برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها پشتوانه قانونی نداریم

برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها پشتوانه قانونی نداریم

وقتی نسبت به تعطیلی یک واحد ساختمانی نا ایمن اقدام می‌شود، چون پشتوانه قانونی نیرومندی وجود ندارد و نیز با توجه به مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه اغلب شورای تامین ورود پیدا می‌کند و کم و بیش مصوبات را ملغی می‌کند.

دنیای قلم -عضو شورای شهر تهران گفت: ما توانستیم طیف زیادی از پاساژ‌ها را ملزم کنیم که تمهیدات ایمنی را رعایت کنند. این روندی است که ادامه دارد. اما وجود خلاء‌های قانونی واقعا ما را در سیر مراحل قانونی دچار کُندی می‌کند.
مهدی بابایی نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تاثیر یکپارچه شدن شیوه اداره پایتخت بر کاهش ناکارآمدی‌ها در حوزه ایمنی ساختمانی گفت: حتما قانون مدیریت واحد شهری اگر به اجرا در بیاید بسیاری از دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود دارد حل خواهد شد. در صورت تحقق این شرایط ما می‌توانیم در این حوزه‌ها قوی‌تر عمل کنیم. ولی در حوزه ایمنی هم ما به اصلاح قوانین نیاز داریم. یعنی در جایی که شهرداری اخطار می‌دهد و مالکان را برای ارائه تمهیدات ایمنی ملزم می‌کند اگر مالکان این تمهیدات را اجرایی نکردند شهرداری این اجازه را داشته باشد که نسبت به تعطیلی آن واحد ساختمانی به صورت موقت تا روزی که تمهیدات ایمنی را به اجرا در نیاورده اند اقدام کند. این مساله دقیقا آن خلاء قانونی مد نظر ماست که در این زمینه وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه پس از وقوع حادثه پلاسکو با توجه به وجود انتظارات فزاینده، روند ایمن سازی ساختمانی چه وضعی به خود گرفته است گفت: بعد از ماجرای پلاسکو شاهد همراهی بسیار مطلوب قوه قضائیه در حوزه الزام مالکان برای رعایت تمهیدات ایمنی بوده ایم. بر این اساس ما توانستیم به ویژه طیف زیادی از پاساژ‌ها را ملزم کنیم که تمهیدات ایمنی را رعایت کنند. این روندی است که ادامه دارد. اما وجود خلاء‌های قانونی واقعا ما را در سیر مراحل قانونی دچار کندی می‌کند. به هر حال با توجه به اینکه قانون الزام آوری در این حوزه وجود ندارد وقتی نسبت به تعطیلی یک واحد ساختمانی نا ایمن اقدام می‌شود، چون پشتوانه قانونی نیرومندی وجود ندارد و نیز با توجه به مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه اغلب شورای تامین ورود پیدا می‌کند و کم و بیش مصوبات را ملغی می‌کند یا مهلت‌های بلند مدتی را به مالکان می‌دهد.
 
بابایی ادامه داد: نمونه اش همین پیگیری‌هایی است که شهرداری تهران برای انتقال واحد‌های تولیدی کفش از کوچه‌های اطراف باغ سپهسالار در دست انجام دارد. هیچکدام از تولیدی‌های کفشی که در آن نقطه هستند تمهیدات ایمنی را رعایت نمی‌کنند و مقدار زیادی چسب، چرم و مواد اشتعال زا را نگهداری می‌کنند. ما پیگیر هستیم تا این واحد‌های تولیدی از آن نقطه منتقل شوند. دلیل این پیگیری ما این است که بافت فرسوده آن منطقه و وجود معابر باریک در آنجا باعث می‌شود تا امدادرسانی آتش نشانی دچار اختلال شود؛ بنابراین اگر خدای نکرده در آن منطقه دچار حادثه‌ای شویم اطفای حریق بسیار سخت خواهد بود.
 
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: به هرحال شورای تامین با توجه به شرایط اقتصادی جامعه مهلتی را برای انتقال مالکان از آن منطقه داده است. امیدواریم که این مهلت در موعد مقرر به اجرا در بیاید و این مالکان برای خارج شدن از آن ناحیه ملزم شوند. اما اگر این اتفاق نیفتد ما در شورای شهر و شهرداری تهران چه کاری می‌توانیم بکنیم؟ به هر حال آنجا یک نقطه بسیار پرخطر به شمار می‌رود. ما فروشندگان را برای خارج شدن از آنجا ملزم نکرده ایم. ما الزام کردیم تولیدکنندگان کفش از آن نقطه خارج بشوند. ما الزام نکردیم که از شهر خارج شوند و حتی می‌توانند در بعضی از معابری که امکان امدادرسانی برای آتش نشانی وجود دارد کارهایشان را با رعایت تمهیدات ایمنی از سر بگیرند. اما نه تنها تمهیدات ایمنی را رعایت نکرده اند بلکه حتی دریغ از اینکه یک عدد کپسول در آن کارگاه‌های تولیدی کار گذاشته باشند.

منبع: میزان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.