تصادفات مرگبار در  بزرگراه‌های خاموش

تصادفات مرگبار در بزرگراه‌های خاموش

قطعی برق چراغ راهنمایی تقاطعات و همچنین اعمال طرح خاموشی در معابر بزرگراهی در شب و ساعات تاریکی هوا، علاوه بر تشدید بی نظمی ترافیک، موجب افزایش تصاعدی آمار تصادفات و تشدید خسارات جانی و‌ مالی وارده به حادثه‌دیدگان می‌شود.

دنیای قلم - سرهنگ زینی‌وند رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن به موضوع وضعیت روشنایی بزرگراه‌ها مؤثر در تصادفات پایتخت پرداخت.
 سرهنگ مصطفی زینی‌وند رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: قطعی برق چراغ راهنمایی تقاطعات و همچنین اعمال طرح خاموشی در معابر بزرگراهی در شب و ساعات تاریکی هوا، علاوه بر تشدید بی نظمی ترافیک، موجب افزایش تصاعدی آمار تصادفات و تشدید خسارات جانی و‌ مالی وارده به حادثه‌دیدگان می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که روشنایی معابر یکی از حقوق عامه است تصریح کرد: با توجه به اینکه برابر تحلیل‌های صورت‌گرفته، بزرگراه‌های شهر تهران 61% از تصادفات فوتی 8ماهه امسال این شهر را به خود اختصاص داده‌اند و 57% از این تصادفات نیز در شب و ساعات تاریکی هوا به‌وقوع پیوسته است، لذا با در نظر گرفتن هزینه‌های اقتصادی هر متوفی سوانح رانندگی برای کشور (بالغ بر 200 میلیارد ریال)، تبعات و هزینه‌های کاهش ایمنی با اجرای طرح خاموشی معابر (جهت جبران ناترازی انرژی)، قابل توجه و تأمل می‌باشد و ضروری‌است مدیریت مصرف انرژی به‌روش‌های دیگری برنامه‌ریزی شود تا کمترین تبعات منفی را برای ایمنی تردد شهروندان در پی داشته باشد.

زینی‌وند گفت: ازآن‌جایی که قیمت‌گذاری و ایجاد محدودیت‌های مصرف، از جمله راهکارهایی است که به‌منظور جبران ناترازی انرژی وضع و اجرایی شده است و طرح خاموشی و قطع برق معابر نیز از جمله این اقدامات می‌باشد، ولی به‌دلیل اینکه حجم بالایی از سفرهای ساعات اوج ترافیک شامگاهی، سفرهای بازگشت شهروندان به خانه است و به‌دلیل خستگی رانندگان، زمان عکس‌العمل طبیعی این طیف از کاربران ترافیک از 0.5 ثانیه به حدود 2.5 ثانیه افزایش می‌یابد، لذا اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی سبب عدم رؤیت به‌موقع مخاطرات راه می‌شود و این طرح بسیار خطرآفرین است.

 

 

وی ادامه داد: بدون شک یکی از مهمترین عوامل ارائه سطح سرویس مطلوب و ایمن برای رانندگان، روشنایی معابر و آشکارسازی موانع متحرک از قبیل؛ "وسایل نقلیه عبوری و عابرین پیاده" و همچنین موانع ثابت خطرآفرین واقع در میانه و یا حاشیه راه‌ها از جمله؛ "پایه پل‌های عابر پیاده و یا پل‌های غیرهم‌سطح، پایه تابلوها، تیرهای برق، درختان و..." می‌باشد تا رانندگان بتوانند در فاصله مناسب و بدون دریافت شوک ناشی از رؤیت دیرهنگام خطر، واکنش و عکس‌العمل مناسب را از خود نشان دهند و بدون به‌هم‌زدن نظم ترافیک و ایجاد خطر برای خود و دیگران به مسیرشان ادامه دهند.

زینی‌وند گفت: علاوه بر اینکه با قطعی برق تقاطعات به‌خصوص در ساعات تاریکی هوا که موجب افزایش بی‌نظمی ترافیک و کاهش ایمنی تردد شهروندان خواهد شد به‌شدت مخالفیم، با اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی هم به همان میزان مخالف هستیم.
وی در پایان تأکید کرد: معابر بزرگراهی، زیرساخت جابه‌جایی سریع وسایل نقلیه‌اند و می‌بایست در بالاترین سطح از تمهیدات ایمنی، به رانندگان ارائه سرویس نمایند.

 

منبع: تسنیم

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.