حذف ارز ترجیحی موجب تورم شدید می‌شود

حذف ارز ترجیحی موجب تورم شدید می‌شود

راه‌حل جلوگیری از مشکلات ارز ترجیحی، طراحی سامانه‌ای توسط دولت است که مسیر کالاها را از مبدا تا مقصد و رسیدن به دست مصرف‌کننده رصد کند.

دنیای قلم -استاد اقتصاد دانشگاه معتقد است که حذف ارز ترجیحی به صلاح کشور نیست و این کار علاوه بر به هم ریختن بازار، باعث ایجاد تکانه تورمی شدیدی می‌شود.

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و استادیار دانشگاه آزاد تهران شمال درباره موضوع حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده گفت: به صلاح نیست که دولت در شرایط کنونی ارز ترجیحی را حذف کند. این کار باعث به هم ریختگی قیمت‌ها در بازار می‌شود. آرامش فعلی بازار به همت دولت ایجاد شد؛ اما اگر ارز ترجیحی را حذف کند؛ بازار به‌هم می‌ریزد و تکانه تورمی شدیدی وارد خواهد شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت نباید در شرایط فعلی دست به حذف ارز ترجیحی بزند، بیان کرد: راه‌حل جلوگیری از مشکلات ارز ترجیحی، طراحی سامانه‌ای توسط دولت است که مسیر کالاها را از مبدا تا مقصد و رسیدن به دست مصرف‌کننده رصد کند. با انجام رصد، کنترل و ارزیابی، کالا با همان قیمت مدنظر به دست مصرف کننده خواهد رسید. البته این سامانه چند سال پیش قرار بود طراحی و پیاده‌سازی شود؛ اما متاسفانه به بهانه‌های مختلفی این کار صورت نگرفت.

شیخی با بیان اینکه راه‌حل اساسی در درازمدت اصلاح نظام توزیع است، عنوان کرد: مشکل اصلی نظام توزیع این است که بخش غیرمولد اقتصاد بر بخش مولد غلبه پیدا کرده است. بیش از ۷۰ درصد حجم نقدینگی در اختیار بخش غیرمولد قرار دارد که  کارشان واسطه‌بازی، دلالی و کسب سود هنگفت از جیب مردم است. این گروه با کسب چنین پول‌هایی در بازار موج ایجاد می‌کنند که علت اصلی خلق و تشدید تورم هم فعالیت آنهاست.

حذف ارز ترجیحی موجب تورم شدید می‌شود

این کارشناس حوزه اقتصاد، منع شدن بانک‌ها از خلق اعتبار را  از راه‌حل‌های اصلاح نظام توزیع برشمرد و گفت: اول از همه باید بانک‌ها از خلق اعتبار منع شوند تا خلق اعتبار به صفر برسد. اگر اعتبارات بانکی به بخش مولد تزریق شود و بانک‌ها از تزریق اعتبار به بخش غیرمولد منع شوند؛ خودبه‌خود بخش مولد بزرگ و بزرگتر و بخش غیرمولد کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در درجه دوم دولت باید راه‌حل اساسی برای کسری بودجه در نظر بگیرد که ساده‌ترین راه، جلوگیری از فرار مالیاتی است. مقام معظم رهبری هم از دولت جدید خواستند که روی جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم تمرکز کنند.

شیخی در ادامه برشمردن راه‌حل‌های اصلاح نظام توزیع به ضرورت تحققی و عملیاتی شدن نرخ سود بانکی بجای نرخ سود تعیینی و همچنین حذف بازار ثانویه در بورس و عملیاتی شدن نرخ بازدهی سرمایه اشاره کرد.

وی افزود: در اقتصاد ایران هرگونه تغییر در ساختار عرضه و تقاضای پول، با واکنش بازارهایی همچون بورس، مسکن، خودرو و ارز مواجه خواهد شد. در شرایط حاضر بازار بانکی و بورس بجای هم‌افزایی، رقابت منفی دارند؛ با کاهش نرخ سود بانکی، شاهد خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و حرکت به سمت بازارهای سفته بازی نظیر ارز هستیم و برعکس آن نیز رخ می‌دهد.

شیخی با تاکید بر اینکه بازار ثانویه در بازار سرمایه باید حذف شود، گفت: نرخ سود در بازار سرمایه، فقط باید نرخ بازدهی سرمایه باشد و بازار ثانویه حذف شود تا دلالی در بورس از بین برود.

این استاد دانشگاه حذف دلار و یورو از بخش مبادلاتی کشور را موضوع اساسی دیگر دانست و عنوان کرد: باید به سراغ عقد قراردادهای دوجانبه و چند جانبه پولی برویم تا تاثیر دلار و یورو بر اقتصاد را به صفر برسانیم. به طور کلی دولت باید در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند.

منبع: ایسکانیوز
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.