توصیف مهدی پاشازاده از پایتخت؛ تهران، شهر دوست‌داشتنی

توصیف مهدی پاشازاده از پایتخت؛ تهران، شهر دوست‌داشتنی

یادداشت پیشکسوت استقلال و تیم‌ملی فوتبال را درباره شهر تهران بخوانید.

دنیای قلم -تهران یک شهر بزرگ و دوست‌داشتنی است که ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی دارد. اگر بخواهیم درباره نکات منفی و مشکلات بگوییم اول باید به ترافیک سنگین شهر اشاره کنم. ترافیکی که با برداشته‌شدن محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و پایان دورکاری‌ها وحشتناک شده است. در گذشته ترافیک تهران به ساعت‌های خاصی محدود بود و معمولا از ساعت 10صبح تا یک‌ظهر خیابان‌ها خلوت بود یا در ساعت‌هایی جای پارک در حاشیه خیابان راحت‌تر پیدا می‌شد، اما دیگر تقریبا در هیچ ساعتی خیابان‌ها خلوت و خالی از ترافیک نیست. یک‌بار که ساعت 6صبح از خانه بیرون زدم واقعا از ترافیک تهران ترسیدم! در زمان برگشت که  حوالی سازمان صداوسیما بودم، ترافیک بدتر هم شده بود. یکی از دلایل وجود این همه ترافیک در شهر ضعف در حمل‌ونقل عمومی است. واقعا اگر مسافرکش‌های شخصی و تاکسی‌های اینترنتی نبودند ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر توان جابه‌جایی و پاسخگویی به این همه تقاضای سفر درون شهری را نداشت و دیگر در خیابان‌های شهر جای سوزن‌انداختن هم نبود. با این حال امید می‌رود که با تعامل میان مدیریت شهری جدید و دولت، اقدامات مثبتی در زمینه مترو و اتوبوسرانی انجام شود.
من سال‌ها در شهر وین پایتخت اتریش زندگی کرده‌ام. در آنجا 50درصد شهر را فضای سبز تشکیل می‌دهد و حمل‌ونقل عمومی واقعا قوی و منظم است. در وین از خانه با ترن برقی خودم را به ایستگاه مترو می‌رساندم و از آنجا با مترو به مقصد مورد نظرم می‌رفتم و به همین ترتیب هم از خانه برمی‌گشتم و به‌ندرت پیش می‌آمد که از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنم. شاید فقط روزهای تعطیل خیابان‌های شهر کمی شلوغ می‌شد و در روزهای دیگر خیابان‌ها کاملا خلوت بود. با همه اینها من وقتی که از تهران خارج می‌شوم دلم برای شهرم تنگ می‌شود و می‌گویم هیچ‌کجا تهران نمی‌شود. برای من تهران گیرایی خاصی دارد و با تمام شهر‌ها فرق می‌کند. به‌هرحال برای ما که زادگاه‌مان تهران است و یک عمر در این شهر و محله‌هایش زندگی کرده و بزرگ شده‌ایم و از هر گوشه‌اش خاطره داریم، هیچ‌جای دنیا تهران نمی‌شود. باید به این موضوع هم اشاره کنم که تهران واقعا یک شهر مدرن است با زیبایی‌های خاص خودش. حتی دوستانم که از خارج کشور می‌آیند باورشان نمی‌شود تهران اینقدر مدرن و به‌روز است. برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، اتوبان‌هایی که از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشیده شده‌اند، مترو، فرودگاه بزرگی که به اغلب کشورهای دنیا پرواز دارد و بسیاری امکانات دیگر که شاید برای بسیاری از کسانی که این شهر را از نزدیک ندیده‌اند باورنکردنی و تعجب‌برانگیز باشد. 
در مجموع تهران مشکلات و کمبود‌ها و ضعف‌هایی دارد، اما باز هم برای من و امثال من که در اینجا پاگرفته و بزرگ شده‌ایم، دوست‌داشتنی‌ترین شهر جهان است و حال و هوای دیگری دارد.  البته که اگر همه کمک کنند، این شهر دوست‌داشتنی‌تر هم می‌شود.
 

منبع: همشهری

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.