سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار کارون

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار کارون

سدسازی روش منسوخ شده در کل دنیا در کنار انتقال آب بین حوزه‌ای بدون توجه به اثرات مخرب آن منجر به خشکی تالاب‌ها شده است.

دنیای قلم -عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس یازدهم گفت: اگر سیاست‌های اشتباه دولت‌ها در خصوص حل مشکلات محیط زیست بویژه منابع آبی اصلاح نشود٬ رود کارون به دریاچه ارومیه دیگر تبدیل می‌شود.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خانه ملت در مورد خشکی کارون گفت: سال‌های طولانی است که خشکی بزرگترین رودخانه کشور٬ کارون را تهدید می‌کند. زمانی نه چندان دور کشتی‌های متعددی در آب‌های آن تردد می‌کردند اما متاسفانه امروزه این رود جنوب کشور با خشکی و کم آبی و فاضلاب دست به گریبان است. ریختن فاضلاب شهری و بیمارستانی نیز باعث آلودگی آب بزرگترین رود ایران شده است. این در حالی است که مردم اهواز دچار کم‌آبی، آب لوله‌کشی و آب شرب هستند.


نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: در بیشتر مناطق و شهرهای کشور برای کنترل آب آمایش سرزمینی درستی صورت نگرفته است و نبود این آمایش سرزمینی منجر به خشکسالی بیشتر شهرهای کشور شده است.

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در مورد خشکی کارون گفت: نبود مدیریت درست در مصرف منابع آبی منجر به خشکی بیشتر رودخانه‌های کشور شده است. دیروز ارومیه و امروز کارون در معرض این خشکی قرار گرفته‌اند. صنایع آب بر در مکان‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی که آبی وجود ندار‌د٬ احداث شد. در کنار آن برداشت‌های نادرست برای کشاورزی به این بی آبی بیشتر دامن زد. به فرض مثال استفاده بی‌رویه از دریاچه ارومیه عاملی شد تا این دریاچه بعد از قرن‌ها روی به خشکی پیش ببرد و زندگی چند میلیون نفر در همجواری این دریاچه به مخاطره بیافتد و تغییر اکوسیستم را شاهد باشیم. تکرار خشکی دریاچه ارومیه را امروز برای خوزستان شاهد هستیم.

سدسازی روش منسوخ شده در کل دنیا

وی افزود: سدسازی روش منسوخ شده در کل دنیا در کنار انتقال آب بین حوزه‌ای بدون توجه به اثرات مخرب آن منجر به خشکی تالاب‌ها شده است. این امر باعث بسته شدن آب دریا و برگشت آب شور دریا به مزارع و باغات خرما و نخیلات در خوزستان، شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر شد و باعث از بین رفتن حدود ۲ میلیون نخل شد که در جای خود می‌توانست سرمایه ارزآوری برای کشور باشد. تمام موارد عنوان شده گوشه‌ای از سوء مدیریت دولت‌ها است زمانی که توسعه سرزمینی بر اساس آمایش سرزمینی انجام نشود٬ بدون شک مردم برای کوچکترین نیاز خود یعنی آب دچار مشکلات گسترده‌ای می‌شوند که گاهی به مهاجرت آنها ختم می‌شود.

رودخانه کارون در معرض خطر خشکسالی است

یوسفی تاکید کرد: با مدیریت‌ اشتباه بیشتر استان‌های کشور نظیر سیستان و بلوچستان و خوزستان با داشتن ۵ سد بزرگ و ۵ رودخانه بزرگ؛ حدود ۷۰۲ روستا از بی آبی رنج می‌برند و نزدیک ۲۰ شهر با تنش بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. تمام موارد عنوان شده نشان می‌دهد٬ تامین منابع آبی با حیات بشر رابطه تنگاتنگی دارد. بی آبی نه تنها تهدیدی برای حیات بشر محسوب می‌شود٬ بلکه منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی این استان جنوبی کشور خواهد شد.

خشکی کارون؛ یک تهدید بزرگ


عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم ادامه داد: خشکی کارون تهدید بزرگی برای خوزستان است. این استان با رتبه اول تولیدات محصولات باغی و زراعی حدود 17.5 میلیون تن از تولیدات محصولات کشاورزی و رتبه نخست تولیدات گندم با 1.2 میلیون تن رتبه برتر تولیدات صادرات خرما و ذرت، دانه های روغنی، شکر و… است که براساس افق سال ۱۴۰۳ باید محصولات کشاورزی آن به ۲۳ میلیون تن برسد تا امنیت غذایی کشور را تامین کند. در حال حاضر برای تولید مرغ، پروتئین و حتی روغن نیازمند نهاده‌های دامی هستیم. زمانی که در کشور خود ظرفیت تولید را داریم و از طرفی تحریم‌ها به کشور وارد شده چه دلیلی وجود دارد که با اصرار به انجام پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌ها بدون در نظر گرفتن تغییرات اکوسیستم طبیعی اقدام کنیم.

در دو سال گذشته شاهد باران‌های سیل آسا بودیم و کشور به سمت ترسالی پیش رفته بود اما امسال حدود ۳۸ درصد منابع آبی کشور کاهش داشته است و در حال حاضر نگران تامین آب شرب استان‌های جنوبی هستیم

کاهش منابع آبی


یوسفی افزود: در دو سال گذشته شاهد باران‌های سیل آسا بودیم و کشور به سمت ترسالی پیش رفته بود اما امسال حدود ۳۸ درصد منابع آبی کشور کاهش داشته است و در حال حاضر نگران تامین آب شرب استان‌های جنوبی هستیم. در حال حاضر اگر فقط ۱۰ درصد در بیشتر استان‌ها منابع آبی صرفه جویی شود و با تغییر الگوی کشت و احداث صنایعی که احتیاج به آب دارند٬ در کنار دریاها ایجاد شود. به فرض مثال صنایع آب بری مثل فولاد و پتروشیمی در استان‌های بی آبی راه اندازی می‌شود و تمام ظرفیت تولید این دو صنعت را به سمت صنایع آبی انتقال نمی‌دهیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق دو اقدام اساسی برای آبخیزداری استان خوزستان پیش بینی شده است؛ اول برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری که برای استان ایلام و خوزستان در نظر گرفته شده بود و از سال ۷۴ برنامه‌های اولیه آن پایه ریزی شده بود اما متاسفانه تاکنون نزدیک به ۲۶ سال از آن می‌گذرد و حدود نیمی از آن به مرحله اجرایی شدن نرسیده است و حتی این طرح می‌توانست حدود ۲ میلیون نفر را مشغول به کار کند و از طرفی امنیت غذایی کشور را پایدار کند و با حرکت به سمت کشاورزی مدرن می‌توانستیم آب کمتری صرف کنیم. اما درست اجرایی نشد و فقط در دولت دوازدهم حدود ۲۳۰ هزار هکتار آن به مرحله اجرایی شدن رسید. با پیگیری‌های صورت گرفته در کمیسیون عمران و تلفیق منابع خوبی برای اجرای طرح ۵۵۰ هکتاری در نظر گرفته شد.

یوسفی ادامه داد: دومین اقدام بالا بردن کیفیت آب کارون بود که در این زمینه منابع خوبی برای آب و فاضلاب در نظر گرفته شده است. حل مشکل فاضلاب اهواز حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. اگر این مبلغ در نظر گرفته شود٬ مانع از وارد شدن حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد فاضلاب شهری اهواز به کارون می‌شود و طی جلساتی که با اردکانیان وزیر نیرو و کلانتری رئیس محیط زیست داشتیم٬ مشکلات مربوط به منابع آبی و خشکی کارون را مطرح کرده ایم.
سیستان و بلوچستان در کنار اقیانوس همچنان تشنه است/ صدای تمساح چیتگر بلندتر از فریاد کودکان قربانی گاندو بود
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های غلط دولت‌ها در خصوص حل مشکلات محیط زیست بویژه منابع آبی اصلاح نشود٬ کارون به ارومیه دیگر تبدیل می ش
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.