بیزاری از باخت!

بیزاری از باخت!

تعدادی از سهام‌داران در فرصت‌های پیش رو با رسیدن به زمان مورد نظرشان شروع به خروج از بازار سرمایه کرده‌اند. سودهای اولیه به مذاق این افراد شیرین بوده، اما تحمل زیان را ندارند و در بدترین شرایط از بازارخارج می‌شوند.

دنیای قلم -محمدرضا رسولی- بررسی متغیرهای بنیادی شرکت‌های بورسی حکایت از فراهم شدن بسترهای صعود شاخص است. رفته رفته بر حجم معاملات اضافه می‌شود اما در عین حال نباید انتظار رشد بدون توقف هم را داشت. دلیلش هم تا حدود زیادی به خروج سرمایه‌ها در ایستگاه‌های مختلف مسیر صعودی شاخص مرتبط است. به هر حال تعدادی از سهام‌داران در فرصت‌های پیش رو با رسیدن به زمان مورد نظرشان شروع به خروج از بازار سرمایه کرده‌اند. سودهای اولیه به مذاق این افراد شیرین بوده، اما تحمل زیان را ندارند و در بدترین شرایط از بازارخارج می‌شوند. این گروه هیجان‌زده و بی‌تجربه سهام خود را در بالاترین قیمت خرید کرده‌اند و در پایین‌ترین قیمت به فروش می‌رسانند. این در حالی است که اصل فعالیت در بورس این است که باید در صف فروش و پایین‌ترین قیمت خرید کرد و در صف خرید و بالاترین قیمت فروخت. طبق دانسته‌های روانشناسان، افراد بیشتر از آنکه از بردن لذت ببرند از باختن متنفرند. به این نکته "بیزاری از باخت" گفته می‌شود که یکی از عوامل اصلی ضرر در بورس و سایر بازارهای موازی مالی است. هنگامی که فردی در یک معامله سود می‌کند به سرعت پوزیشن خود را می بندد و به آن اجازه رشد بیشتر نمی‌دهد و برعکس وقتی در ضرر هست به آن اجازه رشد و بزرگ شدن می دهد چون ناخودآگاه ذهن او از ضرر متنفر است و همین بیزاری از باخت عامل اصلی ضررهای بیشتر می‌شود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/05/20
عالی

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.