مورد متروی پرند

مورد متروی پرند

از همین‌ حالا در بودجه 1402 مبلغ حداقل  3 هزار میلیارد تومان برای این پروژه درنظر بگیرید

دنیای قلم - محسن هاشمی ‌رفسنجانی : رییس‌جمهور از پروژه در حال احداث متروی پرند بازدید و با توضیحات مدیران پروژه قول داده، سوم خرداد 1402 پروژه‌ای كه 14 سال پیش آغاز شده و سال‌هاست مردم این شهر چشم انتظار رسیدن قطار مترو هستند (قطار مترو و نه ایستگاه مترو) مورد بهره‌برداری قرار گیرد. پرند در 30 كیلومتری جنوب غربی تهران در شهرستان رباط‌كریم در كنار آزادراه تهران-ساوه از سال 1373 به شهر جدید تبدیل شده و براساس سرشماری سال 95 حدود 100 هزار نفر جمعیت داشته ولی هم‌اكنون با 17 هزار هكتار صحبت از 250 هزار نفر جمعیت می‌شود. براساس نقشه‌های اولیه دارای 6 فاز بوده است.

 

فازهای اولیه شخصی‌ساز و ویلایی و باغ ویلا و فازهای بعدی به انبوه‌سازی با نام‌های مختلف از جمله كوزو، كیسون، مسكن مهر و اخیرا طرح ملی مسكن اختصاص داده شده‌ است.  از گذشته این شهر دارای خط مستقل راه‌آهن بوده و روزانه قطار حومه‌ای شركت راه‌آهن تا ایستگاه راه‌آهن تهران كه خط 3 مترو نیز از آن عبور می‌كند و بالعكس تردد می‌نماید و به تبادل مسافر با مترو نیز می‌پردازد، لذا از این طریق به شبكه مترو در تهران متصل است. سفر با قطارهای حومه‌ای برای شهرهای اقماری كلانشهرها ارزان، امن، غیرآلاینده و جذاب است مخصوصا كه اگر سرعت مناسبی هم داشته باشد. هم‌اكنون حداقل 12 حركت قطار حومه‌ای به‌طور متوسط هر ساعت یك‌بار از نیمه شب تا ساعت 9 شب با ریل‌باس‌ها كه از قطارهای اتوبوسی كشور است با قیمت مناسب به مسافران خدمت می‌رسانند و اگر اعزام قطار سریع‌السیر فراهم باشد امكان رساندن زمان سفر به نصف هم وجود دارد، چراكه سرعت قطارها می‌تواند تا 120 كیلومتر در ساعت هم برسد. هم‌اكنون مسیر تا پرند با عبور از 6 ایستگاه میانی حدود یك ساعت طول می‌كشد. و اما مسیر جدید ریلی مذكور، مسیری است با طول 50 كیلومتر كه از طریق توسعه خط یك متروی تهران به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و بعد پرند می‌رسد كه كلنگ آن در بهمن 1387 با حضور وزرای راه و مسكن و شهرسازی به زمین زده شد.

 

در آن زمان، هدف از احداث این مسیر، ترغیب مردم به استقبال از پروژه چند ده‌هزاری مسكن مهر در پرند بود. براساس اعلام مدیرعامل وقت حمل و نقل و ترافیك شركت عمران شهرهای جدید، در آن موقع قرار بود این پروژه حداكثر تا سال 92 آماده بهره‌برداری شود. آن زمان صحبت از هزینه 300 میلیارد تومانی شد. خوشبختانه بخش اولیه آن از ایستگاه شهرآفتاب خط یك متروی تهران تا فرودگاه امام خمینی توسط شهردار تهران به طول 28 كیلومتر در تابستان سال 96 با نام خط 8 متروی تهران افتتاح شد، ولی بخش فرودگاه تا پرند كه البته كلنگ اولیه آن همان سال 87 از پرند زده شده بود و اجرای آن در وظایف وزرای راه و شهرسازی قرار گرفت هنوز به اتمام نرسیده است و همان‌گونه كه گفته شد اخیرا با حدود 70درصد پیشرفت كل مورد بازدید و قول جدید مسوولان مربوط برای افتتاح تا 3 خرداد سال 1402 داده شد. می‌دانیم كه اجرای یك خط مترو فقط ساخت اجرای زیربنای ساختمانی آن نیست بلكه با تجهیزات ثابت و متحرك می‌تواند به خدمت‌رسانی مطمئن و امن و با ظرفیت مناسب اقدام نماید. برای مسیر  50 كیلومتری تا پرند فقط با ریل‌گذاری و تست سرد و ساخت ایستگاه، امكان مسافرگیری انبوه فراهم نمی‌شود و لازم است برای حركت قطارها برق كافی، كنترل، سیگنالینگ و مخابرات مطمئن و البته تجهیزات ثابت دیگری تامین و نصب و راه‌اندازی گردد، ولی آنچه شاخص و لازم است نیاز به حداقل 10 قطار برای تامین سرفاصله زمانی جذاب و مطمئن می‌باشد. با توجه به اینكه متروی تهران هم‌اكنون با كمبود حداقل 100 قطار (700 واگن) برای خطوط موجود در حال بهره‌برداری مواجه است، لذا برای اینكه این قول از حالت پیشرفت‌نمایی خارج شود لازم است از هم‌اكنون در بودجه 1402 مبلغ حداقل 3 هزار میلیارد تومان برای تامین تجهیزات متحرك تامین و قرارداد ساخت و تامین قطارها با واگن‌سازان داخلی منعقد شود. تا آنجایی كه خبر دارم متاسفانه هنوز چنین مبلغی در قانون بودجه 1402 در بخش هزینه‌ها برای تكمیل متروی پرند درنظر گرفته نشده است.

 

 امید است سازمان برنامه و بودجه برای قول به رییس‌جمهور اهمیت قائل شود و برای جلوگیری از پیشرفت‌نمایی، تامین اعتبار برای این اقدام مثبت را در نظر بگیرد. در مجموع می‌توان گفت كه گزارش‌ها و وعده‌هایی كه بعضی از مدیران اجرایی كشور به سران نظام می‌دهند آن‌قدر با وضع موجود كشور فاصله دارد كه حتی اگر بخشی از آن هم محقق شود شاهكار است، اما در عمل شاهد هستیم به‌ جای پیشرفت در شاخص‌ها، پسرفت اتفاق می‌افتد و ریشه نارضایتی و مشكلات اجتماعی، معیشتی و اقتصادی كشور هم شكاف میان فضا و زمین، وعده و عمل و واقع‌گرایی با خیالبافی است كه فقط می‌توان به آن، عنوان پیشرفت‌نمایی یا فعال‌نمایی به جای واقع‌گرایی و عملگرایی اطلاق كرد. حداقل مانند رهبر معظم انقلاب در مورد پیشرفت از مواردی بگویند كه انجام شده است نه مواردی كه امید به انجام با شرایط فعلی نزدیك به محال است. یا به دقت به قول خود عمل نمایند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.