ایران در هفته ای که گذشت ؛ از واکنش مقام معظم رهبری به رد صلاحیت لاریجانی تا مناظره بی رمق کاندیداها

ایران در هفته ای که گذشت ؛ از واکنش مقام معظم رهبری به رد صلاحیت لاریجانی تا مناظره بی رمق کاندیداها

از هر سمتی که بنگریم  بازی انتخابات داغ نیست ...تمامی نظر سنجی های معتبر حکایت از سردی انتخابات دارد .

دنیای قلم -قطار انتخابات ریاست جمهوری هزار و چهارصد درحال رسیدن به ایستگاه آخر است .....صدای سوت قطار این بار چون دوره های قبل بلند شنیده نمی شود .......فیلتر شورای نگهبان این بار سختگیر ترازهمیشه بود .....از جناح اصلاح طلبان  این بار فرد شاخصی بیرون نیامد .... جهانگیری معاون رییس جمهور و یکی از بانیان وضع موجود تایید نشد .....شاید به خاطر داستان ارز چهارهزار و دویست تومانی ،معروف  به ارز جهانگیری   و یا به خاطرجریان برادرش مهدی و محکومیت او ….جهانگیری خواستار اعلام دلایل رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان شده و گفته هیچ تلاشی برای تجدید نظر شورای نگهبان نکرده ام .

 


پزشکیان و علی مطهری نایبان سابق مجلس هم تایید صلاحیت نشده اند .از میان اعتدالیون علی لاریجانی ریاست  سه دوره ریاست مجلس نتوانست تایید شورا را بگیرد .....عدم تایید وی  صدای برادرش صادق که در میان لاریجانی ها صریح اللهجه تر است را درآورد که امنیتی ها در عدم تایید صلاحیت ها  نقش داشته اند .....در شبکه های مجازی اقامت دختر لاریجانی در آمریکا و اخذ تابعیت را دلیل عدم تایید صلاحیت وی اعلام کرده اند .هرچند رهبری تلویحا  گزارش در مورد تابعیت دختر لاریجانی را نادرست خواندند اما شورای نگهبان نظر خود را تغییر نداد .

 


از دیگر سو احمدی نژاد که دو بار رییس جمهور مورد تایید همین  شورای نگهبان بود و اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت  این بار هم چون سال ۹۲ و ۹۶تایید صلاحیت نشد .احمدی نژاد ،مجددا از عدم شرکت در انتخابات و عدم حمایت از کاندیدایی خاص تاکید کردحتی به رغم نظر علم الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر رییسی که معتقد است هرکس در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست ؟ .....سردارانی چون رستم قاسمی و حسین دهقان و سعید محمد به ایستگاه آخر نرسیدند .جامعه سوالی  بی پاسخ در ذهن دارد که چگونه رییس جمهور سابق و معاون رییس جمهور فعلی و رییس سه دوره مجلس و نواب سابق مجلس که سالها در عالی ترین سطوح حکومت بوده اند چرا صلاحیت کاندیداتوری برای ریاست جمهوری ندارند ؟؟حالا فقط ابراهیم رییسی با سابقه قضایی طولانی و محسن رضایی فرمانده اسبق جنگ با چهره ای که گفته میشود به سبک جوانان  این روزهای جامعه ایران  بوتاکس کرده و قاضی زاده هاشمی که نماینده مجلس بوده و در میان مردم عادی از همه نا آشناتر است و زاکانی پزشک اصول گرایی که همیشه معترض است و جلیلی با چهره ای که شبیه دولتمردان دهه شصت جمهوری اسلامی است  و مهرعلیزاده شبه اصلاح طلبی که سالها بود در عرصه سیاست غایب بود تا عبدالرضا همتی رییس کل سابق  بانک مرکزی  با سابقه حضور درخبر رادیو .....

 


از هر سمتی که بنگریم  بازی انتخابات داغ نیست ...تمامی نظر سنجی های معتبر حکایت از سردی انتخابات دارد .سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین از تهدید بخش جمهوریت  نظام گفت .. .خاتمی که می شناسیم ومی دانیم با هر شرایطی کنار میاید . مولوی عبدالمجید بزرگ اهل سنت از شرکت در انتخابات حمایت نکرده نهضت آزادی اعلام کرده انتخابات سطحش به انتصابات رسیده و مجمع روحانیون ،بارز اعلام کرده از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند  ؟... اینکه چگونه در عرض بیست و چهار سال از انتخابات دوم خرداد هفتاد و شش که حرفهای کاندیداها حول قانون گرایی و آزادی احزاب و مطبوعات و فضای باز سیاسی و نقش زنان در عرصه سیاسی  بود و همه اقشار و احزاب به میان کار آمدند  رسیده ایم به جایی  که کاندیدا های دست چین شده  از چند برابر شدن یارانه ها و حتی از سبد غذایی روزانه با کالری مشخص  می گویند  جای  سوال بسیاری دارد ؟چرا اینگونه شد ؟شاید  اگر هر ایرانی در چندسال اخیر به زندگی خود و اطرافیان خود بنگرد مشکلات عظیم اقتصادی را ببیندو این تغییر خواستها را بفهمد ....از شاغلینی که در زندگی یومیه مانده اند تا بازنشستگانی که هر هفته برای افزایش و یا همسان سازی حقوق باید بروند اعتراض تا لشکر عظیم بیکاران و دختران و پسران دم بخت که امکان ازدواج ندارند و......

 


جامعه ایران امروز از نیازهای ثانویه مثل آزادی و حق تجمع و تحزب و ....رسیده به نیازهای اولیه مثل خوراک و پوشاک .....

سوال دیگراین است  که آیا رییس جمهوری به عنوان بالاترین مسولی که با رای مستقیم   ملت ایران انتخاب میشود آن قدر اختیار دارد که تمام ،معضلات انباشه شده طی سالیان را حل کند ...معضلاتی که بعضی از آنها عصای  موسی و نفس  عیسی میخواهد ......پس چگونه  است کاندیداها این همه وعده انتخاباتی میدهند و در پایان دوران خدمت خود میگویند اختیار نداشتیم یا نگذاشتند ...به قول ظریفی کاندیداها ابتدا باید حقوق و اختیارات رییس جمهور در قانون اساسی جمهوری اسلامی را بخوانند بعد ثبت نام کنند. 

احمد احمدی

نویسنده : احمد احمدی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.