بهسازی پل حافظ و چوبی تا ۱۴۰۱

بهسازی پل حافظ و چوبی تا ۱۴۰۱

شهرداری تهران از سال ۱۳۸۴ بهسازی لرزه ای پل های قدیمی ۱۰۶ تقاطع شهر تهران را که بر مبنای اهمیت عملکردی، سال طراحی و نقص‌های بوجود آمده، آغاز کرد.

دنیای قلم -سرپرست سازمان مشاورفنی و مهندسی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت پل های تهران گزارشی ارائه کرد.

محمدصادق خیرخواه در مورد وضعیت عملکردی و نگهداشت پل های پایتخت با بیان اینکه شهر تهران تا پایان سال ۱۳۹۹ براساس آخرین داده های ثبت شده در سامانه اطلاعات مکانی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، دارای بیش از ۴۳۷ تقاطع غیر همسطح در حال بهره برداری متشکل از ۷۴۴ دستگاه پل است گفت:  از این میان ۱۰۶ تقاطع قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد  و با توجه به عمر طراحی این قبیل سازه ها  که ۷۵ سال است، باید گفت که حدود ۷۵ درصد تقاطعات شهر تهران در دو دهه اخیر احداث شده و سازه هایی جوان به حساب می آیند.

وی افزود: شهرداری تهران از سال ۱۳۸۴ بطور رسمی و در قالب طرحی با عنوان "طرح مطالعه و اجرای مقاوم سازی پل های مهم تهران و راههای دسترسی" با حمایت دولت، بهسازی لرزه ای پل های قدیمی ۱۰۶ تقاطع شهر تهران را که بر مبنای اهمیت عملکردی، سال طراحی و نقص‌های بوجود آمده، آغاز کرد.

خیرخواه ادامه داد:  این مطالعات و اقدامات تا سال ۱۳۹۰ تحت حمایت مالی و اعتباری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و پس از آن بنا به ضرورت موضوع با حمایت شهرداری تهران، در برنامه های پنج ساله دوم و سوم توسعه شهر تهران در دست اقدام قرار دارد. اما این در حالی است که کلان‌شهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی کشور ، همواره در معرض خطر زلزله قرار داشته، بطوری که دوره بازگشت طولانی و تعداد کم زلزله‌های رخ داده در منطقه، شهر  را در برابر این خطر تهدید می کند و به همین دلیل عملکرد مناسب مسیرهای بزرگراهی به عنوان یکی از مهمترین شریان‌های حیاتی، نقش مهمی را در کاهش خطر  در قبل و پس از زلزله ایفا خواهد کرد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات بهسازی لرزه ای دارای پیشرفت ۶۰ درصدی است، گفت: به منظور حفظ و بهبود کیفیت عملکرد پل های شهر تهران، از سال ۱۳۹۱ انجام بازرسی های دوره ای و مطالعات تعمیر و نگهداری پل ها نیز در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این مطالعات منجر به استقرار ساختار مدون و تدوین دستورالعمل های مورد نیاز شد که در نهایت متناسب با نتایج بازدیدهای انجام شده، طرح های تعمیر و نگهداری به صورت موردی و یا تجویزی در اختیار دستگاه مجری وقت قرار گرفته و متناوباً در حال انجام است.


 وی افزود: اما عدم تأمین اعتبار کافی در سال های اخیر منجر به ایجاد تأخیر در  حوزه های مطالعاتی و همچنین تعمیر و نگهداشت ابنیه فنی بزرگراهی شده است.

خیرخواه با تاکید بر اینکه بازرسی های دوره ای در سه مرحله مطابق نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران  بصورت سه ماهه، یک ساله و دو ساله برنامه ریزی شده و آسیب ها و مسائل مبتلابه پل ها را مدنظر قرار می دهد. ادامه داد:  این اسناد در نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با درنظر گرفتن مطالعات انجام شده بر روی سیستم ها و نظام های نگهداشت سایر کشورهای دنیا تدوین شده است و ملاحظات خاص شهر تهران و ساختارهای موجود در آنها مورد توجه قرار گرفته است که بازرسی های دوره ای یک ساله و دو ساله در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و بازرسی های سه ماهه توسط شهرداری مناطق ۲۲ گانه صورت می گیرد.


اولویت نگهداشت با پل های نسل اول

وی افزود:  بنا به دستور ویژه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تعمیر و نگهداشت پل های فلزی با قدمت بیش از ۴۰ سال که به عنوان پل های نسل اول نامیده می شوند در اولویت قرار گرفته است. این در حالی است که شهرداری تهران در سال های اخیر به منظور حفظ عملکردی این تقاطعات اقدام به بهسازی لرزه ای و همچنین کامپوزیت کردن عرشه این پل ها کرده است که این موضوع علاوه بر تبدیل این پل ها به پل های ایمن در برابر زلزله، کیفیت بهره برداری آنها را به دلیل جایگزینی آسفالت اپوکسی با آسفالت های رایج در معابر افزایش داده و ماهیت موقت موجود در طراحی را به ماهیتی دائم تغییر خواهد داد که در حال حاضر می توان از بهسازی لرزه ای پل کریمخان و کامپوزیت کردن عرشه آن، با گذشت حدود ۴ سال از تاریخ اجرا، به عنوان نمونه موفقی از این تصمیم در شهر تهران نام برد.

خیرخواه ادامه داد: در حال حاضر مطالعات مشابه برای پل های حافظ-انقلاب و حافظ – طالقانی به اتمام رسیده و مطالعات در پل های حافظ- جمهوری و انقلاب- پل چوبی در جریان است که پیش بینی می شود،  طرح های بهسازی این دسته از پل ها تا پایان سال ۱۴۰۱ تهیه شود.

خیرخواه  ادامه داد: به طور کلی برنامه ریزی های انجام شده در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرتهران در راستای سیاستگذاری های کلان شهرداری به دنبال بهره‌برداری بهینه و ایمن از پل‌ها،تأمین شریان‌های حیاتی امدادرسانی در بحران و همچنین حفظ و نگهداری از سرمایه‌های شهر پس از وقوع زلزله است که این موضوع در سیاست های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی  و حوادث غیر مترقبه در سند چشم انداز ۱۴۰۴،  با عنوان " ایمن سازی و بهسازی لرزه ای ساختمان های دولتی ، عمومی و مهم، شریان های حیاتی و تاسیسات زیر بنایی و بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال" نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.