چگونه از سردردهای میگرنی جلوگیری کنیم؟

چگونه از سردردهای میگرنی جلوگیری کنیم؟

این مطلب را بخوانید تا با راه های پیشگیری از سردردهای میگرنی آشنا شوید.

دنیای قلم_ قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: مصرف برخی موادغذایی سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند و برای پیشگیری از بروز و تعدیل این عارضه باید از خوردن برخی مواد پرهیز کرد.

 

سیدضیاالدین مظهری افزود:‌ موادغذایی مانند خرمای تازه، مرکبات، آناناس، آبمیوه، شکلات و بسیاری از فرآورده‌های شیر و لبنیات و پنیر و غذاهای دودی، انجیر، فندق و بادام‌زمینی و مواد حاوی کافئین از جمله قهوه، چای و انواع کوکاکولا را برای پیشگیری از سردردهای میگرنی باید کمتر مصرف کرد.

 

براساس آمارهای وزارت بهداشت، حدود 10 درصد مردان و 20 درصد زنان ایرانی مبتلا به سردردهای میگرنی هستند و تقریبا 10میلیون ایرانی فقط به سردرد میگرنی و تعداد بیشتری از این عدد به سردردهای تنشی مبتلا هستند، یک و نیم میلیون نفر در ایران سردرد مزمن دارند به این معنی که بیش از نیمی از روزهای یک ماه دچار سردرد می‌شوند.

 

وی اظهارداشت:‌ مصرف موادغذایی حاوی نیترات و نیتریت، انواع کالباس و سوسیس و غذاهای حاوی این فرآورده‌ها مثل ساندویچ، پیتزا، هات‌داگ و برگرها ممنوع است و با حذف و یا جایگزینی آنها با موادغذایی دیگر، اثر تحریکی و تشدید سردردهای میگرنی را از خود دور کرده و به مدت 2 هفته این پرهیز را ادامه بدهید.

 

 

بیشتر بخوانید: علت ایجاد «آرتروز آرنج» چیست؟

 

 

خارج شدن  هرم سلامت غذایی مردم از حد مجاز

 

میگرن

 

این متخصص تغذیه ادامه داد: اثر بعضی از غذاهای غذایی مصرفی فورا ظاهر نمی‌شود و گاهی 24 ساعت بعداز مصرف یا دیرتر، تاثیرگذاری مواد می‌تواند اثرات آن بروز کرده و مشاهده شود. به گفته مظهری، روغن‌های اشباع شده حیوانی و گیاهی را محدود و حذف کرده و به‌جای آن از روغن‌های مایع حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده استفاده کنید، زنجبیل تازه یا خشک و پودر شده را در آب حل کرده و چهار بار در روز به محض بروز اولین علائم آغاز میگرن یا سردرد مصرف کنید.

 

وی افزود: زنجبیل عملکرد مفیدی را در سیستم‌های مختلف بدن انجام داده و به تعدیل و تسکین عوارض بیماری در افرادی که پیوسته دچار میگرن می‌شوند، تاثیرگذار است. مظهری در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مردم به‌جای استفاده از پروتئین‌ها، املاح و 50 ریز مغذی که بدن به آنها احتیاج دارد، غذاهای آماده استفاده می‌کنند، گفت: غذاهایی مانند فست‌فود‌ها، شیرینی‌ها و غذاهای چرب، چربی خون را افزایش داده و بیماری‌های قلبی‌وعروقی را شیوع می‌دهد و فاقد مواد مغذی هستند.

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: هرم سلامت غذایی مردم از حد مجاز خارج شده و افراد بیشتر به گرسنگی ظاهریشان توجه دارند و به گرسنگی سلولی خود پاسخ نمی‌دهند، تغذیه نامناسب موجب تغییر در خلق‌وخوی افراد می‌شود و باعث افسردگی می‌شود و مصرف متعادل سبزی‌ها، میوه‌ها و موادغذایی با ارزش نیز می‌تواند، مفید باشد. مظهری خاطرنشان کرد: غذای مصرفی باید سالم، متعادل و متنوع باشد، مردم باید از پرخوری پرهیز کنند. با عجله غذا نخوردند، با آرامش غذا را بجوند و اگر به حفظ سلامت خودشان علاقه‌مند هستند از پرخوری و خوردن تنقلات خودداری کنند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.