ابرچالش بی‌آبی

ابرچالش بی‌آبی

طبق گفته‌های ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس اگر برای آب حوزه انتخابیه تدبیری اندیشه نشود طی 2 سال، جمعیت 200 هزار نفری آن مجبور به مهاجرت خواهند شد.

دنیای قلم -بیش از ۲۰ سال است که خشکی و بی آبی بر سیستان و بلوچستان سایه افکنده و باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل از جمله صیادی، کشاورزی و دامداری شده است. طبق گفته‌های ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس اگر برای آب حوزه انتخابیه تدبیری اندیشه نشود طی 2 سال، جمعیت 200 هزار نفری آن مجبور به مهاجرت خواهند شد. اَبر چالش بی‌آبی، کشور ما را با تهدید بزرگی مواجه کرده است. بر اساس گزارش ناسا ایران از هشت سال پیش وارد دوره ۳۰ ساله خشک‌سالی شده و شدت این خشک‌سالی به حدی است که کشاورزی را به کل نابود و ایران را تبدیل به وارد کننده محض محصولات زراعی خواهد کرد.
به اعتقاد کارشناسان و محققان حوزه آب، یکی از موثرترین راهکارها در سراسر جهان برای تامین آب مناطقی که به دلیل شرایط جغرافیایی دچار کمبود  بارش و کم آبی هستند، استفاده از ظرفیت آب دریاها و اقیانوس‌ها با روش نمک‌زدایی و شیرین‌سازی آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی و حتی مصارف خانگی است. اما متاسفانه تاکنون کار جدی در این زمینه در کشور ما صورت نگرفته است. ۶۲ درصد از آب شیرین‌کن‌های دنیا در حوزه خلیج فارس ایجاد شده‌اند اما سهم ما کمتر از ۲ درصد است! عربستان سعودی در سال‌های اخیر از طریق تکنولوژی مدرن تبدیل آب دریا به آب شیرین، توانسته اراضی حاصلخیزی برای کشاورزی و دامداری ایجاد کند. این کشور بزرگترین تاسیسات مدرن نمک‌زدایی در جهان را در اختیار دارد و با استفاده از این فن‌آوری 35 هزار کیلومتر مربع از بیابان‌های خود را به زمین کشاورزی تبدیل کرده و از این طریق نه تنها تولید کننده بلکه به یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی نیز تبدیل شده است. عربستان سعودی در این شیوه مدرن به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی که موجب گرما و آلودگی می‌شود، از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند که انرژی آن را هم ازنیروگاه‌های خورشیدی که سرمایه‌گذاری عظیمی روی آن انجام داده تامین می‌کند.علاوه بر این عربستان سعودی طی طرحی هوشمندانه برای تامین نیاز غذایی و صرفه‌جویی در مصرف آب سرزمین خود اقدام به سرمایه‌گذاری کلان در خرید اراضی وسیع کشاورزی در کشورهای سرسبز دنیا کرده است.
به اعتقاد کارشناسان، مدیریت منابع آبی در کشورمان اشتباه است و اگر تدابیر جدی در این خصوص صورت نگیرد تا ۱۰سال آینده ایران دچار بحران خواهد شد.طراحی وساخت آب شیرین‌کن‌های موردنیازدرشهرهای حوزه خلیج فارس ودریای عمان می‌تواند کشور را از تنش آبی موجود عبور دهد.امروزه میدان واقعی جنگ در حوزه آب است و این بحران آب است که واقعا" امنیت ملی ایران را تهدید می‌کند.

محمدرضا رسولی

نویسنده: محمدرضا رسولی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.