آلزایمر درمان می شود؟

آلزایمر درمان می شود؟

تحقیقات جدید امید برای درمان آلزایمر را بالا برده است

دنیای قلم -محققان دریافتند که داروهایی که معمولاً برای درمان adhd استفاده می شود، ممکن است در مدیریت علایم بیماری آلزایمر موثر باشد

جست‌وجوی راهی برای درمان بیماری آلزایمر دانشمندان را برای دهه‌ها  درگیر کرده‌ است. حتی  برخی محققان تمرکز خود را  تغییر دادند و بررسی کردند که آیا  سیستم‌های تحت تأثیر آلزایمر، ممکن است به آن‌ها کمک کند تا راه درمان را پیدا کنند.
به تازگی محققان در یک مطالعه جدید نشان دادند که داروهایی که معمولاً برای درمان adhd استفاده می‌شود، ممکن است در مدیریت علایم بیماری آلزایمر امیدوارکننده باشد.
 

  معجزه داروهای نورآدرنرژیک


محققان به بررسی نحوه عملکرد داروهای نورآدرنرژیک که معمولاً برای adhd استفاده می‌شود، جهت مدیریت علایم بیماری آلزایمر پرداختند. این بررسی نشان داد که مصرف این داروها باعث بهبود عملکردهای خاص مغز و دیگر علایم مانند بی تفاوتی در بیماران مبتلا به آلزایمر می شود.
این داروها، سیستم نورآدرنرژیک را هدف قرار می دهد که شامل بخش کوچکی از ساقه مغز به نام لوکوس سرولئوس است. این ناحیه در طیف وسیعی از عملکردهای مغز مانند حافظه، توجه و یادگیری نقش دارد. این سیستم در درجه اول توسط یک انتقال دهنده عصبی (نوع خاصی از سلول های مغزی که پیام ها را در مغز ارسال و دریافت می‌کند) به نام نورآدرنالین کنترل می شود.

 


   بیماران افسردگی و adhd در معرض بیشتر آلزایمر


مشکلات مربوط به نحوه عملکرد سیستم نورآدرنرژیک در بیماری‌های روان مانند افسردگی، adhd و اضطراب هم دیده شده است. به همین دلیل است که درمان‌های نورآدرنرژیک ممکن است برای این اختلالات تجویز شود.جالب این جاست که بیماران مبتلا به این اختلالات بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند.علایمی مانند افسردگی و اضطراب ، اغلب قبل از مشکلات حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر ظاهر می شود. وجود افسردگی، اضطراب و دیگر بیماری های  سلامت روان با خطر بالاتر مرگ زودرس در بیماران مبتلا به آلزایمر مرتبط است.


   ریتالین وارد می‌شود


 در این مطالعه، دانشمندان داده های بیش از 1800 بیمار را بررسی کردند. آن‌ها همچنین تعداد زیادی از داروهای مختلف نورآدرنرژیک، از جمله داروهای مورد استفاده برای درمان adhd و افسردگی را بررسی کردند و متوجه شدند، دارویی که عمدتاً در درمان adhd استفاده می‌شود، به نام متیل فنیدات که به نام ریتالین شناخته می‌شود، بهترین تاثیر را برای بهبود بی‌تفاوتی در بیماران مبتلا به  آلزایمر دارد. داروهای دیگری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، مانند داروی ضد افسردگی میرتازاپین، نه تنها بهبودی حاصل نمی کند  بلکه با افزایش خطر مرگ زودرس هم مرتبط است .


   مشکلات قلبی، اعتیاد و تغییرات مغزی


به طور کلی، این مطالعه نشان داد که داروهای نورآدرنرژیک می تواند برای برخی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مفید باشد به شرطی که از دوز مناسب استفاده شود.اگرچه در این تحقیق نشان داده شده است که این داروها برای عملکرد مغز فوایدی دارد، اما مصرف آن‌ها  می‌تواند با عوارض جانبی شامل مشکلات قلبی، اعتیاد،تغییرات مغزی یا علایم روان پزشکی، از جمله روان پریشی،  توهم و پارانویا همراه باشد. بنابراین انجام مطالعات  در آینده برای اثبات مزایای این داروها و این که فواید آن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی است، مهم خواهد بود.در ضمن فراموش نکنید در هر صورتی خود درمانی و مصرف دارو بدون نظر پزشک اشتباه است
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.