خطر 23 درصد واکسن نزده

خطر 23 درصد واکسن نزده

یادداشت یحیی ابراهیمی، رئیس کمیته کرونای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره واکسیناسیون کرونا را بخوانید.

دنیای قلم -تنها 2راه برای قطع زنجیره بیماری کرونا پیش روی ماست؛ رعایت دقیق و سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی همراه قرنطینه‌های 100درصدی مبتلایان و افراد مشکوک و همچنین واکسیناسیون. البته مسیر دوم بهترین اتفاق برای کشورمان است؛ چراکه به‌دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی و آسیب‌هایی که به‌دلیل درگیری 21ماهه با پاندمی کرونا رخ داده همچنین کاهش رعایت پروتکل‌ها به زیر 40درصد، تداوم قرنطینه‌ها، منطقی نخواهد بود. تنوع در سبد واکسیناسیون و تزریق رایگان هم بهترین اتفاقی است که رخ داده؛ هر‌چند که گفته می‌‌شود گروهی همچنان برای واکسینه‌شدن، مقاومت می‌کنند که در تمام کشورهای دنیا، چنین وضعیتی وجود دارد. اینها افرادی هستند که نه‌تنها خودشان بلکه عموم جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند و منجر به تضعیف برنامه‌های واکسیناسیون در کشور می‌شوند. خرافات، شایعات و توصیه‌های غیرکارشناسی تحت عناوین طب سنتی و اسلامی موجب واکسن‌گریزی مردم شده و این مسئله نیاز به برخورد حاکمیتی دارد.
در کشور چین با جمعیت بیش از یک میلیارد و 400میلیون نفر، کنترل بیماری با استفاده از واکسیناسیون و برخورد جدی و جریمه به سرانجام رسید اما ما همچنان با خواهش و تمنا مردم را به تزریق واکسن توصیه می‌کنیم. کرونا بحث فردی نیست و هر فرد آلوده به ویروس می‌تواند 10نفر دیگر را بیمار کند. بر این اساس ضرورت دارد تمهیدات جدی برای برخورد با واکسن‌گریزها صورت بگیرد و ساماندهی اصولی درباره آنها با محرومیت از خدمات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی صورت گیرد. نباید به‌دلیل باور نادرست و خودخواهی این افراد، سلامت مردم مورد تهدید قرار گیرد و باید از روش‌های مختلف برای مجاب‌کردن این افراد استفاده شود. به‌ویژه اینکه در بین آنها افرادی وجود دارند که سودجویی‌های اقتصادی را با تبلیغات علیه واکسن به نفع خود رقم زده‌اند؛ همان‌هایی که به بهانه عوارض واکسن، مردم را به استفاده از روش‌های تأیید‌نشده و داروهای غیرمجاز ترغیب می‌کنند. 

خطر 23 درصد واکسن نزده
ما اعلام رسمی از سوی مراجع متولی بهداشت و درمان برای واکسن‌نزدن نداریم و تمامی توصیه‌ها همسو و همصدا تأکید بر واکسیناسیون است و حتی اگر عوارضی هم از واکسن‌ها گزارش شده باشد، اما منافع آن بیشتر از ضررهایی است که تاکنون جامعه ما و دنیا به‌دلیل تداوم چرخه انتقال ویروس با آن مواجه بوده است. کمترین فایده تزریق واکسن‌، جلوگیری از ابتلای افراد به نوع حاد بیماری و کاهش زمان بستری است. به علاوه اینکه 85درصد کسانی که واکسن تزریق می‌کنند، یا کرونا نمی‌گیرند یا درصورت ابتلا با نوع خفیف بیماری مواجه بوده‌اند. به همین دلیل در کنار تمام الزامات باید ظرفیت صداوسیما و تمامی رسانه‌هایی که به نوعی تریبون اطلاع‌رسانی در اختیار دارند، برای اقناع آن 23درصدی که تاکنون برای واکسیناسیون اقدام نکرده‌اند، مورد استفاده قرار بگیرد. 
با گذشت 9‌ماه از آغاز واکسیناسیون، هنوز پوشش کامل در کشور ما به 75درصد نرسیده، اما جلوی ضرر هر زمانی گرفته شود، منفعت است، چراکه ما در معرض خطر شیوع دوباره بیماری و پیک جدید کرونا هستیم و این تدابیر سختگیرانه در ابتدا به نفع جامعه و در مرحله بعدی به نفع کسانی است که تاکنون واکسن نزده‌اند و بیشتر در معرض ابتلا و مرگ ناشی از کرونا قرار دارند.
البته روند واکسیناسیون در 2‌ماه اخیر به‌سرعت افزایش پیدا کرده و حتی تزریق دوز سوم و یادآور برای کادر درمان، بیماران با سیستم دفاعی ضعیف و سالمندان هم آغاز شده، اما همچنان اولویت با کسانی است که تاکنون واکسن نزده‌اند و برای قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از پیک‌های آینده باید هر‌چه سریع‌تر برای تزریق دوز اول واکسن‌شان اقدام کنند. مردم در 2سال اخیر خسارت‌های فراوان جسمی، روانی و اقتصادی زیادی را متحمل شده‌اند و باید هر‌چه سریع‌تر با پوشش واکسیناسیون تا آخر بهمن، قطع زنجیره انتقال و برگشت به زندگی عادی البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رقم بخورد.

منبع: همشهری
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.