چهل سال پس از فتح خرمشهر؛ كدام تبیین؟

چهل سال پس از فتح خرمشهر؛ كدام تبیین؟

دنیای قلم -پدیده فتح خرمشهر را پس از چهل سال با رویكرد و روش‌های مختلفی می‌توان مورد بازبینی قرار داد كه تابع نظام ادراكی متفاوت از موضوع مورد بحث خواهد بود. در این یادداشت با نظر به پژوهش و نگرانی‌هایی كه داشته و دارم، به ‌نظرم موضوع مورد بحث را به دو اعتبار می‌توان مورد توجه قرار داد و درباره آن سخن گفت. 


1- فتح خرمشهر به اعتبار زمان، تاریخی شده، زیرا موضوع آن متعلق به نسل انقلاب و جنگ است كه به صورت میانگین در دهه ششم یا هفتم زندگی خود قرار دارند. به همین دلیل هم‌اكنون گفت‌وگو درباره حوادث بزرگ تاریخی نظیر جنگ و انقلاب، به چالشِ میان‌نسلی تبدیل شده است. به این معنا كه نسل پیشین بر پایه تجربه تاریخی و هویت‌ساز خود به حوادث و الزامات زندگی نگاه و درباره آن مناقشه می‌كند، در حالی كه نسل جدید درگیر شرایط دیگری است و نسبتِ این وضعیت را با گذشته و مناقشه درباره آن، نمی‌تواند به خوبی بازتعریف كند.


 2-فتح خرمشهر، به اعتبار موضوع و مساله، هنوز تاریخی نشده است، زیرا نسل كنونی و آینده در ایران، همچنان با شرایط تاریخی و پیامدهای فرهنگی و راهبردی فتح خرمشهر درگیر و با آن زندگی خواهند كرد.برای این قضاوت، می‌توان چنین استدلال كرد كه فتح خرمشهر خطوط اصلی و مشخصه‌های «هویت سیاسی و اجتماعی جامعه ایران» را پس از پیروزی انقلاب ترسیم كرد. چنانكه «توانمندی مدیریت كشور» و «ماهیت قدرت و نقش نیروهای مسلح» را كه با پیروزی انقلاب، برای «حفظ موجودیت، استقلال و تمامیت ارضی كشور» در برابر «بحران امنیتی و تجاوز و اشغال» دچار پرسش و تردید شده بود، آشكار كرد. در واقع منطق حاكم بر تداوم حیات نظام سیاسی برآمده از انقلاب در ایران، متاثر از همین تحولات بود كه امروز چندان به آن توجه نمی‌شود، در حالی كه برای شناخت شاكله و بنیان قدرت جدید در ایران و انتقال آن به نسل آینده، باید تحولات تاریخی را با رویكرد نقادانه و در گفت‌وگوی میان‌نسلی و نه تبلیغاتی مورد بررسی قرار داد...

 

 زیرا فهم عمیق از تحولات تاریخی و راهبردی، برای استفاده در آینده با گفت‌وگوی نقادانه و تساهل‌آمیز صیقل خورده و قابل بهره‌برداری خواهد شد.
مساله اساسی این است كه با وجود برخورداری جامعه ایران از سرمایه‌های سرنوشت‌ساز و بی‌نظیر تاریخی، نسل كنونی ادراك مناسبی از این تحولات هویت‌ساز ندارد، زیرا از رویكرد و روش مناسبی برای تبیین تحولات تاریخی استفاده نشده است. در واقع الزامات جهاد تبیین كه مورد تاكید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، ناظر بر تعهد به همین معناست. در صورتی كه این نگرانی وجود دارد كه معنای جهاد تبیین و الزامات آن نیز بدون توجه به مسائل مورد بحث و الزامات آن، به دلیل بی‌توجهی به ضرورت انتخاب رویكرد و روش‌های مناسب، در این مسیر قربانی شود. 

محمد درودیان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.