ایرانی ها چند خانه در ترکیه خریده اند

ایرانی ها چند خانه در ترکیه خریده اند

تركیه همچنان یكی از مهم‌ترین كشورهایی است كه ایرانی‌ها برای خرید خانه در آن با هر نرخ لیر اقدام می‌كنند.

دنیای قلم - تركیه همچنان یكی از مهم‌ترین كشورهایی است كه ایرانی‌ها برای خرید خانه در آن با هر نرخ لیر اقدام می‌كنند. آمارهای رسمی بازار مسكن تركیه نشان می‌دهد كه خریداران خارجی و نه تنها ایرانی‌ها در بازار سهم 5 درصدی دارند و در سال 2020 نیز به‌رغم افت بیش از 6 درصدی معاملات مسكن توسط شهروندان تركیه‌ای در این كشور، خریداران خارجی كه عمدتا از كشورهای همسایه به این كشور می‌آیند، تا 10 درصد افزایش یافته است.
 اگرچه كه در سال گذشته میلادی به دلیل شیوع گسترده كرونا میزان تقاضا برای خرید مسكن در این كشور كاهش یافته بود، اما همچنان یكی از پیشران‌های اقتصادی در تركیه است.

 

رییس خانه اقتصاد ایران و تركیه نیز بر این نكته اشاره كرد و گفت: «با وجود تغییراتی كه اقتصاد دنیا پس از شیوع كرونا تجربه كرده، همچنان مسكن تركیه متقاضیان خود را دارد.» جلال ابراهیمی اظهار كرد: «در اقتصاد تركیه، پیمانكاران حوزه ساختمان، ارزآوران خالص به شمار می‌روند، زیرا با فروش محصولات خود به شهروندان خارجی، در سال‌های گذشته توانسته‌اند درآمدهای ارزی مهمی را نصیب دولت تركیه كنند.  با وجود مشكلاتی كه اقتصاد تركیه در ماه‌های گذشته و تحت‌تاثیر شیوع كرونا با آن مواجه بود، بخش مسكن توانسته حركت رو به جلوی خود را از سر بگیرد تا نیمه سال جاری میلادی، فروش مسكن به خارجی‌ها ۴۴ درصد افزایش پیدا كرده است.» رییس خانه اقتصاد ایران و تركیه با بیان اینكه بانك‌های این كشور برای افزایش توان خرید، نرخ بهره وام مسكن را كاهش داده‌اند، اظهار كرد: «همین سیاست‌های حمایتی باعث شده كه تنها در یك ماه، ۱۳۴ هزار واحد مسكونی در تركیه به فروش برود كه از این تعداد، ۶۸۳ واحد سهم ایرانی‌ها بوده است.»

 

ابراهیمی با اشاره به تداوم روند افزایشی قیمت مسكن تركیه در ماه‌های گذشته، توضیح داد: برآوردها نشان می‌دهد در یك ماه گذشته، میانگین قیمت خانه در تركیه ۳.۹ درصد افزایش یافته و نرخ واقعی سالانه نیز بیش از ۱۰ درصد رشد كرده است. وی ادامه داد: در میان شهرهای اصلی، بالاترین رشد قیمت مسكن در یك ماه گذشته به آنكارا با ۴.۳ درصد اختصاص دارد و پس از آن ازمیر با ۳.۶ و استانبول با ۲.۸ درصد قرار گرفته‌اند. در روند یكساله نیز قیمت خانه در ازمیر حدودا ۳۰ درصد، استانبول ۲۷ و آنكارا ۲۶ درصد افزایش یافته است. رییس خانه اقتصاد ایران و تركیه درباره جزییات آمارهای بازار مسكن تركیه در ماه‌های گذشته نیز گفت: فروش مسكن در مقایسه با ماه قبل دو برابر شده و در ماه ژوئن به ۱۳۴ هزار و ۷۳۱ واحد رسیده است كه یكی از علت‌های آن كاهش نرخ بهره بانكی برای خرید مسكن از سوی بانك‌های دولتی است و استانبول با ۲۵۸۳۳ واحد بیشترین سهم در فروش و آنكارا با ۱۳ هزار در مرحله دوم است. ابراهیمی افزود: در میان كشورهای خارجی عراقی‌ها با خرید ۷۷۳ واحد خانه در ماه گذشته اصلی‌ترین مشتریان خارجی خانه در تركیه بوده‌اند و ایران با ۶۸۳ واحد در رده بعدی قرار دارد. شهروندان روسیه، افغانستان و آلمان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

تركیه در سال‌های گذشته به مقصد تجاری و سرمایه‌گذاری بسیاری از ایرانی‌ها بدل شده و از این رو شهروندان ایران در سال‌های گذشته یكی از اصلی‌ترین مشتریان خانه در تركیه بوده‌اند. پیش از شیوع كرونا، تركیه مقصد مسافرتی بسیاری از شهروندان ایران نیز به شمار می‌رفت اما در ماه‌های گذشته تعداد این مسافران به شكلی جدی كاهش پیدا كرده است.

منبع: اعتماد

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.