اتاق‌های مادرانه در مترو

اتاق‌های مادرانه در مترو

12 اتاق‌ مادر و کودک در ایستگاه‌های مترو بعد از 5سال تعطیلی دوباره فعال می‌شوند و 10 اتاق جدید نیز به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

دنیای قلم -یکی از مشکلات بانوان برای استفاده از خطوط مترو، تعطیلی طولانی‌مدت و چند‌ساله اتاق‌های مادر و کودک بود. بانوانی که به شکل اضطراری به تمیزکردن و شیردهی نوزادان و کودکان خودشان نیاز ‌پیدا می‌کردند، برای یافتن فضای مناسب و دسترسی به امکانات لازم دچار چالش بزرگی شده و به دردسر می‌افتادند. با توجه به این موضوع و برای پاسخگویی به این نیاز ضروری، شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از فعال‌شدن دوباره این اتاق‌های ویژه در 12ایستگاه و همچنین ساخت 10 اتاق مادر و کودک جدید در ایستگاه‌های منتخب خبر می‌دهد.
ساخت و راه‌اندازی اتاق‌های مادر و کودک در مترو به سال‌های 1393 تا اوایل سال‌1395 بر‌می‌گردد، اما پس از یکی دوسال فعالیت، از حوالی سال‌1396 بود که این فضای رفاهی برای مادران در ایستگاه‌های مترو تعطیل شد. حالا پس از گذشت حدود 5سال، دوباره اتاق مادر و کودک در ایستگاه‌های میدان حضرت ولیعصر(عج)، میدان امام خمینی(ره) و تئاتر شهر فعال شده و اتاق مادر و کودک در 9ایستگاه باقیمانده یعنی تجریش، پایانه جنوب، حرم مطهر، شهرآفتاب، فرودگاه امام(ره)، بهارستان، تهرانپارس، عبدل‌آباد و صادقیه پس از تجهیز و تکمیل تا 2هفته آینده و در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

فعال‌شدن 12اتاق مادر و کودک در دهه فجر


سید‌محمد نقیب، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه درباره فعال‌سازی 12 اتاق مادر و کودک و ساخت 10اتاق جدید به همشهری گفت: «12اتاق مادر و کودک در ایستگاه‌های مترو داشتیم که حدود 5سال تعطیل و غیرفعال بودند و تجهیزات و امکانات آنها به بخش‌‌های دیگر منتقل شده بود. از حدود یک ماه قبل بازگشایی اتاق‌های مادر و کودک را آغاز کرده‌ایم که تا‌کنون در 3ایستگاه فعال شده است و ان‌شاءالله تا 22بهمن با تامین تمام امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز، هر 12ایستگاه فعال خواهد شد. همچنین برای ساخت اتاق مادر و کودک در 10ایستگاه دیگر هم برنامه داریم.  هنوز ایستگاه‌های جدید برای این منظور مشخص نشده است، اما بیشتر ایستگاه‌های تقاطعی مانند دروازه‌دولت که مسافران زیادی دارند، مورد توجه هستند. در مجموع جانمایی ایستگاه‌های جدید به‌گونه‌ای خواهد بود که بانوان در هریک از ایستگاه‌های ابتدایی، میانی یا انتهایی خطوط مترو که سوار قطار شهری می‌شوند، حداکثر به فاصله 3 تا 4 ایستگاه قبل یا بعد، به یکی از اتاق‌های مادر و کودک دسترسی داشته باشند.» ازجمله ایستگاه‌های تقاطعی متروی تهران، علاوه بر ایستگاه‌ دروازه دولت، می‌توان به ایستگاه‌های شهید بهشتی، شهدای هفتم‌تیر، میدان شهدا، دروازه شمیران، میدان محمدیه، شهید نواب صفوی، شادمان، امام حسین(ع)، دانشگاه تربیت مدرس و مهدیه اشاره کرد.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.