تاثیر سیگار روی طول عمر بیشتر است یا افسردگی

تاثیر سیگار روی طول عمر بیشتر است یا افسردگی

سیگار برای سلامت بدن مضر است اما آیا تاثیر آن کمتر از افسردگی است

دنیای قلم -

شاد نبودن بدتر است یا سیگار کشیدن!؟
با نتایج یک پژوهش جدید روی 12 هزار نفر درباره تأثیر ناراحتی‌های روانی بر روند سرعت پیری اعلام شد
دانشمندان در سراسر جهان تلاش می کنند تا از هوش مصنوعی برای ایجاد نوع جدیدی از ساعت استفاده کنند که می‌تواند سن زیستی حقیقی شما را اندازه‌گیری کند. در تلاش اخیر پژوهشگران، عوامل روان شناختی به این ترکیب اضافه و پیش‌بینی‌های جالبی حاصل شد.آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که تاثیر ناراحتی‌های روانی در برخی مواقع می‌تواند از تأثیر بیماری‌های جسمی و عادت های اشتباه مانند سیگار کشیدن بیشتر باشد.

 

   تاثیر وضعیت‌ روانی در سرعت روند پیری


سن تقویمی بر اساس تعداد سال‌هایی است که زندگی کرده‌اید، اما فقط این موضوع که دو فرد از نظر سن برابر هستند، به این معنا نیست که آن‌ها از نظر سلامتی هم در شرایط برابری قرار دارند. پژوهشگران امیدوار هستند که با اندازه‌گیری جنبه‌های خاصی از سلامت جسمانی فرد مانند میکروبیوم روده یا نشانگرهای التهابی موجود در خون، بتوانند پیش‌بینی کنند که فرد از نظر زیستی چقدر جوان یا پیر است. اگر این پیش‌بینی دقیق باشد، می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا متوجه شوند که چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران پیر می‌شوند و سبک زندگی در روند پیری چه نقشی دارد ، اما در تلاش های گذشته به یکی از مؤلفه‌های کلیدی سلامت انسان برای تنظیم ساعت پیری توجه نشده و آن وضعیت روانی و عاطفی ماست. در سال ۲۰۲۱هم مطالعه چند دهه‌ای که روی ۲/۳ میلیون نیوزیلندی انجام شده بود، نشان داد که ارتباطی قوی بین اختلالات روانی و شروع بیماری‌های جسمی و مرگ وجود دارد. مطالعه دیگری در همان سال نشان داد که سابقه مشکلات سلامت‌ روان با تسریع پیری در میان‌سالی ارتباط دارد. علاوه ‌بر ‌این، تأثیر این عوامل بر پیری سال‌ها پیش از بروز بیماری‌های مرتبط با پیری رخ می‌داد.


   نحوه انجام پژوهش جدید و نتایج آن


پژوهشگران در آمریکا و هنگ‌کنگ با درنظر گرفتن یافته‌های مطالعات گذشته، الگوریتم
 رایانه ای را برای ایجاد ساعت پیری جدیدی طراحی کردند که چندین عامل مرتبط با سلامت روان و نشانگرهای زیستی خون را درنظر می‌گرفت. آن‌ها الگوریتم خود را با داده‌های حدود پنج هزار بزرگ سال سالم شامل شرکت‌کنندگان ۴۵ ساله و بالاتر، بررسی و سپس آن را روی داده‌های هفت هزار فرد دیگر آزمایش کردند. در نهایت، پژوهشگران دریافتند که عوامل روان شناختی مانند احساس تنهایی یا شاد نبودن تا 65/1 سال به سن زیستی فرد اضافه می‌کند. در همین حین، مصرف دخانیات به‌تنهایی حدود 25/1 سال به پیری اضافه کرد. پژوهشگران در پایان نوشتند: «البته این نتیجه بدان معنا نیست که الگوریتم نشان می‌دهد که خطر سیگار کشیدن برای سلامتی کمتر از تنهایی یا افسردگی است. سیگار کشیدن همچنان یکی از عوامل خطرساز اصلی برای ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی است.» نتایج این مطالعه در مجله aging منتشر شده است.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.