بهترین فیلم‌ها از نگاه خبرنگاران در سال 1402

بهترین فیلم‌ها از نگاه خبرنگاران در سال 1402

در دومین جایزه خبرنگاران سینما و تلویزیون، 30 فعال رسانه‌ای با شرکت در رای‌گیری روزنامه خراسان، بهترین فیلم‌ها و بازیگران سینما را انتخاب کردند

دنیای قلم -مائده کاشیان-در سالی که پشت سر گذاشتیم، گیشه سینماها به کام فیلم‌های کمدی بود و دیگر آثار از رقابت با کمدی‌های پرفروش جا ماندند، بنابراین قرار گرفتن فیلم‌هایی مانند «جنگل پرتقال»، «ضد»، «نگهبان شب»، «جنگ جهانی سوم» و «مصلحت» در رتبه‌های پایین‌تر جدول فروش، به دلیل کیفیت پایین آن‌ها نبود. در شرایط سلطنت کمدی‌ها دیگر فیلم‌ها از میدان به در شدند و پرونده اکران آن‌ها در سال 1402، با فروش پایین یا متوسطی بسته شد. در گزارش امروز که به نتایج دومین جایزه خبرنگاران سینما و تلویزیون در بخش «سینما» اختصاص دارد، برترین فیلم‌ها و سینماگران در سال 1402 را بنابر نظرات خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در حوزه سینما و تلویزیون که کم و بیش آثار  را پیگیری کرده‌اند و درباره آن‌ها مطالب و تحلیل‌هایی نیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند، معرفی می‌کنیم. همه فیلم‌هایی که در طول سال 1402 اکران شدند، در رای‌گیری روزنامه خراسان از اهالی رسانه شرکت داشتند. رای‌گیری خراسان در بخش سینما در 8 رشته انجام شد. نتایج کامل بخش تلویزیون و نمایش خانگی، یک شنبه 27 اسفندماه در همین صفحه منتشر شد. محمد اشعری (فیلیمو شات)، فاطمه ترکاشوند (ایران)، زینب علیپور تهرانی و مازیار حکاک (آخرین خبر)، فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی (جام جم)، احمد رنجبر (هفت صبح)، وحید سعیدی (سردبیر فیلم‌نیوز)، آرزو فیروزفر (ایرنا)، آرش فهیم (کیهان)، سحر قناعتی (صداوسیما)، سیدمصطفی صابری و مائده کاشیان (خراسان)، جواد محرمی (جوان)، احمدرضا معراجی (میزان) و فاطمه‌سادات بکایی، فاطمه پاقلعه‌نژاد، امید پویانفر، دنیا خمامی، زهرا دمزآبادی، الهام عرشی‌زاده، مریم عرفانیان، هانیه علی‌نژاد، فرانک قنبری، محمد کلهر، علی مرادخانی، احسان ناظم‌بکایی، سیدمیلاد ناظمی، میلاد نجفی و مصطفی وثوق‌کیا (فعالان رسانه‌ای)، 30 همکاری هستند که در این رای‌گیری شرکت کردند.


بهترین فیلم درام


محمدحسین لطیفی با فیلم «غریب» بازگشت موفقی به سینمای دفاع مقدس داشت. این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فجر رونمایی شد و روایت لطیفی از مبارزات شهید محمد بروجردی مورد توجه قرار گرفت و بازی بابک حمیدیان در نقش مسیح کردستان نیز تحسین‌برانگیز بود. این فیلم در رای‌گیری خراسان از اهالی رسانه، در رشته بهترین فیلم درام با کسب 21 امتیاز صدرنشین شد. «غریب» در گیشه به فروش 10 میلیارد و 22 میلیون تومانی دست پیدا کرد.
 
 

بهترین فیلم کمدی


یکی از اتفاقات ویژه گیشه در سال 1402، فروش 324 میلیاردی «فسیل» و جذب تقریبا هفت میلیون مخاطب بود. کریم امینی امسال این فیلم و همچنین «شهر هرت» را روی پرده سینما داشت، اما با «فسیل» در رقابت با خودش پیروز شد. این فیلم یک سال روی پرده سینماها بود و این مسئله نیز کار دیگر کمدی‌ها را برای فروش بالا، بسیار سخت کرد. «فسیل» در رای‌گیری خراسان به عنوان بهترین فیلم کمدی انتخاب شد و 46 امتیاز کسب کرد.
 
 
 
 


 
بهترین کارگردانی


در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه رقابت برای صدرنشینی میان سه فیلم «نگهبان شب»، «جنگ جهانی سوم» و «جنگل پرتقال» بود. در رشته بهترین کارگردانی، رضا میرکریمی با «نگهبان شب» موفق شد بیشترین امتیاز را به دست بیاورد و عنوان بهترین کارگردانی را از آن خود کند. این فیلم در چهلمین جشنواره فجر نیز مورد توجه داوران قرار گرفت و در نهایت سیمرغ بهترین کارگردانی نصیب میرکریمی شد.
 

 

 

بهترین فیلم نامه


یکی از فیلم‌اولی‌های موفق در گیشه 1402، آرمان خوانساریان بود که با «جنگل پرتقال» در سینما حضور داشت. این فیلم عاشقانه با تصاویر خوش رنگ و لعاب از شمال کشور، قصه‌ای همراهی‌برانگیز و بازی‌های خوب، در چهل‌ویکمین جشنواره فجر مورد استقبال قرار گرفت و پاییز امسال اکران شد. «جنگل پرتقال» به اندازه شایستگی‌اش دیده نشد و به فروش تقریبا سه میلیاردی دست پیدا کرد. این فیلم در رای‌گیری خراسان از خبرنگاران، از «جنگ جهانی سوم»، پیشی گرفت و در رشته بهترین فیلم نامه برگزیده شد.


 
 
بهترین بازیگر مرد نقش اول

 


محسن تنابنده امسال با یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌اش در سینما  حضور داشت. او در فیلم «جنگ جهانی سوم» اثر هومن سیدی نقش مردی رنج‌کشیده از طبقه ضعیف جامعه را ایفا کرد که ظلم‌ و زورگویی اطرافیانش باعث شد، دچار تحول شخصیتی عجیبی شود و آن روی ترسناک خود را نشان بدهد. محسن تنابنده از چالش‌های ایفای این نقش سخت، با موفقیت عبور کرد و بازی خوبی ارائه داد. تنابنده در رای‌گیری خراسان از خبرنگاران، 29 امتیاز کسب کرد و بهترین بازیگر مرد نقش اول شد. اگر نسخه غیرقانونی فیلم پیش از اکران منتشر نمی‌شد، «جنگ جهانی سوم» به فروشی بیش از 6 میلیارد و 876 میلیون تومان دست پیدا می‌کرد، اما انتشار نسخه قاچاق آن در فضای مجازی اوضاع را به ضرر فیلم و تنابنده تغییر داد.
 
 


بهترین بازیگر زن نقش اول


ژاله صامتی که این شب‌ها با نقش شیرین و بامزه «پریچهر» در سریال «زیرخاکی 4» می‌درخشد، امسال با یک نقش جدی و متفاوت، در سینما دیده شد. او در فیلم «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج نقش شخصیتی واقعی به نام ثریا عبداللهی را برعهده داشت که مقابل پادگان اشرف، شبانه‌روز تلاش می‌کرد تا فرزندش را از دام منافقین نجات دهد. ژاله صامتی در نقش مادری رنجور اما مصمم و قوی بازی خوب و تاثیرگذاری در «سرهنگ ثریا» داشت. این بازیگر در رای‌گیری خراسان از خبرنگاران، با اختلاف زیاد نسبت به رقبای خود و با کسب 41 امتیاز، بهترین بازیگر زن نقش اول شد.
 
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.