معمای مرگ یک متهم در زندان لاهیجان

معمای مرگ یک متهم در زندان لاهیجان

عذرا فراهانی روزنامه نگار در یادداشتی در باره مرگ متهم جوان در زندان لاهیجان به اهمیت فضای مجازی در موضوع اطلاع رسانی مطالبی را عنوان کرد.

دنیای قلم - عذرا فراهانی -

1-  از انتشار خبر کشته شدن یک جوان در زندان لاهیجان تا دستگیری پنج افسر نیروی انتظامی، زمان کوتاهی طی شد. این خبر را هم مردم ایران شنیدند و هم مردم سراسر دنیا. البته که این اطلاع رسانی به لطف فضای مجازی صورت گرفت و لاغیر. 

2-  اخبار مربوط به این حادثه را در اکثر کانال‌ها و سایت ها مرور کردم. همه از آن به عنوان "حادثه لاهیجان" نام بردند. راستش ازاین عناوین کلیشه‌ایی بیزارم و آنرا درک نمی‌کنم. 

3-  حادثه به این هولناکی از سوی نیروهای انتظامی با جوانی بدون هیچ وسیله دفاعی و حتی با هرعنوان اتهام فرضی، تلخ ومشمئز کننده است. درست از آن حوادثی که دلت می خواهد سر در چاهی فرو کنی و فریاد بزنی یا سر به بیابان بگذاری! آنقدر بدوی بدوی تا جان دهی!

4-   می‌دانم عیان نویسی در این دوران پر هزینه است اما شاید امروز در این روزگار آشفته وطنی این عیان نویس‌ها کمی چاره ساز شود. نمی‌شود که هرکس در هر مقام و منصبی، هر کاری خواست انجام دهد و با مال مردم و جان مردم بازی کند. همین است که در این آشفته بازار وامانده‌ایم و هیچ سنگی روی سنگی دیگر بند نمی‌شود. 

 

 

5- دو روز پیش خبر فوت یک جوان لاهیجانی در زندان (بدون ذکر نام) در فضای مجازی دست به دست شد. چند ساعت بعد مشخص شد این جوان سید محمد میر موسوی نام دارد و از اهالی سید محله بارکوسرا، روستایی از توابع بخش رودبنه  در لاهیجان است. 24 ساعت بعد فضای مجازی پر شد از فیلم هایی از غسل دادن پیکر او برای انجام مراسم خاکسپاری. فیلم‌ها حکایت از آثار ضرب و جرح شدید بر بدن این جوان داشت و نشان می‌داد دست‌های این فرد برای مدت زیادی با طناب بسته شده است.  

6-  فردای انتشار خبر فوت این جوان در فضای مجازی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان با اشاره به فوت متهم تحت نظرگاه لاهیجان، از انجام اقدامات قضایی خبر داد. ساعتی بعد پنج نفر از  افسران نیروی انتظامی از سوی دادستانی لاهیجان با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند.

7-  رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داده با تشکیل و اعزام کمیته‌ای به لاهیجان تمامی جوانب حادثه را بررسی و گزارش و نتیجه بررسی را در اسرع وقت به هیات وزیران اعلام کند.

8-  نتیجه گزارش نه تنها به هیات وزیران الزامی است بلکه نیروی انتظامی باید به عموم مردم پاسخ دهد علت این رفتارهای منجر به مرگ متهمان، که اولین بارهم نبوده، چیست؟

9-  قوه قضاییه باید در یک دادرسی عادلانه متهمان را محاکمه کند. اینگونه نباشد که که متهمان پس از مدتی آزاد شده و در خیابان راست راست راه بروند و درپی عزادار کردن خانواده‌ایی دیگر باشند. 


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.