۱۰ باور اشتباه درباره سرویس و نگهداری خودرو که باید فراموش شود!
نباید به هر توصیهای راجع به سرویس و نگهداری خودرو گوش بدهید. گرچه اطرافیان شما سعی دارند دلسوزی خود را در قالب توصیههایی که مبنای فنی ندارد، نشان دهند، اما گاهی اوقات به کار بستن بعضی از همین توصیهها میتواند خسارتهای زیادی به دنبال بیاورد.
دنیای قلم -باورهای اشتباهی درباره سرویس و نگهداری خودرو وجود دارد که بهتر است همین حالا فراموش کنید. در این مطلب به ۱۰ مورد از آنها اشاره میکنیم.
به گزارش گجت نیوز، فرض کنید قصد خرید یک دستگاه ماشین دارید و این موضوع را با خانواده، دوستان و همکاران خود در محل کار به اشتراک میگذارید. قطع به یقین اگر قصد خرید خودرو دست دوم یا کارکرده داشته باشید، توصیههای زیادی از اطرافیان خود دریافت خواهید کرد، اما آیا باید به همه آنها گوش داد؟ همواره تأکید کردهایم که انتخاب یک ماشین کارکرده، امری دشوار است و باید دقت زیادی به خرج دهید.
۱۰ باور اشتباه درباره سرویس و نگهداری خودرو
متاسفانه نباید به هر توصیهای راجع به سرویس و نگهداری خودرو گوش بدهید. گرچه اطرافیان شما سعی دارند دلسوزی خود را در قالب توصیههایی که مبنای فنی ندارد، نشان دهند، اما گاهی اوقات به کار بستن بعضی از همین توصیهها میتواند خسارتهای زیادی به دنبال بیاورد. برای مثال بعضی ممکن است توصیه کنند که روغن موتور را باید هر ۷ هزار کیلومتر تعویض کنید!
شاید بعضی از توصیههای اطرافیان شما در برخی مواقع برای آنها درست کار کرده باشد، اما باید در نظر داشت که اتفاق یک مرتبه میافتد و نباید به مقایسه خود با دیگران دل بسپارید. ما در این مطلب از گجت نیوز، سراغ ده باور عمومی و اشتباه که بین صاحبان خودرو رایج شده رفتهایم تا شما را با نکات اصولی سرویس و نگهداری خودرو آشنا کنیم.
هزینههای نگهداری خودروهای برقی و بنزینی یکسان است

بازار خودرو تمایل زیادی به برقی و هیبریدی شدن دارد و در همین مسیر گام بر میدارد. با این اوصاف، بدیهی است که اغلب خریداران خودرو به فکر خرید یک ماشین برقی و بدون آلاینده برای مصارف روزمره خود باشند. اگر شما هم به فکر انتخاب یک خودرو الکتریکی هستید و احتمالا شنیدهاید که هزینههای سرویس و نگهداری آنها بیشتر از نمونههای مشابه بنزینی است، سخت در اشتباهید.
خوشبختانه در زمینه هزینههای سرویس و نگهداری، عملکرد مدلهای برقی از درون سوز بهتر بوده، اما این موضوع راجع به هزینههای تعمیر صدق نمیکند. در حال حاضر اختلاف هزینه تعمیر مدلهای بنزینی و برقی به ۳۰ درصد میرسد و عملکرد ماشین های درون سوز همچنان بهتر ارزیابی میشود. در مجموع باید در نظر داشت که هزینههای یک خودرو الکتریکی تا زمانی اقتصادی است که دور از جان تصادف نکرده باشید!
شارژ باتری با اتصال کابل کامل میشود
ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استفاده نکردن طولانی مدت از خودرو یا روشن گذاشتن چراغها و… باتری ماشین خالی شود و روشن نشود. در چنین مواقعی معمولا از اتصال کابل یا باتری به باتری کردن استفاده میکنیم تا باتری جان دوباره بگیرد. برخی معتقدند که به محض روشن شدن خودرو بر اثر اتصال کابل، باتری فول شارژ خواهد شد، در صورتی که این باور رایج اشتباه است و باید چند دقیقهای با خودرو رانندگی کنید تا وضعیت به روال سابق بازگردد.
لاستیکهای قدیمی کم کارکرد خوب است
یکی از ۱۰ باور اشتباه درباره سرویس و نگهداری خودرو این است که بعضی از مالکان خودرو فکر میکنند خرید لاستیکهای قدیمی و کم کارکرد خوب است. شوربختانه اغلب رانندگان به تاریخ انقضا لاستیکهای خودرو توجهی نشان نمیدهند و این موضوع خطرناک است. حتی بعضی باور دارند که استفاده از تایری که قدیمی اما کم کارکرد است، گزینه مناسبی برای رانندگی خواهد بود. خبر بد اینکه تاریخ انقضای لاستیکها مهم هستند و نباید به آسانی از کنار این موضوع بگذرید.
تمامی لاستیکهایی که بعد از سال 2000 میلادی راهی بازار شده، کد چهار رقمی دارند که پس از حروف dot روی دیواره تایر درج گردیده است. معنای این کد، سال و هفته ساخت آن است. برای مثال اگر روی یک لاستیک عدد 1316 درج شده، به این معناست که این لاستیک در هفته سیزدهم از سال 2016 میلادی ساخته شده است. جان خود را با تایرهای کم کارکرد قدیمی و از تاریخ گذشته به خطر نیندازید.
روغنهای سنتی با سنتتیک با هم فرقی ندارند
در سرویس و نگهداری خودرو همیشه بحث بر سر این است که آیا واقعا باید هزینه بیشتری کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم یا خیر؟ استفاده از روغنهای معمولی، مصداق بارز این موضوع است. امروزه روغنهای سنتتیک محبوب شده و از آنجایی که مزایای زیادی دارند، توصیه میشود. برای مثال این قسم از روغن دارای طول عمر بیشتری است و عملکرد بهتری در دمای پایین دارد.
همچنین روغن سنتتیک باعث میشود تا اصطکاک بین قطعات موتور به حداقل برسد و عملکرد بهتری از آنها شاهد باشیم. با اینکه نقاط قوت این روغن بسیار است، اما قیمت آن کمی گرانتر خواهد بود. (ارزشش را دارد) طبیعی است که چالشهای اقتصادی میتواند یکی از مهمترین دلایل برای خرید روغنهای سنتی باشد، اما در صورتی که توان خرید دارید، سنتتیک پیشنهاد میگردد.
باور اشتباه و رایجی در میان صاحبان خودرو شکل گرفته و اغلب آنها معتقدند که اگر از روغن سنتتیک استفاده کنید، دیگر نمیتوانید سراغ روغن سنتی بروید! این نوید را به شما میدهیم که در صورت استفاده از روغنهای سنتتیک، میتوانید مجددا سراغ نمونههای سنتی بروید و حتی این دو روغن را با یکدیگر ترکیب کرده و استفاده کنید. (البته ترکیب این دو روغن به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود)
بنزین سوپر خیلی بهتر است

از قدیم رایج است که گفته میشود بنزین سوپر تفاوت بسیار زیادی با بنزین معمولی دارد و بهتر است از آن استفاده شود. عملکرد خودرو شما با استفاده از بنزین سوپر آن قدر که فکرش را میکنید، بهتر نمیشود. امروزه موتورهای توربوشارژ در سینه اغلب خودروهای داخلی و خارجی قرار گرفتهاند و این نوع پیشرانهها نیاز مبرمی به بنزین باکیفیت و اکتان بالا مثل سوخت سوپر دارند.
بنزین سوپر که کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد، استهلاک موتورهای توربوشارژ را کمتر میکند و در برخی مواقع کمی در افزایش قدرت موثر است. با این حال، قیمت این بنزین که قرار است به صورت وارداتی به کشور بیاید، بسیار گرانتر بوده و توجیهی ندارد که بخریم. اگر موتور خودرو شما تنفس طبیعی بوده و حساسیتی به کیفیت سوخت ندارد، بنزین معمولی مناسب شماست و احتیاجی به بنزین سوپر ندارید.
تعویض لنت ترمز کار سخت و دشواری است
شاید از سوی تعمیرکاران و یا افرادی که دست به آچار نیستند، شنیده باشید که تعویض لنت ترمز کار سخت و حساسی است که باید به افراد حرفهای سپرده شود در حالی که بسته به خودرو شما، این کار میتواند آسان باشد و کمک زیادی به کاهش هزینههای جاری ماشین کند.
قطع به یقین اگر کمی کنجکاو باشید و سری به یوتیوب و آپارات بزنید، میتوانید با تماشای ویدیوهای آموزشی، لنت ترمز خودرو را خودتان تعویض کنید و بابت این کار راحت هزینه نکنید. لازم است ابتدا قطعه نو را از لوازم یدکی خریداری کرده و سپس در پارکینگ خانه این کار را انجام دهید.
بدنه ماشین را با مایع ظرفشویی بشویید
حق میدهیم اگر بگویید که قیمت محصولات مراقبت از خودرو گران و طاقت فرسا شده، اما این دلیل خوبی برای شستن بدنه ماشین با مایع ظرفشویی و دیگر مواد مضر نیست! باید به خاطر داشته باشید که صرفه جویی همواره به نفع خودرو نخواهد بود و میتواند هزینههای ثانویه روی دست شما باقی بگذارد.
مصرف مایع ظرفشویی در درازمدت میتواند به رنگ بدنه خودرو آسیب بزند و واکس محافظ رنگ آن را از بین ببرد. دقت داشته باشید که با یکی دو مرتبه استفاده اتفاقی نمیافتد و به مرور زمان کار بدنه ماشین را یکسره میکند. به یاد داشته باشید که حتی ارزانترین مایع مخصوص شستشوی خودرو میتواند عملکرد بهتری از مایع ظرفشویی داشته باشد!
بیاهمیت بودن فشار باد تایرها
میزان فشار باد لاستیکها در تابستان و زمستان باید متفاوت باشد. گاهی اوقات فشار باد تایرها کم یا زیاد است و از روی ظاهر متوجه نخواهید شد، به همین خاطر توصیه شده که هر از گاهی تنظیم باد لاستیکها را در اولویت قرار دهید. براساس اعلام اداره nhtsa، حدود 28 درصد از رانندگان آمریکایی دست کم برای یک مرتبه دچار چالش فشار باد لاستیک شدهاند.
روغن را باید هر ۳ هزار کیلومتر تعویض کنید
هیچ عدد دقیق و نسخه واحدی برای تعویض روغن به موقع وجود ندارد. باید براساس سبک رانندگی و عاداتی که دارید و محیطی که در آن زندگی میکنید، اقدام به تعویض روغن خودرو کنید. با این اوصاف نظریه تعویض روغن در هر ۳ یا ۵ هزار کیلومتر را کنار بگذارید.
به طور کلی اگر شک دارید که روغن خودرو را باید چه زمانی عوض کنید، سری به توصیههایی که شرکت سازنده خودرو کرده بزنید. البته اینکه زودتر از موعد روغن را عوض کنید، اثر سوء و منفی نمیگذارد ولی میتواند هزینههای اضافی به همراه داشته باشد. همچنین بعضی از خودروسازان معتقدند که برای خودرویی که ۴ تا ۶ هزار کیلومتر مسافت طی میکند، تعویض روغن توصیه میگردد.
لاستیکها را به دلخواه باید جابهجا کنید
جابهجا کردن لاستیکها بعد از هر چندهزار کیلومتر کارکرد، میتواند عمر آنها را افزایش دهد و شما را چالشهای بعدی مواجه نکند. اگر بخواهید بدون توجه به توصیههایی که شده این کار را انجام دهید، قطعا نتیجه معکوس میگیرید. میشلن که از تولیدکنندگان موفق لاستیک در جهان است، تأکید میکند که بهتر است هر ۱۰ تا ۱۲ هزار کیلومتر این کار را انجام دهید.