انتخابات 1400، انتخاباتی نیمه الکترونیکی

انتخابات 1400، انتخاباتی نیمه الکترونیکی

انتخابات پیش رو نیمه الکترونیکی برگزار می شود یعنی از ۲۵ فرایند انتخابات اخذ آرا و شمارش آن به صورت دستی و بقیه الکترونیکی برگزار می شود.

دنیای قلم_ کدخدایی: اگر زیرساخت ها فراهم باشد، مخالفتی با برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی نداریم.


انتخابات ریاست جمهوری 1400 اولین انتخاباتی است که رنگ و بوی کاملا کرونایی به خود گرفته و ویروس کووید 19 باعث شده که وزارت کشور و شورای نگهبان از ماه ها قبل به دنبال برگزاری متفاوت انتخابات مهم 1400  باشند. در این بین برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی  از گزینه های پیشرو برای برگزاری هرچه سالم‌تر انتخابات است؛  گزینه ای که البته با اما و اگرهای جدی رو به رو است. باید گفت اگرچه موضوع انتخابات الکترونیکی از حدود 20 سال قبل در کشورمان کلید خورد اما هیچ گاه به صورت جدی و در عین حال کامل  آزمایش خود را پس نداده و همین مسئله باعث شده که شورای نگهبان به عنوان ناظر عالی انتخابات هنوز مهر تایید بر انتخابات الکترونیکی نزند.

 

 

بیشتر بخوانید: انتخابات، الکترونیکی برگزار شود

 

 

در همین باره عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد که هنوز زیرساخت های انتخابات الکترونیکی فراهم نشده است: «بحث الکترونیکی شدن انتخابات بحث فنی میان شورای نگهبان و وزارت کشور است و هر زمان به جمع بندی برسیم و بستر فراهم شود، انجام خواهد شد. ما مخالفتی با انتخابات تمام الکترونیک نداشته و نداریم، فقط لازم است زیرساخت های فنی آن آماده شود. هر زمان این زیرساخت‌ها مهیا شود، آماده انجام آن هستیم. هنوز زیرساخت های انتخابات الکترونیک فراهم نشده است.»

از سوی دیگر اما شکر ا... حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران از برگزاری نیمه الکترونیکی انتخابات خبرداده است: «انتخابات پیش رو نیمه الکترونیکی برگزار می شود یعنی از ۲۵ فرایند انتخابات اخذ آرا و شمارش آن به صورت دستی و بقیه الکترونیکی برگزار می شود، ضمن این که در استان تهران هفت هزار و ۶۰۹ شعبه اخذ رأی پیشنهاد شده است و روستاهای واجد شورا در استان ۵۳۱ روستاست که ۴۸۰ روستا شورا دارند و به فرمانداران تاکید شده در دیگر روستاهایی که زمینه دارند نیز انتخابات برگزار شود.»
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.