فاجعه پلاسکو در کمین 130ساختمان

فاجعه پلاسکو در کمین 130ساختمان

تهران 130ساختمان بسیار پرخطر دارد که هرکدام می‌توانند فاجعه‌ای بزرگ‌تر از حادثه پلاسکو را رقم بزنند.

دنیای قلم -‌قلب تهران همیشه آبستن حوادثی چون آتش‌سوزی بوده است. منطقه 11و 12در قلب پایتخت، به واسطه تراکم جمعیت وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. بازار تهران و خیابان جمهوری به‌عنوان 2نقطه حیاتی در قلب تهران معمولا با آتش‌سوزی گاه‌وبی‌گاه مواجه هستند که علاوه بر خسارت مالی، خسارت جانی هم در پی دارد؛ یعنی درست در جایی که روزانه ترددهای بسیار بالا به ثبت می‌رسد، هر آن امکان دارد آتشی به جان یک‌بنای ناایمن بیفتد و جان صدها نفر را به خطر بیندازد. بماند که با رخداد چنین حوادثی هزاران نفر که به واسطه فعالیت‌های اقتصادی، زنجیروار به‌هم متصل هستند هم متضرر می‌شوند. 
نشان به آن نشان که هنوز که هنوز است عده‌ای درگیر بدهی و طلب به ارث رسیده از حادثه دی‌ماه سال 95پلاسکو هستند. در این بین، آتش‌سوزی چند روز پیش راسته حاجب‌الدوله بازار بزرگ تهران هم باز زنگ خطر رخداد حادثه در قطب اقتصادی کشور را به صدا درآورد. سازمان آتش‌نشانی شهر تهران بازار را به 12زون تقسیم کرده که طبق اعلام آنها 6زون آن پرخطر است. البته به گفته مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران کمیته رفع خطر و ایمنی بازار بزرگ تهران چند سالی است که با محوریت شهرداری منطقه ۱۲ تشکیل شده است، اما روند رسیدگی به پرونده اماکن ناایمن بازار به کندی پیش می‌رود. ساختمان‌های ناایمن(پرخطر و بسیار پرخطر) و رعایت نکردن پروتکل‌های ایمنی هر آن امکان بحران در شهر تهران را افزایش می‌دهد و در سال‌های گذشته آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو و آتش‌‌سوزی کلینیک سینا اطهر(سینامهرشمیران) زنگ خطری برای بالابردن ایمنی ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها بود؛ بیمارستان‌ها که در مواقع بحران باید آمادگی لازم را برای پذیرش آسیب‌دیدگان داشته باشند، خود در معرض خطر قرار دارند و می‌توانند در زمان بحران، بحران‌زا باشند. بنابراین با وجود اخطارهای مکرر سازمان آتش‌نشانی به ساختمان‌های ناایمن همچنان مشکلات پابرجاست و به‌گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مراجع دیگری ازجمله قوه‌قضاییه پیگیری‌های لازم را برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها باید انجام دهند.
 130ساختمان ناایمن با درجه خطرهای متفاوت در میان مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد.
 10بنای تجاری خیابان جمهوری مانند آزاد، کمپانی، نوشین، علمیه و خانقاه روزگار خطرناکی را سپری می‌کنند.
 1000برج ناایمن در تهران وجود دارد که۱۷۰ مورد آن خطرناک و در محدوده گسل‌هاست.
 حدود ۳۶۰۰ ساختمان پرخطر و حدود ۱۳۰ ساختمان بسیار پرخطر در تهران وجود دارد.
 یکی از مشکلات جدی در بازار سقف‌های فرسوده است. آتش‌سوزی‌هایی که رخ می‌دهد و سیستم برق فرسوده تمام این موارد می‌تواند باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری شود.
 شورای شهر در بهمن‌ماه سال ۸۷ مصوبه‌ای تحت عنوان الزام شهرداری تهران به حفاظت، احیا و ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار تاریخی را به تصویب رساند، اما با گذشت ۱۳ سال این مهم مغفول مانده است.
بازار تهران با 2مشکل بسیار جدی اوقافی و میراثی روبه‌روست که باعث کندی روند احیا شده است.  

منبع: همشهری
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.