۳ توصیه به سهامداران بازار سرمایه

۳ توصیه به سهامداران بازار سرمایه

بازار بورس ایران بیشتر تابع شایعات و اخبار است تا رویدادهای واقعی و اثرگذار. چون رویدادهای واقعی اقتصادی به ندرت اتفاق می‌افتد.

دنیای قلم -یک کارشناس بازار سرمایه توصیه‌هایی را برای فعالیت سهامداران خرد در بازار فعلی عنوان کرد.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در خصوص رشد بورس بعد از افتی که از شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد داشت، گفت: اصولا نوسان در بازار بورس در همه جای دنیا یک فرآیند طبیعی حاصل از تعریف کلاسیک آن است. اما در بازار بورس ایران که از دهه ۵۰ تا الان، سیاستمداران با یک خودشیفتگی سیاسی علم اقتصاد را باور ندارند، چیزی که در بازار سهام دیده می‌شود، بازخوردی از تحولات سیاسی و اقتصادی موثر بر اقتصاد است. به همین خاطر هرگونه اظهارنظر فردی یا نقل و انتقالات مسئولیتی و انتصابی بر اقتصاد و بازار بورس موثر است.

وی عنوان کرد: بازار بورس ایران بیشتر تابع شایعات و اخبار است تا رویدادهای واقعی و اثرگذار. چون رویدادهای واقعی اقتصادی به ندرت اتفاق می‌افتد. الان هم رشد بورس به معنای پیش‌خور کردن تورم سنتی است که در پایان هر سال داریم. طبیعی است که بهمن و اسفند زمان تزریق پول شرکت‌ها به نام عیدی و پاداش است و باعث می‌شود تا تورم پایان سال داشته باشیم. همین مساله باعث می‌شود تا بازارهای پولی و مالی به سمت تورم بروند. اخبار و رویدادهای دیگر هم باعث ایجاد خوشبینی‌هایی می‌شود. در مجموع نمی‌توان امیدوار بود که حرکت فعلی بورس، یک حرکت اقتصادی باشد.

۳ توصیه به سهامداران بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامدار خرد در این بازار و در شرایط فعلی که مسئولان اقتصادی فعلی رویکرد علمی اقتصادی ندارند و مبنای کارشان را درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته‌اند، باید به برخی نکات توجه کند. در این رابطه سه توصیه به سهامدار خرد دارم. اولین توصیه این است که تحت هیچ شرایطی به صورت فردی وارد بازار نشوند و از کارگزاران مطلع استفاده کنند. دوم اینکه قرار نیست بازار بورس برای همه باشد و دلیلی ندارد همه وارد این بازار شوند.

حیدری گفت: نکته سوم اینکه حتما در کنار یادگیری اصول تکنیکال و فاندامنتال (که هیچ کاربردی در هیچ بازار مالی بین‌المللی و داخلی ندارد) از مبانی اطلاعاتی دقیق‌تری هم استفاده کنند. البته توصیه می‌کنم اگر کسی دسترسی به رانت اطلاعاتی ندارد، اصلا وارد این بازار نشود.

وی عنوان کرد: اگر سهامداری دسترسی به رانت اطلاعاتی ندارد، باید اخبار بین‌المللی را پیگیری کند چون تحولات نفتی و اخبار بین‌المللی تاثیر بسیاری روی تصمیم‌گیری سیاستگذاران دارد. هر زمان که افزایش شدید قیمت نفت یا کاهش شدید را داشتیم، هر دو در ایران معادل تورم و افزایش شدید قیمت سهام بوده است.  

منبع: ایسکانیوز
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.