بهترین دوست خود را چطور بشناسیم

بهترین دوست خود را چطور بشناسیم

دوست در زندگی جایگاه مهمی دارد برای اینکه بهترین دوست خود را بشناسید اینجا را بخوانید

دنیای قلم -شما چقدر دوست خوبی برای رفیق‌تان هستید؟ در مواقع حساس متناسب با موقعیت، حرف‌های خوبی به دوست‌تان نمی‌زنید؟ چیزهایی مثل: «تو لیاقت بهتر از این‌ها رو داری»، «پیش اومده دیگه، خودتو اذیت نکن»، «برای اون کار پاره‌وقت که دوستش داری، درخواست بده. بدترین اتفاقی که ممکنه بیفته، اینه که ردت کنن». حالا می‌خواهم بپرسم شما چقدر دوست خوبی برای خودتان هستید؟ در مواقع حساس، جمله‌های بالا را به خودتان هم می‌گویید؟ اگر در بیشتر مواقع در خودگویی‌های‌تان جملات منفی به‌زبان می‌آورید، در ادامه این مطلب یادمی‌گیرید با خودتان دوست بهتری باشید.

 

 

 افکار منفی را شناسایی کنید


اولین گام این است که تشخیص بدهید آیا آن‌چه به خودتان می‌گویید همانی است که در موقعیت مشابه، دوست صمیمی‌تان به شما خواهد گفت؟ اگر دارید برای یک مهمانی آماده می‌شوید، دوست‌تان ممکن است بگوید: «این لباس خیلی بهت نمیاد» اما امکان ندارد بگوید: «اصلا چرا به خودت زحمت می‌دی دنبال لباس قشنگ بگردی؟ مگه تو مهمونی کسی به تو نگاه می‌کنه؟» خودگویی‌های منفی، اعتمادبه‌نفس‌مان را پایین می‌آورند و ما را محدود می‌کنند درحالی‌که یک دوست واقعی، با اظهارنظرش قصد کمک کردن دارد نه این‌که ما را محدود و معذب کند.

 

بهترین دوست
 پاسخ دوست‌تان را تصور کنید


اگر در تشخیص مثبت یا منفی بودن خودگویی‌تان اشکال دارید، چشم‌های‌تان را ببندید و تصور کنید که واکنش دوست‌تان در موقعیت مدنظرتان چیست. مثلا وقتی جلوی آینه به خودتان می‌گویید: «امروز چقدر چاق شدم»، فکر کنید که اگر دوست‌ صمیمی‌تان به‌جای آینه بود، چه جوابی می‌داد؟ احتمالا می‌گفت: «چی داری می‌گی؟ امروز خیلی خوشگل شدی، حالت موهاتو ببین».

 


جنگ و دعواهای گاه‌به‌گاه را بپذیرید

 


حتی بهترین دوست‌ها هم گاهی با هم دعوا می‌کنند اما دوباره روزهای خوش برمی‌گردد. پس اجازه بدهید گاهی با خودتان خوب نباشید اما یادتان باشد که دوباره برگردید و دست خودتان را بگیرید و بلند شوید، همان‌طور که یک دوست خوب این کار را می‌کند. گاهی صدای افکار منفی خیلی بلند است؛ مثل وقت‌هایی که اعصاب‌مان خرد است یا غم و غصه داریم. اشکالی ندارد ولی خودگویی‌های منفی را در این موقعیت‌ها شناسایی و بعد به خودتان یادآوری کنید: «چقدر با خودم بد بودم، نمی‌خوام این رفتار دوباره تکرار بشه.» سعی کنید در موقعیت‌های بعدی، صدای فکرهای منفی را پایین بیاورید مثل دوست‌های واقعی که بعد از یک دلخوری، دوباره با هم آشتی می‌کنند.

 


 اگر شک دارید، مشورت بگیرید


برای شروع ممکن است ندانید که یک دوست خوب در موقعیت‌های مختلف چه جملاتی بر زبان خواهدآورد. خب پس تلفن را بردارید و از دوست‌تان درباره‌اش سوال کنید. بعد از این کار واکنش مثبت و واقع‌بینانه دوست‌تان را به‌خاطر خواهیدسپرد و در موقعیت‌های بعدی یادتان می‌ماند که باید به خودتان چه بگویید. بهترین دوست خود بودن، به زمان و تمرین نیاز دارد؛ درست مثل دوست صمیمی شدن با دیگری. شما با دوست صمیمی‌تان گفت‌وگو می‌کنید، برای هم وقت می‌گذارید و با همراهی هم فرازونشیب‌های رابطه دوستانه را پشت‌سر می‌گذارید پس طبیعی است که برقراری مهم‌ترین ارتباط در زندگی یعنی ارتباط فرد با خود هم به زمان و صبوری نیاز داشته‌باشد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.