد شد.  و اما در ماجرای سد گتوند و با وجود هشدارهای دلسوزان محیط زیست سد آبگیری شد و پتوی رسی كه با میلیاردها تومان پول بیت‌المال ایجاد شده و قرار بود جلوگیر حل شدن نمك در آب باشد، دوام نیاورد و شكسته شد و محمود احمدی‌نژاد در سال ۹۰ در خصوص گزارش تخصصی سازمان بازرسی كل كشور خطاب به پورمحمدی در رابطه با سد گتوند خوزستان گفت كه «یك آدم بی‌سوادی وارد كارهای تخصصی می‌شود و به ما نامه رسمی  می‌زند كه شما این سد را در این نقطه نسازید و در جای دیگری احداث كنید. به تو چه ارتباطی دارد؟

 

اصلا تو می‌فهمی سد یعنی چه؟‌ چه كسی به تو این اجازه را داده است كه چنین كاری را انجام دهی؟ من كه خودم مهندس عمران هستم در این باره اظهارنظر نمی‌كنم، چراكه احداث یك سد مطالعات زمین‌شناسی و هیدرولوژیكی فراوانی را می‌طلبد... 

 در انتهای نامه هم تهدید می‌كنند كه اگر این كار را انجام ندهید با شما برخورد می‌كنیم.» و حال می‌بینیم فاجعه سد گتوند را و از كار افتادن توربین‌های نیروگاه بر اثر آب ‌نمك تا نابودی مزارع و نخلستان‌های پایین‌دست و فاجعه‌ای كه متاسفانه راه برگشت و جبرانی برای آن وجود ندارد. 

اما سال گذشته و در ماجرای احداث پتروشیمی در جوار تالاب بی‌مثال میانكاله كه بوی متعفن رانت، فساد و زمین‌خواری در آن مشام همه را آزرده بود و دلسوزان ایران زمین به مخالفت شدید برخاسته بودند، امام جمعه بهشهر و استاندار مازندران به محیط زیست و فعالان این حوزه تاختند كه آنها مخالف نظام و دشمن مردمند.  


جناب احمدزاده استاندار محترم! استان كهگیلویه و بویراحمد با این همه جاذبه طبیعی كه در جهان كه اگر نشود گفت بی‌نظیر اما قطعا می‌توان گفت كم‌نظیر و داشتن استعداد بالقوه در گسترش صنعت گردشگری به عنوان صنعت سبز و پایدار پس هیچ دلیل عقلی جهت اجرای پروژه‌های اینچنینی و تخریب منابع طبیعی وجود ندارد. جناب استاندار! اجازه ندهید كه طبیعت بكر و بی‌مثال كهگیلویه بر اثر طرح‌های بدون ارزیابی زیست محیطی نابود شود. 
جناب استاندار! خدا می‌داند دوستداران محیط زیست دشمن نظام و مردم و بی‌سواد نیستند ولی از تكرار فجایع جبران‌ناپذیری مانند سد گتوند نگرانند و در نهایت جناب استاندار عزیز، در مسوولیت‌پذیری و دلسوزی شما شكی نیست پس اجازه ندهید نام‌تان مانند موارد ذكر شده، در تاریخ ثبت شود.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.