حاكمیت قسری

حاكمیت قسری

حا‌كمان و سیاست‌های حاكم به شمار می‌رود، با كسر آنها مشاركت واقعی موافقان وضع موجود حدود ۲۰ درصد است. با این‌ حال یك روزنامه «آبزرور مونیخی» مسلك، عدم مشاركت افرادی مانند خاتمی را، عدم همراهی با مردم و خیانت نامیده است.

دنیای قلم - عمادالدین باقی: عجیب این است كه نه فقط حكومت نتیجه انتخابات را مصادره به مطلوب یا تحریف می‌كند كه حتی بعضی از منتقدان و مخالفان هم ناخواسته همان كار را می‌كنند و با معیار ۴۱ درصد اعلامی، از اكثریت ۶۰ درصدی عدم‌ مشاركت سخن می‌گویند و ۴۱ درصد را از آمار واجدین شرایط كم می‌كنند (مانند سخنان فلاحت‌پیشه در تیتر یك روزنامه اعتماد و نیز توییت دكتر محمود صادقی و بسیاری دیگر).

این نوع درصد‌گیری با این اشكال مواجه خواهد شد كه در دنیا مشاركت ۱۰۰ درصدی وجود ندارد كه با كسر ۴۰ درصد ۶۰ درصد دیگر را ناراضی بشماریم و نُرم بالاترین مشاركت‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ (و به ندرت ۸۵) درصد است. تا‌كنون اطلاعات و مناقشات مهمی در مورد رقم اعلامی و انتخابات اخیر بیان شده (برای مثال اظهارات سیدشكرخدا موسوی، كاندیدای اصولگرای اهواز درباره عدم سلامت انتخابات و سخنان سمیه محمودی، نماینده كنونی شهرضا). اگر این داده‌ها را نیز نادیده بگیریم و آمار رسمی ۴۱ درصدی حكومت را بپذیریم، به گفته خودشان ۷ درصد آن، آرای باطله بوده و مشاركت واقعی ۳۴ درصد است. بعضی نظرسنجی‌های حرفه‌ای نیز چنین رقمی را پیش‌بینی كرده بودند.  

با توجه به اینكه رای بخشی از آنان كه به نامزدهای ناكام مثل لیست صدای ملت رای دادند یا به نامزدهای برنده مثل پزشكیان و عده‌ای دیگر، نوعی رای اعتراضی به حا‌كمان و سیاست‌های حاكم به شمار می‌رود، با كسر آنها مشاركت واقعی موافقان وضع موجود حدود ۲۰ درصد است. با این‌ حال یك روزنامه «آبزرور مونیخی» مسلك، عدم مشاركت افرادی مانند خاتمی را، عدم همراهی با مردم و خیانت نامیده است.   اگر نكته اول را بخواهیم در نظر بگیریم و به جای سقف مشاركت ۱۰۰ درصدی، ۸۰ تا۸۵ درصدی را متعارف بدانیم در واقع ۶۰ درصد در مقابل ۲۰ و اندی درصد خواهیم داشت. حكومت اقلیت بر اكثریت هم متزلزل است و با تفنگ و زندان هم نمی‌شود آن را ادامه داد. به قول فلاسفه، القسر لایدوم. (حركت قسری به حركت خلاف قواعد طبیعی گفته می‌شود مانند شیئی كه برخلاف مسیر جاذبه پرتاب می‌شود و حركتش دوام نمی‌آورد و اجبارا سقوط می‌كند).  تجربه همه كشورها نشان می‌دهد حكومتی كه مجبور باشد تمام قوایش را برای خنثی كردن اكثریت ناراضی بسیج كند، برآیند نیروها به جای اینكه پیش برنده باشد، صفر شده و اجازه توسعه به كشور را نخواهد داد.

حا‌كمان و سیاست‌های حاكم به شمار می‌رود، با كسر آنها مشاركت واقعی موافقان وضع موجود حدود ۲۰ درصد است. با این‌ حال یك روزنامه «آبزرور مونیخی» مسلك، عدم مشاركت افرادی مانند خاتمی را، عدم همراهی با مردم و خیانت نامیده است.   اگر نكته اول را بخواهیم در نظر بگیریم و به جای سقف مشاركت ۱۰۰ درصدی، ۸۰ تا۸۵ درصدی را متعارف بدانیم در واقع ۶۰ درصد در مقابل ۲۰ و اندی درصد خواهیم داشت. حكومت اقلیت بر اكثریت هم متزلزل است و با تفنگ و زندان هم نمی‌شود آن را ادامه داد. به قول فلاسفه، القسر لایدوم. (حركت قسری به حركت خلاف قواعد طبیعی گفته می‌شود مانند شیئی كه برخلاف مسیر جاذبه پرتاب می‌شود و حركتش دوام نمی‌آورد و اجبارا سقوط می‌كند).  تجربه همه كشورها نشان می‌دهد حكومتی كه مجبور باشد تمام قوایش را برای خنثی كردن اكثریت ناراضی بسیج كند، برآیند نیروها به جای اینكه پیش برنده باشد، صفر شده و اجازه توسعه به كشور را نخواهد داد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.