پرونده پرحاشیه محیط زیستی‌ها بسته شد
با عفو 4 تن از زندانیان

پرونده پرحاشیه محیط زیستی‌ها بسته شد

فعالان محیط زیستی زندانی به مناسبت عید فطر مشمول عفو شدند.

دنیای قلم -بر اساس اخبار رسیده، معاونت حقوق بشر قوه قضائیه به متهمان موسوم به پرونده محیط زیستی‌ها که دوران حبس خود را سپری می‌کنند، در زندان اعلام کرده که شامل عفو اخیر اعلامی از سوی رهبری شده و این موضوع در روزهای آتی به اجرای احکام اعلام خواهد شد. همچنین خانواده یکی از این زندانیان در گفتگو با دنیای قلم این خبر را تایید کرده است. 

 

پرونده محیط زیستی‌ها چه بود؟


 8 نفر از فعالان حوزه محیط زیست زمستان سال ۹۶ بازداشت شدند. خبر این اتفاق اما حدود یک ماه بعد و تنها بعد از درگذشت کاووس سیدامامی در زندان اوین رسانه‌ای شد. آن زمان این پرونده به موضوعی بسیار بزرگ و جنجالی تبدیل شد. اخبار رسمی از خودکشی کاووس سیدامامی در زندان حکایت داشت. همان زمان نمایندگان مجلس از جمله فراکسیون این موضوع را مورد پیگری قرار دادند.

اما نکته مهم دیگر این پرونده به اختلاف نظر نهادهای امنیتی مربوط بود. از یک سمت عالی‌ترین مقام وزارت اطلاعات تاکید داشت که این فعالین محیط‌‌ زیستی هیچ‌گونه اقدامی مبنی بر جاسوسی نداشتند اما در مقابل ضابط قضایی پرونده -اطلاعات سپاه- این روایت را نمی‌پذیرفت.

در نهایت پرونده این متهمان با تاخیر به دادگاه رسید و آن‌ها محکوم شدند.  با گذشت 2 سال از بازداشت موقت، احکام آنان از سوی قوه قضائیه اعلام شد. بنابر حکم صادره، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به 10 سال حبس، هومن جوکر و طاهر قدیریان به 8 سال حبس، سام رجبی، سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی به 6 سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به 4 سال زندان محکوم شدند.

عبدالرضا کوهپایه و سام رجبی و امیرحسین خالقی با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شدند. مراد طاهباز هم در مبادله‌ای سال گذشته از زندان آزاد شد. بنابر عفو اخیر اعلامی، 4 سال از حبس نیلوفر بیانی، 2 سال از حبس هومن جوکار و طاهر قدیریان و کمتر از یک ماه از حبس سپیده کاشانی بخشیده شد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.