فشار کمبود درآمدهای نفتی به مردم منتقل شد
یک کارشناس اقتصادی:

فشار کمبود درآمدهای نفتی به مردم منتقل شد

از یک طرف تولید و عرضه کماکان خوابیده است و این عاملی برای دامن زدن به تورم است و از طرف دیگر سیاست های پولی نیز دچار سردرگمی هستند.

دنیای قلم -یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت سیزدهم به صورت مستقیم سفره مردم را به تحریم ها گره زده است و در نبود درآمدهای نفتی فشار را مستقیم به مردم منتقل می کند.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در 6 ماه گذشته گفت: در خصوص مذاکرات عملکرد دولت سیزدهم با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تنگناهایی که مردم با آن مواجه هستند آنگونه که انتظار می رفته است نبوده است و در این بین ممکن است مقاومت از سوی طرفین مذاکرات بالا باشد و یا سطح تجربه طرف ما و به خصوص عدم تسلط آنها به زبان انگلیسی و استفاده از مترجم منجر به کند شدن روند مذاکرات شده باشد و عدم حضور ایالات متحده در مذاکرات به صورت مستقیم نیز در کند شدن روند آن بی تاثیر نبوده است و اگر این نقاط ضعف نبود شاید زودتر از اینها مذاکرات به نتیجه می رسید.

وی در ادامه افزود: در نهایت اما از روی ناچاری توافق صورت خواهد گرفت اما اگر این توافق زودتر به نتیجه می رسید خیلی از مشکلات مردم حل شده بود و اگر تیم قوی تری به مذاکرات می رفت سرعت عمل آنها بالاتر می بود و نبود تیم قوی برای مذاکرات نقطه ضعفی برای طرف ما است. 

افقه در ادامه افزود: اعضای کابینه دولت سیزدهم پیش از آنکه در دولت قرار گیرند ریشه مشکلات را در دولت و به دور از مذاکرات برجام می‌دیدند و حتی بیان می کردند که دولت سفره مردم را به برجام گره زده است حال اما دولت سیزدهم از طریق دیگری و به صورت مستقیم تر سفره مردم را به تحریم ها گره زده است و در نبود درآمدهای نفتی فشار را مستقیم به مردم منتقل می کند.

وی در ادامه گفت: اعضا کابینه دولت سیزدهم پیش از آنکه در دولت قرار گیرند به دلیل بی تجربگی وعده های زیادی به مردم دادند اما زمانی که وارد عمل شدند دچار سردرگمی شدند؛ سردرگمی که منجر به تصمیمات عجولانه و رد سریع آن ها و عدم هماهنگی خود اعضا کابینه و مجلس شورای اسلامی شده است و در این بین یکی از اصلی ترین علل این سردرگمی ها عدم اطمینان آنها از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

افقه در ادامه افزود: عدم آزادسازی دلارهای بلوکه شده و پیش نرفتن مذاکرات مطابق انتظارات آنها نه تنها دولت را دچار سردرگمی کرده است بلکه مجلس شورای اسلامی نیز به شدت سردرگم است و هیچ یک از این دو نهاد نیز نمی خواهند زیر بار تصمیمات احتمالی که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند بروند و منتظر هستند تا دیگری قدم اول را بردارد و این اخبار و رفتار در رسانه ها نیز منعکس شده و خواهد شد و جدای از تاثیرات واقعی نبود درآمدهای نفتی تاثیرات روانی این سردرگمی ها بازارها را دچار بی اعتمادی کرده است و در نتیجه آن رشد قیمت ها در برخی از بازار ها شدت گرفته است.

وی در ادامه افزود: از یک طرف تولید و عرضه کماکان خوابیده است و این عاملی برای دامن زدن به تورم است و از طرف دیگر سیاست های پولی نیز دچار سردرگمی هستند و دولت سیزدهم نیز به ناچار به استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس روی آورده است و این امر خود محرکی برای تورم است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که دلیل روند رفت و برگشتی تصمیمات توسط کابینه دولت سیزدهم چیست؛ گفت: متاسفانه دولت سیزدهم، رئیس جمهور و به خصوص تیم اقتصادی آن هیچ گونه تجربه اجرایی نداشته اند و تمام مدت بیرون گود نشسته بودند و وعده می دادند و حال زمانی که وارد عمل شدند با مشکلات اداری و موانع بروکراسی مواجه شده اند و دچار این سردرگمی شده اند و فقدان تجربه و عدم آشنایی با ساختارهای ضد تولید در کشور منجر به این روند تصمیم گیری شده است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه این افراد کماکان آگاه نیستند که حال که در دولت قرار گرفته اند کوچک ترین صحبت آنها نیز توسط رسانه ها منعکس خواهد شد و در نتیجه بی محابا وعده  هایی می دهند و صحبت هایی می کنند و از طرف دیگر زمانی که بازخورد خوبی دریافت نمی کنند عقب نشینی می کنند و در این بین بازار کار خود را خواهد کرد و ملتهب خواهد شد.

منبع: قرن نو
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.