چرا کرونا باعث افزایش طلاق شد؟

چرا کرونا باعث افزایش طلاق شد؟

یادداشت نرگس عزیزی، کارشناس‌ارشد مشاوره درباره افزایش طلاق در دوران کرونا را بخوانید.

دنیای قلم -خیلی دور از ذهن نبود که با ادامه‌دار شدن شیوع کرونا آمار طلاق هم افزایش پیدا کند. دکتر محمد روشن، رئیس پژوهشکده خانواده در افتتاحیه نهمین کنگره‌ملی آسیب‌شناسی خانواده گفت:«نرخ طلاق در حال افزایش است و این نرخ در دوره شیوع ویروس کرونا با افزایش 4 درصدی همراه بوده؛ این یک هشدار جدی برای دوران پساکروناست». (منبع خبر: جام‌جم) در خصوص همسرانی که در این دو سال با مسائلی روبه‌رو شده‌اند که تصور می‌کنند ادامه زندگی دیگر امکان‌پذیر نیست، شاید بهتر باشد برای گرفتن تصمیم مهمی چون ادامه دادن یا ندادن زندگی مشترک دست کم چند ماهی صبر کنند به خصوص اگر این سه اتفاق برای‌شان افتاده است :

فوت یکی از اعضای خانواده


تصمیم‌گیری در شرایطی که هنوز زخم از دست دادن یک عزیز، حتی ترمیم نسبی هم نشده، می‌تواند احتمال پشیمانی از تصمیم را افزایش دهد.غالب متخصصان می‌گویند بگذارید دست کم شش ماه تا یک سال از فوت عزیزتان  بگذرد و بعد سراغ تصمیم‌های مهمی چون جدایی از همسر بروید.

چرا کرونا باعث افزایش طلاق شد؟
تغییرات اقتصادی شدید


اگر شما هم جزو افرادی هستید که طی دو سال گذشته وضعیت اقتصادی‌شان بدتر شده، برای تصمیم درباره طلاق، بهتر است چند ماهی دست نگه دارید. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که فشار اقتصادی به ویژه وقتی ناگهانی و شدید است، به شدت امید به آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در حالی که وضعیت زندگی‌مشترک ما آن چنان هم بد نیست ، باعث شود آن را بسیار تیره ببینیم.

درگیر عوارض ادامه‌دار کرونا بودن


بررسی‌ها می‌گویند از هر سه نفری که مبتلا به کرونا می‌شوند، یک نفر تا چند ماه عوارض جسمی-روان‌شناختی ناشی از کرونا را تجربه می‌کند. همچنین افزایش علایم اضطرابی و نشانه‌های افسردگی (مانند خلق پایین، انرژی کم، از دست دادن علاقه به کارهایی که پیش از این فرد علاقه داشته، گریه مکرر و...) در افرادی که درگیر کرونای طولانی‌مدت می‌شوند، قابل توجه است. پس اگر شما یا همسرتان در چند ماه گذشته درگیر کرونا بوده‌اید و این روزها ازدواج شما حال خوشی ندارد، برای گرفتن تصمیمی چون طلاق دست نگه دارید. ابتدا وضعیت روان‌شناختی خود را بررسی کنید و در نظر بگیرید که ممکن است حال بد زندگی‌مشترک شما ناشی از عوارض روان‌شناختی کرونا باشد.

منبع: خراسان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.