بیهوشی چه تاثیری بر روی حافظه دارد؟

بیهوشی چه تاثیری بر روی حافظه دارد؟

درباره عوارض بیهوشی چه می دانید؟ این عوارض تا چه مدت ادامه دارد؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم _ فرامرز مصفا متخصص بیهوشی: بیهوشی عوارض کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دارد، اما عمده عوارض بیهوشی معمولا کوتاه‌مدت و برطرف‌شونده است. عوارض بیهوشی ماندنی نیست به همین دلیل مردم نباید از ترس عوارض بیهوشی از انجام عمل جراحی نگرانی داشته باشند.

در مورد بیهوشی مباحثی مانند از دست‌دادن حافظه و تمرکز مطرح می‌شود، اما چنین عوارضی بسیار نادر است و در واقع جزو عوارض بیهوشی مطرح نمی‌شوند، مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه‌ای در زیر بیهوشی رخ دهد که باعث از دست‌دادن حافظه شود. اگر بیمار حین بیهوشی دچار ایست قلبی- تنفسی و یا خونریزی خیلی شدید شود، احتمال اینکه حافظه خود را از دست بدهد وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: بیماری عروق کرونر چیست؟

 

داروها و تکنیک‌های بیهوشی تا چه مدت عوارض دارند؟

بیهوشی

عوارض داروها و تکنیک‌های بیهوشی هیچکدام درازمدت نیستند، باید توجه داشت که همین عوارض مطرح شده هم خیلی به بیهوشی ربطی ندارند؛ ممکن است این عوارض به جراحی و یا شرایط بیمار ربط داشته باشند. شرایط بیمار، سن و سال، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی‌وعروقی می‌تواند عوارضی برای بیمار به‌دنبال داشته باشد. همه این عوارض براساس ماهیت بیماری فرد است.

داروها و تکنیک‌های بیهوشی براساس شرایط بیمار تغییر داده می‌شود تا مشکلی برای بیمار ایجاد نشود. یک پزشک متخصص بیهوشی وظیفه دارد که شرایط بیمار را در حین عمل جراحی پایدار نگه دارد تا عارضه اضافی بر بیمار تحمیل نشود. اگر داروهای بیمار درست تنظیم نشود، ممکن است بیمار به‌هوش آید و جراحی دچار مشکل شود.

پیش‌آمده که بیمار حین عمل جراحی خاطراتی را به یاد آورده، بیدارشده و تکان خورده است. وظیفه یک پزشک بیهوشی این است که از بیمار طوری مراقبت کند که در حین عمل شرایط بسیار پایدار و تغییرناپذیری داشته باشد. همچنین ما وظیفه داریم بیمار را به‌گونه‌ای برای عمل آماده کنیم که عضلات وی کاملا شل باشد و حین عمل هم هیچگونه حرکتی نداشته باشد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.