رایزنی شهرداری با دولت برای تأمین 630 واگن چینی

رایزنی شهرداری با دولت برای تأمین 630 واگن چینی

با حل مشکل پرداخت سهم 15درصدی اولیه از سوی دولت،‏‏‏‏‏‎ راه برای استفاده از ظرفیت فاینانس خارجی مترو باز می‌شود‏‏.

دنیای قلم -شهرداری تهران درحال رایزنی با دولت سیزدهم است تا مشکل پرداخت سهم 15درصدی برای سفارش ساخت 630دستگاه واگن مترو به طرف چینی را حل کند. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود موضوعی که پس از سال‌ها معطلی و بلاتکلیفی که حاصل عمل‌نکردن دولت قبل به تعهداتش است، سرانجام برطرف شود. در این رابطه سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم خبرهای خوب و امید بخشی می‌دهد. 
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران اما در توضیحاتی بیشتر درباره تأمین پیش پرداخت قرارداد خرید 630دستگاه واگن چینی به همشهری می‌گوید:«در قرارداد خرید 630واگن مترو که سال1397 امضا شده بود، کارفرما سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور است. ساخت این واگن‌ها کنسرسیوم مشترکی بین 3شرکت واگن‌سازی تهران، سی‌آرسی و نورینکو چین است. فاینانس این واگن‌ها چینی است و باید براساس قانون 15درصد فاینانس توسط کشور تسهیلات ‌گیرنده تأمین شود، در نتیجه دولت باید این پول را تأمین می‌کرد. قرار بود این 15درصد از منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود، اما در قانون بودجه سال1400 این موضوع دیده نشد و مشخص نیست این پول از کجا تأمین شود. پس از جلسات و پیگیری‌ها در دولت قبل، قرار بود این 15درصد از محل تهاتر نفت تأمین شود که این موضوع هم محقق نشد. برای سرویس‌دهی بهتر در خطوط یک تا 7مترو و کاهش مدت انتظار به 2و نیم دقیقه، مترو تهران به 1500واگن جدید نیاز دارد که اضافه شدن 630 واگن می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد. تا آنجا که اطلاع دارم در لایحه بودجه1401 دولت هم محلی برای تأمین این 15درصد درنظر گرفته نشده بود. درصورتی که درباره مطالبات مترو از دولت با پیگیری‌ها و جلسات شهردار محترم تهران در هیأت دولت، قرار شده تا بخشی از بدهی‌های دولت به شهرداری به‌صورت تهاتر انجام شود.»
علی امام همچنین درمورد اتصال خط 2مترو به پایانه جدید ترمینال شرق هم اینگونه توضیح می‌دهد: «طرح اتصال خط 2مترو تهران از ایستگاه فرهنگسرا به پایانه جدید شرق برای 10سال قبل است با توجه به تغییراتی که داشتیم این پروژه نیاز به بازنگری دارد. هم‌اکنون طرحی برای اجرا نداریم و ابتدا باید بررسی‌ها و مطالعات جدید انجام شده و طرح تکمیل خط 2تا پایانه جدید شرق که حدود 4600متر طول دارد مشخص شود. حدود 600متر از تونل این مسیر ساخته شده و باید 4هزار متر دیگر ساخته شودکه البته ساخت ایستگاه و تجهیزات زمان خاص خود را می‌طلبد. در این راستا انتخاب مشاور ذی‌صلاح اکنون به سرعت انجام‌شده و متعاقب آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیمانکار برای تکمیل کار انتخاب خواهد شد و امید می‌رود با شروع کار، حداکثرظرف2سال‌و‌نیم به پایان برسد.» مدیرعامل شرکت مترو تهران از حل‌شدن مشکل تأمین اعتبار برای تکمیل متروی شهر جدید پرند خبر می‌دهد: «شورای برنامه‌ریزی استان تشکیل‌ و مسئله تغییر کاربری 25هکتار زمین برای تأمین اعتبار پروژه متروی پرند مصوب شد. حالا شهرداری و شهرک جدید پرند باید تصمیم‌گیری کنند که برای تأمین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه مترو، پول نقد می‌دهند یا این زمین را واگذارمی‌کنند. تکلیف این موضوع حداکثر تا هفته آینده روشن خواهد شد. با توجه به اینکه پیشرفت یک لاین از پروژه حدود 90درصد است، از لحظه رسیدن منابع تا حداکثر یک سال فرایند ساخت متروی پرند به اتمام خواهد رسید.»

منبع: همشهری
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.