علت سکته در جوانانی که کرونا می گیرند چیست؟

علت سکته در جوانانی که کرونا می گیرند چیست؟

در جدیدترین گزارش‌ها، پزشکان احتمال افزایش وقوع حوادث عروقی مغزی را به دنبال ابتلا به کرونا ویروس هشدار دادند. در این رابطه بیشتر بخوانید.

دنیای قلم_  هرچه زمان بیشتری از پاندمی کووید ۱۹ می‌گذرد، زوایای نهفته بیشتری از این بیماری آشکار می‌شود به طوریکه در جدیدترین گزارش‌ها، پزشکان احتمال افزایش وقوع حوادث عروقی مغزی را به دنبال ابتلا به کروناویروس هشدار دادند.

فرناز مشیری متخصص زنان در ادامه داد: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه بیماری کرونا، با روش‌هایی «نامعمول» موجب تشکیل لخته خون در شریان‌های بزرگ شده و می‌تواند به حوادث عروقی از جمله سکته مغزی ایسکمیک منتهی شود.

 

بیشتر بخوانید: عوارض سی‌ تی‌اسکن غیرضروری چیست؟

 

افزایش ۷ برابری سکته در میان جوانان کرونایی

سکته و کرونا

مشیری همچنین ادامه داد: به گفته «توماس اکسلی» جراح مغز و اعصاب مجتمع درمانی «مونت سینای» نیویورک، در دو هفته گذشته، در جریان پاندمی بیماری کووید -۱۹، سکته‌های ناگهانی در میان افراد جوان، هفت برابر افزایش یافته است و این در حالی است که این بیماران، ریسک فاکتور و سابقه بیماری زمینه‌ای نداشتند و آزمایش تشخیصی بیماری کرونا، در همه بیماران مثبت بوده است؛ همچنین اکثر بیماران، پیش از وقوع حوادث عروقی با علایم خفیف بیماری کووید ۱۹، در خانه بوده و نیازی به بستری نداشتند.

او ادامه داد: او و گروه همکارانش از مردم درخواست می‌کنند که مراقب نشانه‌های درگیری عروقی، در زمینه ابتلا به ویروس کرونا باشند و در صورت شک به سکته مغزی، سریع با خدمات اورژانس بیمارستانی تماس بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: درمان کرونا با سلول های بنیادی بند ناف

 

عوامل وقوع سکته مغزی درمیان افراد مبتلا به کرونا

سکته و کرونا

مشیری درباره عوامل وقوع سکته مغزی درمیان افراد مبتلا به کرونا گفت: برای یادآوری نشانه‌های هشدار دهنده وقوع سکته مغزی از سرنخ‌های کلمه fast کمک بگیرید؛

f: face drooping در افتادگی صورت
a: arm weakness در ضعف بازو
s: speach difficulty در اختلال تکلم
t: time for call وقت آن است با اورژانس تماس بگیرید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.