علائم بیماری «مننژیت» چیست؟

علائم بیماری «مننژیت» چیست؟

بیماری مننژیت چه علائمی دارد؟ چه مواردی باعث ایجاد این بیماری می شود؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم- فریبا شیروانی فوق‌تخصص عفونی اطفال: مننژیت التهاب نرم‌شامه اطراف مغز و نخاع است؛ روزانه در سیستم عصبی مرکزی، جریان مایع مغز نخاعی از مغز به طرف نخاع و برعکس به‌صورت منظم انجام می‌شود. التهاب در مغز که معمولا از مننژ شروع می‌شود، ممکن است خود مغز را درگیر کند به همین دلیل مننژیت و مننگوآنسفالیت از بیماری‌هایی هستند که علل متعددی دارند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهیم؟
 

کدام موارد باعث ایجاد مننژیت می‌شوند؟

مننژیت

شایع‌ترین مواردی که باعث ایجاد مننژیت می‌شوند، ویروس‌ها هستند و این ویروس‌ها هم باعث ایجاد مننژیت‌های آسپتیک می‌شوند. مننژیت‌های آسپتیک نیازی به درمان دارویی و آنتی‌بیوتیکی دارند و اگر درمان شوند، بیمار نجات پیدا می‌کند. معمولا با بررسی مایع مغز نخاعی متوجه می‌شویم که این فرد مننژیت دارد یا خیر و اگر مبتلا به مننژیت شده آیا باکتریال است یا ویروسی؛ اگر مننژیت مزمن باشد و یا فرد در گذر زمان دچار علائم مننژیت شده باشد می‌تواند دچار علائم عصبی و یا مشکلات دیگر نیز شده باشد. اگر فرد دچار ضایعات جلدی شده باشد؛ بیماری‌های دیگری که همراه با التهاب مغز و نخاعی هستند، برای بیمار مطرح می‌شود که این بیماری‌ها می‌توانند غیرعفونی هم باشند. وجود التهاب در مننژ می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد که معمولا این مننژیت‌ها از نوع باکتریال و میکروبی هستند و می‌توان آنها را درمان کرد.

 

بیشتر بخوانید: بیماری عروق کرونر چیست؟

 

علائم بیماری مننژیت

مننژیت

سردرد، تب و استفراغ از علائم مهم بیماری مننژیت هستند اما علائم متعدد دیگری هم مانند خشکی گردن، تغییر رفتار، بی‌اشتهایی، ترس از نور، تشنج و فلج عصب 6 هم می‌تواند از نشان‌دهنده مننژیت باشد. اگر بیماری خیلی شدید باشد همراه با ضایعات جلدی مانند پتشی و پورپورا در انواع مننگوکوکی می‌توانند دیده شوند. برای تشخیص بالینی بیماری بسیار مهم است که علائمی ‌مانند سفتی گردن، کرنیگ و برودزینسکی به‌خوبی بررسی شوند. بیماری‌های اوتیت، گاستروانتریت‌های باکتریال که عامل آن شیگلا است می‌تواند باعث تشنج در کودکان شود. مننژیت یکی از مواردی است که در بیماران مبتلا به تشنج می‌تواند مطرح شود هرچند که شروع مننژیت خیلی زیاد نیست اما بررسی آن اهمیت زیادی دارد. در بعضی از بیماری‌ها معاینه بیمار از نظر اینکه علائم مننژیت دارد یا خیر، بسیار ضروری است. معمولا کودکان زیر 12ماه را به همین علت بررسی مایع نخاع می‌کنند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.