رنگ ها برای افسرده ها چطوری است

رنگ ها برای افسرده ها چطوری است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جهان برای افراد افسرده، حداقل در سطح ناخودآگاه، واقعا خاکستری به نظر می‌رسد

دنیای قلم - فرنگیس یاقوتی : شاید شما هم این جمله را از افراد افسرده شنیده باشید که زندگی دیگر برای ما رنگ سابق را ندارد. احتمالا بعدش هم گفته‌اید که آن فرد، بزرگ‌نمایی می‌کند و این طور نیست، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که جهان برای افراد افسرده، حداقل در سطح ناخودآگاه، واقعا خاکستری به نظر می رسد.

   نحوه انجام این پژوهش


محققان دانشگاه فرایبورگ آلمان قبلاً اعلام کرده بودند که افراد مبتلا به افسردگی در تشخیص تفاوت کنتراست سیاه و سفید مشکل دارند و برای این منظور از یک معیار تا حدودی ذهنی استفاده کرده بودند، اما به تازگی مطالعه جدیدی که در نشریه biological psychiatry منتشر شده است، بر اساس اندازه‌گیری شبکیه چشم نشان می دهد که افراد افسرده ممکن است دنیا را متفاوت از افراد غیر افسرده ببینند. تیم تحقیقاتی، 40 بیمار مبتلا به افسردگی شدید و 40 فرد سالم را بررسی کردند و از آن‌ها خواستند به تخته شطرنجی که ۱۲ بار بر ثانیه روی صفحه نمایشگر سوسو می‌زند، نگاه کنند. در همین حال، محققان از یک اندازه‌گیری عینی به نام الگوی الکترورتینوگرام استفاده کردند که شبیه الکتروکاردیوگرام (ecg) شبکیه چشم است و پاسخ نورون‌های داخل سلول‌های شبکیه را نشان می‌دهد.


   علت خاکستری دیدن جهان توسط افسرده‌ها


دکتر «ludger tebartz van elst» محقق ارشد این مطالعه گفت: «این بینایی آگاهانه نیست بلکه خیلی سریع تر از آن چیزی است که شما آگاهانه چیزی را در چند میلی ثانیه درک کنید.» بعد از بررسی‌های مختلف محققان به این نتیجه رسیدند که در بیماران افسرده نسبت به افراد سالم، پاسخ شبکیه چشمی به کنتراست‌های مختلف سیاه و سفید کمتر بود. نتایج بدون در نظر گرفتن این که آیا بیماران داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کردند یا خیر، باقی ماند. در حالی که محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا افراد افسرده ممکن است جهان را خاکستری ببینند اما احتمال می‌دهند این اتفاق به دلیل کمبود دوپامین است. دانشمندان این مطالعه خاطرنشان کردند، اگرچه این یافته‌ها قوی هستند، اما هنوز باید در مطالعات بیشتر تکرار شوند.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.