چگونه خانه‌ای مناسب اجاره کنیم؟

چگونه خانه‌ای مناسب اجاره کنیم؟

اگر دنبال خانه ای اجاره ای هستید این مطلب را بخوانید

دنیای قلم -اگر مستاجر هستید و می خواهید خانه ای مناسب اجاره کنید حتما باید نکاتی را رعایت کنید
1- هرچند این قاعده عمومیت ندارد اما بهتر است خانه‌ای اجاره کنید که مالک در آن ساختمان یا مجتمع نباشد. در بیشتر مواقع حضور مالک دردسرهایی دارد که پیشگیری از آن بهتر است.
2- سعی کنید خانه‌ای را انتخاب کنید که خالی باشد تا برای اثاث‌کشی مشکلی نداشته باشید.
3- بهتر است محدوده خانه را نزدیک به محل کار خودتان و محل تحصیل فرزندتان انتخاب کنید. گاهی کمی اجاره بیشتر بهتر از این است که بخواهید برای رفت و آمد خودتان هزینه کنید یا برای فرزندتان سرویس بگیرید.
4- به تعداد واحد‌های آپارتمان هم دقت کنید. بهتر است هر طبقه بیشتر از دو واحد نداشته باشد. مگر این‌که متراژ بالا باشد.
5- در بازدید از هر خانه و آپارتمانی به نمای بیرونیِ ساختمان و نظافت، حیاط، باغچه و راه‌پله و وضعیت آسانسور  و رفتار همسایگان توجه کنید.
6- جای پارک و انباری را حتماً ببینید.
7- از سالم بودن کولر و پکیج و ... اطمینان حاصل کنید.
8- راجع به فشار آب و گرفتگی لوله و... پرس‌وجو کنید.


9- به تحقیق و سوال از یک همسایه اکتفا نکنید تا جو عمومی ساختمان و محله دستتان بیاید.
10- واحد‌هایی را که اتاقک آسانسور شان داخل واحد مسکونی طراحی شده هرگز انتخاب نکنید؛ چون صدای بالا و پایین رفتن آسانسور بسیار ناراحت کننده و مخل آسایش است.
11- سعی کنید خانه‌های نورگیر با سالن‌های مربع‌شکل را انتخاب کنید.
12- هنگام عقد قرارداد حتما اصل سند و شناسنامه مالک را شخصا رویت کنید تا مالکیت وی اثبات شده باشد.
13- زیاد به دنبال املاک نوساز نباشید، چرا که  علاوه بر گران‌تر بودن آن‌ها، در بیشتر موارد، چون مالک آن برای تامین پول خرید خود؛ آن را اجاره داده، سال آینده مجبور به ترک این منزل خواهید بود. در چنین خانه‌هایی مالک روی جزئیاتی مثل رنگ اتاق‌ها و... هم حساس است و احتمالاً پس از تخلیه خسارت هم می‌گیرد.
14- تا جای ممکن سعی کنید از خانه‌هایی که در مجاورت ساخت‌و‌ساز هستند دوری کنید.
15- قرارداد اجاره خود را حتما در بنگاه یا دفاتر اسناد رسمی منعقد کنید و از هزینه آن نترسید. چون این هزینه مانند بیمه‌ای است که جلوی بسیاری از مشکلات آینده و به‌ویژه حین تخلیه منزل را خواهد گرفت.
16- اگر به‌هر دلیلی به حیوانات خانگی و... حساسیت دارید قبل از قولنامه راجع به نگهداری حیوانات خانگی توسط همسایه‌ها تحقیق کنید.
17- درباره هزینه‌هایی مثل شارژ ماهانه، قبض‌های عمومی و مشاعات و... سوال کنید.


18- تفسیر و تعریف دقیق تعمیرات جزئی را با صاحبخانه شفاف کنید و تا حد امکان در قولنامه قید کنید.
19- اگر فرزند کوچکی دارید از حال و هوای همسایه طبقه پایین مطمئن شوید تا بعداً مجبور به محدود کردن جنب وجوش طبیعی فرزندتان نباشید.
20- درباره مدیر داشتن ساختمان مطمئن شوید. ساختمانی که مدیر ندارد قانونی هم ندارد. اگر هنگام بازدید متوجه شدید ساختمان قانون خاصی ندارد، به‌طور مثال وسایل اضافی را در راه‌پله می‌گذارند یا پشت‌بام به‌انباری تبدیل شده بهتر است سمت اجاره چنین واحدی نروید؛ چون تغییر دادن رفتار افرادی که به یک وضعیت عادت کردند راحت نیست.

نویسنده : سیدسورنا ساداتی|‌ روزنامه‌نگار موفقیت
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.