آیا مکمل ها غذایی از کرونا جلوگیری می کند

آیا مکمل ها غذایی از کرونا جلوگیری می کند

تحقیقات جدید درباره اثر مکمل های رژیمی بر کرونا را اینجا بخوانید

دنیای قلم - رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم مصرف منابع غذایی به جای مکمل‌ها، گفت: مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی (مکمل‌ها) اثر محافظتی ثابت‌شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارند.

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کووید – ۱۹ دارد. کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین  c و  a و  d و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به چگونگی تغذیه به منظور پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، افزود: با مصرف روزانه منابع غذایی حاوی ویتامین  c مانند سبزی و سالاد، میوه‌های حاوی ویتامین  c مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین  cمثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی و گوجه فرنگی نیاز بدن به این ویتامین تامین می‌شود.

صاحبدل ادامه داد: هویج، کدو حلوایی و سبزی‌های سبز تیره مانند اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو نیز دارای منابع خوب ویتامین a هستند.

وی گفت: به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها (به جز سبزی‌های نشاسته‌ای) و حداقل دو واحد میوه توصیه می‌شود .

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است، افزود: کمبود ریز مغذی‌ها مانند آهن و روی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، همچنین شیر و لبنیات و سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار از منابع غذایی این دو ریز مغذی هستند.

وی گفت: تاکید می‌شود که از مصرف غذاهای خوب پخته نشده از جمله تخم مرغ عسلی و نیمرو پرهیز شود.  

صاحبدل تصریح کرد: مصرف میوه‌های فصل حاوی آنتی اکسیدان مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ و گریپ فروت توصیه می‌شود.

وی در خصوص تاثیر مصرف مکمل‌ها افزود: مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی (مکمل‌ها) اثر محافظتی ثابت‌شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارند بنابراین به جای این مکمل‌ها، مصرف منابع غذایی توصیه می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مواد غذایی گیاهی مثل سیر، پیاز و زنجبیل حاوی ترکیباتی هستند که در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند اما مصرف بی‌رویه آن‌ها توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید از مصرف غذاهایی که در خارج از خانه تهیه می‌شوند پرهیز کرد، افزود: مصرف مایعات خصوصا مایعات گرم به منظور دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن توصیه می‌شود. از مصرف سوسیس، کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین نیز خودداری شود.

صاحبدل عنوان کرد: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد بنابراین مصرف روزانه شش گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزها به میزان متعادل و از انواع مختلف توصیه می‌شود.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.