نکاتی که باید درباره امیکرون و دریافت دوز سوم واکسن بدانیم

نکاتی که باید درباره امیکرون و دریافت دوز سوم واکسن بدانیم

ابتلا به کرونا محافظت ضعیفی نسبت به امیکرون ایجاد می کند، بنابراین رعایت فاصله، زدن ماسک و تزریق دوز سوم اهمیت بسیاری دارد.

دنیای قلم -ابتلا به سویه‌های قبلی کرونا  چه میزان محافظت در برابر اُمیکرون ایجاد می‌کند؟ آیا این سویه جدید خطر کمتری دارد یا بیشتر؟ این‌ها سوالاتی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده و به دلیل ناشناخته بودن سویه جدید، دادن جواب قطعی زمان‌بر شده است اما یافته‌های جدید و نکاتی که محققان همچنان بر آن تاکید دارند این است که اگرچه امیکرون خطر کمتری دارد اما سرعت انتشارش بسیار بیشتر است و چه بسا با همزمانی ابتلا با سویه‌های دیگر خطرات آن جدی‌تر هم شود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی که از اول همه‌گیری بر آن تاکید شده همچنان ضروری است. نتایج تحقیقات پژوهشگران بریتانیا درباره سویه اُمیکرون نشان می‌دهد که عفونت قبلی با کووید محافظت ضعیفی در برابر سویه جدید ایجاد می‌کند.

محافظت 19 درصدی با تزریق واکسن


به گزارش پایگاه خبری پزشکان قانون (پالنا)، محققان در کالج امپریال لندن دریافتند که سویه اُمیکرون تا حد زیادی از مصونیت در برابر عفونت قبلی کووید یا دو دوز واکسن فرار می‌کند.تحقیقات روی تمام موارد کووید تایید شده با آزمایش pcr نشان داد بیمارانی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده بودند تنها حدود ۱۹ درصد محافظت در برابر اُمیکرون داشتند. این رقم تقریبا مطابق با دو دوز واکسن کووید بود که دانشمندان تخمین زدند تا ۲۰ درصد در برابر نوع جدید موثر است.
اهمیت تزریق دوز سوم واکسن
این داده‌ها اهمیت تزریق دوز تقویت‌ کننده را نشان می‌دهد و تصور می‌شود واکسن‌های تقویت ‌کننده حدود ۵۵ تا ۸۰ درصد در برابر موارد علامت‌دار محافظت ایجاد می‌کند.آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا اعلام کرد که میزان عفونت مجدد از زمان کشف اُمیکرون به شدت افزایش یافته است و افراد در تمام گروه‌های سنی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.


بیشتر بخوانید: کاسبی میلیاردی از واکسن‌ستیزی


احتمال ابتلای مجدد به سویه اُمیکرون


هم اکنون هیچ اطلاعات دقیقی ارائه نشده است که خطر عفونت مجدد با سویه اُمیکرون را در بیمارانی که به این سویه مبتلا شده‌اند بررسی کند.علت این است که بیشتر سازمان‌های بهداشت عمومی، عفونت مجدد را به‌ عنوان دو نتیجه آزمایش مثبت برای یک فرد به فاصله ۹۰ روز یا بیشتر تعریف می‌کنند زیرا علایم ناشی از عفونت کووید می‌تواند تا سه ماه در آزمایش pcr نشان داده شود؛ بنابراین تنها راه قابل اعتماد برای تشخیص عفونت مجدد این است که یک فاصله ۹۰ روزه بین تست‌های مثبت قرار داده شود و از آن‌جایی که اولین مورد اُمیکرون در بریتانیا کمتر از یک ماه پیش شناسایی شده، بنابراین داده‌های موجود درباره سویه جدید احتمال عفونت مجدد را بین بیمارانی که قبلا اُمیکرون مثبت شدند، در نظر نگرفته است.آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا اظهار کرد: قطعا ابتلا به اُمیکرون بیش از یک بار ممکن است مانند این‌که امکان ابتلا به سویه‌های جدید دو بار وجود دارد اما نتایج تحقیقات در بریتانیا هنوز به بررسی میزان احتمال این موضوع نپرداخته است.


دریافت واکسن دوز سوم پس از ابتلا به کرونا


محققان بریتانیایی تاثیر احتمالی واکسن تقویت‌ کننده کووید بر سویه اُمیکرون را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این دوز می‌تواند حدود ۸۵ درصد محافظت در برابر بیماری‌های شدید ایجاد کند.دوز تقویت‌ کننده واکسن کووید به بهبود محافظت از دو دوز اول و به محافظت طولانی‌مدت در برابر ابتلا به بیماری جدی ناشی از ویروس کمک می‌کند اما اگر به تازگی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید و  آزمایش کووید ۱۹ شما مثبت بود، باید چهار هفته از روز مثبت شدن آزمایش خود صبر کنید تا بتوانید تزریق تقویت‌ کننده کووید را انجام دهید. این مدت زمان به تفکیک عوارض جانبی واکسن از عوارض بیماری کمک می‌کند. اگر علایم کووید را تجربه می‌کنید، از دریافت دوز تقویت ‌کننده خودداری کنید، آزمایش دهید و تا زمانی که نتایج آزمایش شما مشخص نشده است، در قرنطینه باشید.


فاصله 3 ماهه برای دریافت دوز تقویتی


اگر حداقل سه ماه پیش دوز دوم واکسن کووید19 را تزریق کرده باشید، می‌توانید دوز تقویت ‌کننده کووید را دریافت کنید.

منبع: خراسان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.