بیهوشی کودکان که دندان خراب دارند

بیهوشی کودکان که دندان خراب دارند

بیهوشی کودکانی که دندان خراب دارند خطرناک است؟

دنیای قلم - در قدم اول می‌خواهم توجه مادر و پدران را به نقش دندان سالم در کودکان جلب‌کنم که در صحبت‌کردن، غذاخوردن و اعتمادبه‌نفس او تاثیرگذار است و تنها، مسئله افراد بزرگ سال نیست. این میزان عفونت و پوسیدگی برای دندان‌هایی که قبل از یک‌سالگی درمی‌آید و کمتر از دوسال در دهان‌بوده است خیلی زود اتفاق‌افتاده. این نشان‌دهنده کوتاهی خانواده در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان کودک است. طبیعی‌ است کودکی که سنی ندارد و با محیط درمان و دندان پزشکی مواجه نشده، از این فضا بترسد و برایش استرس‌زا باشد.

راهکار رفع استرس کودکان و ترس‌شان از دندان پزشکی این است که کودکان را از همان کودکی به دندان پزشکی بیاوریم و در این محیط رفت‌و‌آمد داشته‌باشند، سلامتی دندان‌هایشان بررسی و کارهای پیشگیری انجام‌شود تا‌کم‌کم با این فضا هماهنگ‌شوند تا وقتی پای درمان‌های جدی‌تر مانند بی‌حسی به میان‌ آمد دیگر این قدر استرس نداشته‌باشند.

طبیعی‌ است وقتی کودکی را برای اولین‌بار در 3سالگی به دندان پزشکی ببریم از این محیط ناشناخته بترسد. موضوع دوم این که برای کودکانی که توانایی نشستن روی صندلی، همکاری با دندان پزشک و درکی از انجام دستورهای دندان پزشکی ندارند، بهتر است درمان‌ها همراه با بیهوشی باشد. خوشبختانه خدمات بیهوشی دندان پزشکی الان در بسیاری از شهرهای دور و نزدیک کشور وجود دارد. بیهوشی دندان پزشکی، ممکن است عوارضی داشته‌باشد ولی ریسک کار خیلی کم است و والدین نباید نگران این موضوع باشند.

فقط باید در انتخاب مرکز دقت‌کنند چون ممکن‌ است همه مراکز دندان پزشکی تحت بیهوشی، استاندارد نباشد و به دلایلی از شرایط ایده‌آل فاصله گرفته‌باشند و   بعضی مراکز هم درمان‌های دندان پزشکی‌شان با بیهوشی فاقد مجوز و استانداردهای لازم باشد. این درمان‌ها برای کودکان بسته به نوع درمان یکی دو ساعته انجام‌می‌شود. ممکن است هزینه سنگینی داشته‌باشد اما به نظرمی‌رسد این بهترین گزینه با کمترین دردسر و استرس و در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. کودکانی که کم‌سن‌وسال هستند و توانایی همکاری با دندان پزشک را ندارند، کودک، نوجوان یا بزرگ سالی که ناتوانی حرکتی یا ذهنی دارد و افرادی-حتی بزرگ سال- که ترس زیادی از دندان پزشکی دارند کاندیدای درمان دندان پزشکی تحت بیهوشی هستند. البته تعداد مورد آخر با توجه به روش‌های زیادی که برای کاهش اضطراب وجوددارد، خیلی کم است.

نویسنده : دکتر سیامک شایان دندان پزشک
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.