کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن غذاهای گیاهی

کاهش خطر ابتلا به سرطان با خوردن غذاهای گیاهی

چطور از ابتلا به سرطان جلوگیری کنیم

دنیای قلم -به ‌نوشته mayoclinic، غذاهای گیاهی سرشار از ترکیبات شیمیایی به نام فیتوکمیکال هستند که از بدن در برابر آسیب محافظت می‌کنند. فیتوکمیکال‌ها همچنین فرایندهایی را در بدن که سلول‌های سرطانی  تولید می کنند ، از بین می برند . رژیم‌های غذایی گیاهی همچنین دارای فیبر بالایی هستند که نشان داده شده خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.دو مورد از مفیدترین مواد شیمیایی گیاهی عبارت اند از: آنتی‌اکسیدان و کاروتنوئیدها.


   آنتی‌اکسیدان


این نوع فیتوشیمیایی(فیتوکمیکال)  از بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کند. سرطان زمانی ایجاد می‌شود که dna در سلول‌ها آسیب ببیند. این روند سبب می شود، سلول‌های غیرطبیعی به‌طور غیرقابل‌ کنترلی تقسیم شوند و به بافت طبیعی بدن نفوذ کنند. آسیب سلولی همچنین می‌تواند در اثر تشعشع، ویروس‌ها و قرار گرفتن در معرض دیگر مواد شیمیایی ایجاد شود. برخی از غذاهایی که حاوی سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان هستند عبارت اند از: شکلات‌تلخ، سیب با پوست، کنگر فرنگی، کلم ‌قرمز، چای، قهوه، آجیل و غلات.


  کاروتنوئیدها


این‌ها ترکیبات محلول در چربی هستند، به ‌این‌ معنی که برای جذب باید با منبع چربی همراه باشند. کاروتنوئیدها به ‌طور ‌طبیعی در بسیاری از میوه‌ها، غلات، روغن‌ها و سبزیجات مانند هویج، سیب‌زمینی، کدو حلوایی، اسفناج، زردآلو، فلفل‌ سبز و سبزیجات برگ‌دار وجود دارند.


   فیبر‌ گیاهی


رژیم‌های غذایی گیاهی سرشار از فیبر طبیعی هستند. نشان داده شده است که این ماده خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و سطح انسولین را متعادل می‌کند. یک مطالعه نشان داده است زنان جوانی که بیشترین رژیم غذایی غنی از فیبر را داشتند، ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده بودند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که هر ۱۰ گرم فیبر روزانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.