اتوبوس‌های پاک چه زمانی به تهران می رسند؟

اتوبوس‌های پاک چه زمانی به تهران می رسند؟

50دستگاه اتوبوس برقی که با استفاده از شارژ باتری حرکت می‌کنند اواخر امسال یا ابتدای سال آینده به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت افزوده می‌شوند.

دنیای قلم -نزدیک 30سال از حرکت اتوبوس‌های برقی در تهران می‌گذرد و اکنون تعداد اندکی از آنها در یکی، دو مسیر درون شهر باقی‌مانده‌اند. استفاده از اتوبوس‌های برقی بعد از ساخت مسیر ویژه‌ آنها در سال1370 دیگر گسترش پیدا نکرد و در هر دهه بخشی از این اتوبوس‌ها از رده خارج شد. اکنون شرکت اتوبوسرانی تهران به‌دنبال تهیه 50اتوبوس برقی نوسازی است که با سرمایه‌ بخش خصوصی تأمین می‌شود؛ البته بین اتوبوس‌های برقی جدید با آن اتوبوس‌های برقی کابلی 30سال پیش، تفاوت از زمین تا آسمان است.
اتوبوس‌های برقی جدید نه‌تنها جزو پاک‌ترین دستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی هستند، بلکه دردسرهای گذشته برای تامین برق‌شان هم وجود ندارد؛ اتوبوس‌هایی که با هر بار شارژ، قادرند 350کیلومتر را طی کنند. قرارداد تامین 50دستگاه از این اتوبوس‌ها برای تهران نهایی شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال یا ابتدای سال1401، این خودروهای محبوب انبوه‌بر به ناوگان همگانی شهر افزوده شوند.
این اتوبوس‌های برقی در مسیر‌های مرکزی شهر مانند میدان جمهوری تا بهارستان به‌کارگرفته خواهند شد، ولی شیوه انجام کار هنوز مشخص نیست. خودرو‌سازی‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای تولید اتوبوس‌های برقی تلاش زیادی کرده‌اند. در بازار خارجی نیز می‌توان اتوبوس‌های دست دومی را پیدا کرد که دارای کیفیت لازم برای استفاده در شهر هستند. واردات چنین خودرو‌هایی نیاز به قوانین و تأیید مجلس شورای اسلامی هم دارد.
اتوبوس‌های قدیمی برقی (کوادسایکل) در مسیر میدان امام حسین تا پایانه شرق و میدان خراسان حرکت می‌کردند و نیروی مورد استفاده ‌آنها از کابل‌های بالای مسیر تامین می‌شد، اما اتوبوس‌های برقی کنونی فناوری متفاوتی دارند و با شارژ باتری‌ کار می‌کنند. یک سال پیش و در دوره قبلی مدیریت شهری، نمونه‌هایی از این اتوبوس‌های تولید داخل رونمایی و با کارخانه‌های تولید‌کننده و شرکت‌های دانشگاهی توافق‌هایی برای تولید آنها انجام شد، اما به مرحله تولید انبوه نرسید. به جز تهران در شهر مشهد هم تلاش‌های مشابهی در سال‌های اخیر انجام شده است. فناوری اتوبوس‌های برقی یکی از پیشرو‌ترین روش‌های حمل‌ونقل در شهر‌هاست که آلودگی هوا و آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد و در کشور‌های توسعه‌یافته مورد توجه شهرداری‌ها قرار گرفته است. در این بین، ایران‌خودرو دیزل نیز از اتوبوس برقی ساخت خود رونمایی کرده که گفته می‌شود 65درصد تولید آن داخلی‌سازی شده است.

اتوبوس‌های پاک چه زمانی به تهران می رسند؟

منبع: همشهری
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.