دلایل سرگیجه صبحگاهی

دلایل سرگیجه صبحگاهی

دلایلی که باعث می شود صبح هایتان را سخت تر از روزهای قبل شروع کنید!

دنیای قلم -  بیدار شدن از رختخواب و کنار زدن پتو در هر صبح یک مبارزه است. حالا تصور کنید اگر به این مبارزه، سرگیجه اضافه شود چه اتفاقی می‌افتد؟ حتما کار سخت‌ترخواهد شد. اگر هر چند وقت یک‌بار به این حالت دچار می‌شوید نباید خودتان را نگران کنید اما اگر این مبارزه سخت هر روز ادامه داشت باید به دنبال دلیل آن گشت و آن را درمان کرد.
 

 بهترین تعریف و توصیف سرگیجه


دکتر جولی هوناکر شنوایی‌سنج، تعریف و نحوه تجربه سرگیجه در هر فرد را متفاوت می‌داند و می‌گوید:
« افرادی که سبکی سر، سرگیجه یا بی تعادلی را تجربه می‌کنند ممکن است آن را به عنوان سرگیجه توصیف کنند. سرگیجه احساسی  است که شما در حال چرخش هستید یا دنیای اطراف شما بدون حرکت سر و بدن شما در حال چرخش است.»


   6دلیل رایج سرگیجه‌های صبحگاهی


دلایل زیادی را می‌توان برای سرگیجه‌های صبحگاهی فهرست کرد که شش دلیل آن رایج‌تر از دیگر موارد این فهرست است.


   فشار خون پایین


به پشت، پهلو یا شکم خوابیدن می‌تواند فشار خون فرد را در اول صبح تحت‌تاثیر قرار بدهد. وقتی دراز می‌کشید، خون در تنه شما جمع می‌شود. وقتی بلند می‌شوید، خون به سمت پاها و شکم شما می‌رود و باعث افت فشار خون می‌شود. اگر بدن نتواند به سرعت این روند را بازیابی کند دچار سرگیجه می‌شوید.

سرگیجه


   اختلال در گوش داخلی


bppv یک مشکل مربوط به گوش داخلی است و این وضعیت می تواند باعث سرگیجه در هنگام بیدار شدن شود. حرکت ذراتی به نام اتوکنیا به سمت دیگر اندام‌های گوش داخلی، تعادل را بر هم می‌زند. متخصصانی مانند شنوایی‌سنج‌ها می‌توانند این بیماری را تشخیص دهند و آن را درمان کنند.


   نارسایی قلبی


افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی بیشتر مستعد احساس سرگیجه و مشکلات تعادلی هستند. وقتی فرد به نارسایی قلبی مبتلا ست، قلب نمی‌تواند خون کافی برای نیازهای بدن پمپاژ کند. این مشکل می‌تواند باعث مشکلات فشار خون شود که ممکن است هنگام تغییر وضعیت به سرگیجه منجر شود.


   داروها


بعضی داروها به دلیل تاثیر بر فشار خون یا تداخل با دیگر داروها می‌توانند بعد از بیدار شدن از خواب سرگیجه بیاورند. این داروها عبارتند از :


   آنتی‌بیوتیک‌ها
   دیورتیک‌ها (ادرارآورها)
  داروهای ضد روان‌پریشی
  سرکوب‌کننده‌های ایمنی
  مسکن‌های حاوی مخدر
  داروهای ضد افسردگی و ضد صرع
 اگر فکر می‌کنید داروی‌تان باعث سرگیجه می‌شود با پزشک‌ مشورت کنید و خودسرانه داروی خود را قطع نکنید.


    کم آبی بدن


اگر به اندازه کافی آب بنوشید، فشار خون پایین نمی‌آید و به سرگیجه صبحگاهی دچار نمی‌شوید. آب رسانی به بدن زمان‌بر است، به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند در طول روز خوب بخورید و بیشتر آب بنوشید تا به استفاده از سرویس بهداشتی در طول شب، نیاز نداشته باشید.


   آپنه خواب


اگر آپنه خواب دارید، در طول خواب به طور مداوم نفس نمی‌کشید. آپنه خواب می‌تواند از دریافت اکسیژن کافی خون شما جلوگیری کند و به سرگیجه، سبکی سر یا احساس بیهوشی منجر  می شود. همچنین آپنه خواب به مشکلات دیگری مانند سردرد منجر می شود که زمینه‌ساز بروز سرگیجه است.


  سرگیجه صبحگاهی را چطور درمان کنیم؟


اگر هنگام بیدار شدن از خواب دچار سرگیجه می‌شوید، حتما با پزشک مشورت کنید. تجربه سرگیجه پس از بیدار شدن از خواب هم  خطر افتادن شما را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، پاهای خود را قبل از راه رفتن و بلند شدن کمی بالا نگه دارید. به آرامی بایستید و مکث کنید. مطمئن شوید که حالت عادی دارید، آرام هستید و هیچ علامتی ندارید. بعد از این خودآزمایی می‌توانید حرکت کنید.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.