همه آنچه درباره پولیپ رحم باید بدانید

همه آنچه درباره پولیپ رحم باید بدانید

کارشناسان به طور دقیق نمی‌دانند چرا زنان دچار پولیپ رحم می‌شوند. ممکن است ایجاد آن‌‌‌‌‌ها با تغییرات هورمونی مرتبط باشد.

دنیای قلم -پولیپ های رحمی که پولیپ های آندومتر هم  نامیده می‌شوند بافت‌های کوچک و نرمی در داخل رحم  هستند که اندازه‌شان می‌تواند از یک دانه کنجد تا یک توپ گلف متغیر باشد. شما ممکن است فقط یک پولیپ یا تعداد زیادی از آن‌ها را  به طور همزمان داشته باشید. بیشتر پولیپ های رحم سرطانی نیستند. بسیاری از زنان علایم ندارند و حتی برخی دیگر نیازی به درمان خاص ندارند اما پزشکان راه‌های مختلفی برای پیدا کردن و حذف این پولیپ‌ها دارند.


علل ایجاد پولیپ رحم


کارشناسان به طور دقیق نمی‌دانند چرا زنان دچار پولیپ رحم می‌شوند. ممکن است ایجاد آن‌‌‌‌‌ها با تغییرات هورمونی مرتبط باشد. هر ماه ، سطح استروژن شما بالا و پایین می‌رود و باعث می‌شود که مخاط رحم ضخیم شود و سپس در طول قاعدگی از بین برود. پولیپ ها زمانی ایجاد می شود که مقدار زیادی از آن  مخاط رشد کند.برخی موارد ممکن است احتمال ابتلا به پولیپ را افزایش دهد. یکی از این عوامل سن است ؛ پولیپ‌ها معمولا در 40 یا 50 سالگی رخ می‌دهد. این اتفاق ممکن است به دلیل تغییرات در سطح استروژن باشد که قبل از یائسگی رخ می دهد.همچنین ممکن است به دلیل چاقی، فشار خون بالا و استفاده از داروی سرطان سینه در معرض خطر ابتلا  قرار بگیرید.


 علایم پولیپ رحم


ممکن است شما هیچ علایمی نداشته باشید  به خصوص اگر پولیپ های کوچک دارید  اما در صورت مشاهده یکی از نشانه‌های عادت های ماهیانه نامنظم ، دوره های سنگین،خونریزی یا لکه بینی بین  دوره عادت ماهیانه ،خونریزی بعد از یائسگی و مشکل باردار شدن  حتما با پزشک مشورت کنید.


بیشتر بخوانید: با نشانه‌های زود هنگام ام‌اس آشنا شوید


عوارض پولیپ رحم


بیشتر پولیپ های رحمی سرطان نیستند اما برخی ممکن است بعداً به سرطان تبدیل شوند. پولیپ ها همچنین  می‌توانند مشکلاتی در باروری ایجاد کنند. آن‌ها ممکن است شما را از باردار شدن باز دارند یا احتمال سقط جنین را افزایش دهند.برخی مطالعات نشان داده است که برداشتن پولیپ ها می تواند به باردار شدن زنان کمک کند.


پیشگیری از پولیپ رحم


هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از پولیپ رحم وجود ندارد. فقط کاهش وزن اضافی ممکن است به کاهش خطر مبتلا شدن کمک کند.


منبع: خراسان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.