راز خورشت قیمه خوشمزه و جاافتاده چیست؟

راز خورشت قیمه خوشمزه و جاافتاده چیست؟

آیا راز تهیه خورشت قیمه مجلسی و جاافتاده را می دانید؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلمـ خورشت قیمه یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است. طرز تهیه این خورشت بسیار راحت بوده و شما می توانید با رعایت یک سری نکت کلیدی خورشتی خوشمزه و جاافتاده داشته باشید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این خورشت را به شما آموزش دهیم

 

مواد لازم جهت تهیه خورشت قیمه برای ۶ نفر

 

قیمه

 

گوشت گوسفند یا گوساله: ۳۰۰ گرم
لپه خام: ۱۰۰ گرم
پیاز: یک عدد بزرگ
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی: ۳ عدد
لیمو‌عمانی: ۳ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه
گلاب در صورت دلخواه: ۱ قاشق غذاخوری
دارچین در صورت دلخواه: نصف قاشق چایخوری

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ میت بال

 

طرز تهیه خورشت قیمه

 

قیمه

 

۱. ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. وقتی که پیازها طلایی شد، رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و خوب تفت دهید. حالا زردچوبه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و سپس فلفل قرمز و در صورت تمایل کمی فلفل سیاه اضافه کنید.


۲. گوشت را که به اصطلاح قیمه قیمه کرده‌اید به مواد بالا اضافه کنید. لازم نیست گوشت را زیاد تفت دهید، همین که کمی تغییر رنگ داد کافی است. لپه خام را به گوشت اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. تفت دادن لپه طعم لذیذی به خورشت شما می‌بخشد.


۳. حالا نوبت اضافه کردن آب‌جوش است. لازم است که گوشت و لپه یک ساعت با آب بپزند سپس لیموعمانی را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لیموعمانی اجازه دهید خورشت یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز باشد. قبل از اضافه کردن زعفران و نمک و دارچین، لیموعمانی‌ها را از خورشت بیرون بیاورید. 


۴. حدود بیست دقیقه دیگر اجازه بدهید خورشت روی حرارت ملایم بماند تا خوب جا بیفتد و غلیظ شود، در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چایخوری گل محمدی به خورشت قیمه اضافه کنید. 


۵. خورشت قیمه را با سیب‌زمینی خلالی سرخ شده یا بادمجان سرخ شده تزیین و با برنج سرو کنید.

 

نکات طلایی تهیه خورشت قیمه

 

 

برای اینکه طعم خورشت قیمه شبیه به خورشت های نذری شود باید در مراحل پایانی پخت کمی دارچین به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر پودر دارچین را در مراحل ابتدایی پخت خورشت به آن اضافه کنید باعث کدر شدن رنگ خورشت می شود.
اگر می خواهید در مراحل اولیه پخت خورشت قیمه دارچین را اضافه کنید می توانید از چوب دارچین استفاده کنید. با انجام این کار طعم دارچین کاملا وارد خورشت می شود و روی رنگ خورشت نیز تاثیر منفی نمی گذارد.


همانطور که می دانید تلخ شدن خورشت قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. به هیچ وجه لیمو عمانی را در اوایل پخت به خورشت اضافه نکنید. ضمن اینکه با ترفند در آب قرار دادن لیمو عمانی می توانید تلخی لیموعمانی ها را تا حد زیادی بگیرید.
در صورتی که خورشت قیمه شما تلخ شده است می توانید با اضافه کردن سیب زمینی تلخی آنرا تا حد زیادی بگیرید. برای این منظور نسبت به اندازه خورشت خود سیب زمینی آبپز کنید و سپس سیب زمینی آبپز شده را کاملا له کنید و به خورشت در حال پخت اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه خورشت کرفس خوشمزه و جاافتاده تهیه کنیم؟ + نکات طلایی

 

استفاده از گوشت مرغ در خورشت قیمه

 

قیمه

 

در صورتی که می خواهید از گوشت مرغ در قیمه خود استفاده کنید کافیست گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن گوشت مرغ اضافه کنید. مراحل پخت خورشت با گوشت قرمز و مرغ تفاوتی ندارد.
خورشت قیمه با گوشت مرغ هم طعم بسیار خوبی دارد. دلیل اینکه می توانید گوشت مرغ بیشتری در خورشت قیمه خود استفاده کنید این است که گوشت مرغ حاوی فواید زیادی برای بدن است و قیمت آن هم خیلی به صرفه تر از گوشت قرمز است.

 

رنگ خورشت قیمه

 

قیمه

 

رنگ دهنده های خورشت قیمه رب گوجه فرنگی و زعفران هستند. هر چه بیشتر در خورشت خود زعفران استفاده کنید خورشت خوشرنگ تر می شود. در خورشت های نذری مقداری زیادی زعفران استفاده می شود و به همین دلیل خیلی خوشرنگ می شوند.

نکته دیگر در مورد رنگ خورشت قیمه، تفت دادن رب گوجه فرنگی است، در صورتی که رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید هم روی طعم خورشت تاثیر مثبت می گذارد، هم باعث خوشرنگ‌تر شدن رنگ خورشت می شود.

برای عطر بهتر خورشت، در صورت تمایل می‌توانید یک یا دو عدد هل در ده دقیقه انتهایی پخت به آن اضافه کنید.

 

 

منابع: پارسی دی و افق کورش
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.