جزییاتی از لیست پرحاشیه اصولگرایان

جزییاتی از لیست پرحاشیه اصولگرایان

محسن پیرهادی و علی یزدی‌خواه به حدادعادل درباره نحوه بستن لیست اعتراض کردند.

دنیای قلم -حواشی لیست ائتلاف اصولگرایان با گذشت یك روز از انتشار رسمی آن هنوز هم تمامی ندارد. بعد از غائله مالك شریعتی و محسن دهنوی، روز گذشته نوبت محسن پیرهادی بود تا نسبت به نحوه بستن لیست اعتراض كند. بعد از حذف خودخواسته یا اجباری محسن دهنوی از لیست و جایگزینی سیدمحمود نبویان در این لیست محسن پیرهادی از نیروهای نزدیك به قالیباف در نامه‌ای به غلامعلی حدادعادل، رییس شانا نسبت به این جایگزینی اعتراض كرده و گفته است كه باید این سهم به وی تعلق می‌گرفته است.

به گزارش رزوزنامه اعتماد، در نامه‌ای كه پیرهادی خطاب به رییس و اعضای شورای انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در شهر تهران و همچنین مدیر نظارت و بازرسی ائتلاف نسبت به طی نشدن فرآیند قانونی شورای ائتلاف نوشته و در آن خواستار تغییر فهرست شده است، قید شده است كه «حسب اطلاع از اعضای متعددی از شورای انتخاب در فرآیند انتخاب اعضای فهرست تهران، قواعد و فرآیند قانونی به درستی و صحت اجرا نشده و به ‌طور مشخص بعد از خروج آقای محسن دهنوی، نفر بعدی كه اینجانب با آرای برابر ۱۸ رای با نفر آخر و با قرعه‌كشی انتخاب نشدم؛ می‌بایست جایگزین ایشان می‌شدم كه متاسفانه فرد دیگری كه در فرآیند بررسی دارای ۷ رای بود، جایگزین شد.»

پیرهادی در مطلب خود تاكید كرده است كه «باتوجه به ضرورت رعایت حق‌الناس مورد تاكید رهبر معظم انقلاب و اجرای مقررات مصوب شورای مركزی و ضوابط اعلامی شورای انتخاب و فرصت محدود چند روزه تا برگزاری انتخابات، خواهشمند است دستور فرمایید، به فوریت موضوع اصلاح و فهرست اصلاح شده به اطلاع عموم مردم شهیدپرور و انقلابی برسد.»

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاكید كرده است كه بدیهی است حق اینجانب برای پیگیری موضوع تا حصول نتیجه پابرجاست.

صدای اعتراض به نحوه بستن لیست اما تنها ازسوی محسن پیرهادی بلند نشده است. سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده فعلی تهران در مجلس یازدهم و نامزد انتخابات مجلس دوازدهم نیز روز گذشته در نامه‌ای به عدم حضورش در لیست مشترك شورای ائتلاف و جبهه پایداری اعتراض كرد و نوشت: «ضمن ارسال صورت‌جلسه شورای ائتلاف شهرستان ری درخصوص رای‌گیری جهت انتخاب كاندیدای مورد نظر این شورا، مورخ ۲۰/۱۱/ ۱۴۰۲ اینجانب با وجود مهندسی آشكار صورت گرفته توسط برخی از اعضای شورای ائتلاف ری، به عنوان نفر دوم به شورای داوری تهران معرفی شدم. ولیكن پس از حذف نفر اول، در كمال ناباوری شاهد بودیم كه نفر پنجم لیست كه تنها موفق به اخذ ۴ رای از مجموع ۳۰۵ رای ماخوذه شده است، در لیست نهایی شورای ائتلاف قرار گرفته است. باتوجه به لزوم اجرای فرآیندهای انتخاب نفر برتر در لیست، از اعضای انقلابی آن شورا انتظار می‌رود نسبت به بررسی این امر و استیفای حقوق اینجانب اقدام شایسته معمول شود.»

روز جمعه عكسی از صورت‌جلسه‌ مجمع شورای ائتلاف شهرری در فضای مجازی منتشر شده بود كه نفر پنجم این لیست یعنی میلاد میرزایی به عنوان كاندیدا وارد لیست شانا -پایداری شده است. براساس این عكس كه توسط كانال تلگرامی «خبر فوری» منتشر شد، روح‌الله شكری با 117 رای در جایگاه اول، سید‌علی یزدی‌خواه با 68 رای در جایگاه دوم، اكبر نظیفی با 36 رای در جایگاه سوم، سیدمسلم موسوی درجه با 24 رای در جایگاه چهارم و میلاد میرزایی با 4 رای در جایگاه پنجم قرار گرفتند. در انتهای این صورت‌جلسه نیز قید شده است كه دو نفر اول به شورای مركزی ائتلاف معرفی شده تا یك نفر به عنوان كاندیدای شهرری انتخاب شود. این درحالی است كه هم براساس اعتراض یزدی‌خواه و هم براساس لیست نهایی منتشر شده میلاد میرزایی -آخرین نفر در رای‌گیری در جلسه شهرری- به عنوان كاندیدای این بخش در لیست نهایی تهران قرار گرفته است.

 

درگیری شریعتی و دهنوی

علنی شدن اختلاف مالكی-دهنوی نخستین حاشیه عجیب لیست پرحاشیه وحدت اصولگرایان بود. مالك شریعتی در توییتی انصراف خود از حضور در لیست شورای ائتلاف را رسانه‎ای كرد. او در این باره نوشت: «از انتخاب شورای ائتلاف متشكرم، مدت‌هاست با ادله قطعی و رسانه‌ای نشده یقین كردم و روز قبل از بستن فهرست تهران، اتمام حجت كرده بودم، اگر آقای دهنوی در فهرست باشد، ماندنم فاقد حجت و بی‌صداقتی با مردم است. لذا از فهرست انصراف می‌دهم و صلاح نیست انجام تكلیف را به موقف اعتبارنامه موكول كنم.» این توییت با واكنش سریع محسن دهنوی روبه‎رو شد و با كنایه؛ «التزام به منافع انقلاب و پرهیز از قبیله‌گرایی افراد، در همین بزنگاه‌ها مشخص می‌شود. كمافی‌السابق، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را محور تصمیم‌گیری می‌دانم» روبه‎رو شد. اظهاراتی كه موجی از واكنش‌ها را به همراه داشت. در كنار این جدال توییتری برخی خبرها نیز حكایت از آن داشت كه محصولی چانه‎زنی خود را برای افزایش سهمیه پایداری در لیست شانا از 7 نفر به 8 نفر آغاز كرده و به دنبال اضافه كردن سیدمحمود نبویان چهره شناخته شده پایداری به لیست ائتلاف است. درنهایت اما این چانه‌زنی‌های پایداری و جنجال توییتری پیرامون دهنوی كارگر افتاد و لیست مشترك و رسمی شورای ائتلاف و جبهه پایداری با تغییراتی نسبت به لیست غیررسمی، منتشر شد و سیدمحمود نبویان جای دهنوی را در لیست گرفت. در همین راستا و به دنبال انتشار لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی در تهران، محسن دهنوی در صفحه شخصی خود در ایكس (توییتر سابق) نوشت: «به دلیل علم قطعی به علاقه رهبر انقلاب به وحدت و با وجود آنكه بزرگان جریان انقلاب، دادگاه صالح و شورای نگهبان، دروغ ‌بودن همه تهمت‌ها علیه من را تایید قطعی كرده‌اند و شورای ائتلاف نیز حضور بنده را در لیست اولیه تایید نموده و همچنین با تاكید بر تداوم مبارزه قاطع علیه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیرو‌های انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خودم را از فهرست مشترك شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌كنم. والعاقبه للمتقین»

 

اسامی چه می‌گویند؟

فارغ از ماجرای دلخوری مالك شریعتی و حذف محسن دهنوی و اعتراض پیرهادی و علنی كردن عدم رعایت ترتیب رای‌های كاندیداها در بستن لیست- اشاره به 7 رای محمود نبویان كه جایگزین محسن دهنوی شده است- و البته نامه اعتراضی سیدعلی یزدی‌خواه درباره مهندسی در بستن لیست وحدت اصولگرایان، با مرور اسامی موجود و حتی اسامی غایب در لیست وحدت شانا و پایداری نكات قابل توجه دیگری نیز وجود دارد.

در لیست منتشر شده ازسوی شورای ائتلاف و جبهه پایداری با سرلیستی مشترك قالیباف و آقاتهرانی با فهرست نهایی اصولگرایان در تهران در انتخابات مجلس یازدهم كه آن‌هم محصول وحدت شورای ائتلاف و پایداری و البته شورای وحدت بود، تنها ۱۱ اشتراك وجود دارد؛ محمدباقر قالیباف و مرتضی آقاتهرانی نشسته‌اند. ۹ نفر دیگر مشترك در لیست امسال با لیست ۹۸ عبارتند از؛ محمود نبویان، عبدالحسین روح‌الامینی، فاطمه قاسم‌پور، مالك شریعتی، مهدی شریفیان، علی خضریان، اسماعیل كوثری -كه بعد از فوت فاطمه رهبر بر اثر ابتلا به كرونا در میان‌دوره‌ای جایگزین مرحومه رهبر شد- زهره سادات لاجوردی و غلامحسین رضوانی.

البته محمود نبویان بعد از حذف محسن دهنوی جایگزین او شد اما از آنجا كه دهنوی در لیست سال 1398 نیز حضور داشت تغییری در كمیت اشتراك دو لیست ایجاد نشده است.

 

محذوفین تهران

زهره الهیان، مجتبی توانگر، محسن پیرهادی، سیدعلی یزدی‌خواه، مجتبی رضاخواه، سمیه رفیعی، ابوالفضل عموئی، اقبال شاكری، نظام‌الدین موسوی، احمد نادری، رضا تقی‌پور، بیژن نوباوه، روح‌الله ایزدخواه، سیداحسان خاندوزی، سیدرضا تقوی، مصطفی میرسلیم، عزت‌الله اكبری تالارپشتی و الیاس نادران كاندیداهای لیست ۹۸ هستند كه در لیست ۱۴۰۲ حذف شده‌اند. مرحومه فاطمه رهبر نیز دیگر نام غایب لیست جدید است كه پیش از آغاز به كار مجلس یازدهم و بعد از برگزاری انتخابات درگذشت.

محسن پیرهادی و سیدعلی یزدی‌خواه در كمتر از 24 ساعت مراتب اعتراض خود را به عدم حضور در لیست ابراز كردند. الیاس نادران و مصطفی میرسلیم و سیدرضا تقوی نیز ثبت‌نام نكردند. سیداحسان خاندوزی نیز بعد از شروع به كار دولت سیزدهم به عنوان وزیر اقتصاد از مجلس خداحافظی كرد. حذف روح‌الله ایزدخواه به عنوان نماینده‌ای كه از جریان عدالتخواه در لیست سال 1398 حضور داشت هم دور از انتظار نیست.

نبود عزت‌الله اكبری تالارپشتی به عنوان نماینده نزدیك به غلامعلی حدادعادل در لیست شورای ائتلاف و جایگزینی امیرابراهیم رسولی چهره دیگر نزدیك به حدادعادل نیز نكته مهم و قابل ارزیابی است.

 

پیام‌های دو چهره حذفی مهم از پایداری و جریان قالیباف؛ توانگر و نوباوه فدای وحدت؟

حذف بیژن نوباوه كه در ماه‌های اخیر درگیری‌های جدی با محمدباقر قالیباف داشت هم از دیگر نكات قابل بررسی در این لیست است. براساس شنیده‌های «اعتماد» قالیباف درباره نبود نوباوه در سهمیه جبهه پایداری در این لیست تاكید موكد داشته و جبهه پایداری نیز مشخصا این شرط را پذیرفته است. در مقابل نبود مجتبی توانگر شمایل رسانه‌ای سال‌های اخیر محمدباقر قالیباف در لیست هم می‌تواند نوعی خلع سلاح دو طرف و ساخت ویترینی برای عبور از تنش‌های ماه‌های اخیر قالیباف و جبهه پایداری باشد. فراموش نكنیم كه مجتبی توانگر در ماه‌های اخیر در نامه‌هایی به مرتضی آقاتهرانی و جوانان جبهه پایداری از عملكرد این تشكل و نمایندگان منسوب و نزدیك به آن در مجلس انتقاد و آنها را به كارشكنی در تصویب برخی طرح‌ها و لوایح و جریان‌سازی علیه قالیباف متهم كرد.

حذف توانگر از این جهت قابل توجه است كه او به عنوان چهره‌ای نزدیك به قالیباف و به تعبیری زبان منفصل رییس فعلی مجلس شناخته می‌شود. در جدال‌های میان جبهه تندروی پایداری با طیف قالیباف، توانگر نقش بازیكن نوك حمله تیم قالیباف را بازی می‌كرد و در این نقش هم چندین گل برای این تیم به ثمر رسانده است.

ازجمله ایفای نقش توانگر، در دعوای این دو طیف
بر سر دستور كار قرار گرفتن لایحه عفاف و حجاب بود. اواخر تعطیلات نوروز گذشته، مرتضی آقاتهرانی رییس شورای مركزی جبهه پایداری قرار نگرفتن لایحه عفاف و حجاب در دستور كار جلسات علنی صحن برای رای‌گیری نهایی و ارسال به شورای نگهبان را به گردن قالیباف انداخت؛ درست در همان زمان كاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منكر هم سخنانی هم‌راستا با آقاتهرانی بیان كرد؛ این موضع‌گیری‌ها سبب شد تا ‌توانگر در نامه‌ای به صدیقی به تندی از او و آقاتهرانی انتقاد كند؛ نامه‌ای كه بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و دور تازه‌ای از دعوای بین این دو طیف را آغاز كرد.

هرچند هر دو طیف مذكور یعنی جبهه پایداری و طیف قالیباف از لحاظ ایدئولوژی پیرامون موضوع عفاف و حجاب، تقریبا یكسان هستند اما بازی‌های سیاسی موجب شد تا این دو نحله از اصولگرایان، بر سر این ماجرا درگیر شوند.

توانگر از جریانی «خطرناك پیش از انتخابات پیش‌رو» صحبت كرد و مدعی شد كه آنها به دنبال «بازی رای حرام» هستند و نوشت: «اسم رمز شروع این عملیات نیز عبارت‌هایی از قبیل «دفاع از ارزش‌ها» «مواضع وسط لحافی»، «مواضع صورتی» و امثالهم است. موضوع چندان پیچیده نیست فقط كافی است به آن فكر كنیم. چه كسی از اینكه مردم در انتخابات شركت كنند، بیشترین ضرر را می‌كند؟

توانگر در این نامه تند و تیز، خطاب به صدیقی نوشت كه «اگر شما و دوستان‌تان در پی فتح كامل پارلمان هستید و از فرط بی‌كارنامه بودن مجبورید به ریسمان حجاب متوسل شوید، در حال بسط منكر و زدودن معروف هستید. دین خدا بازیچه و مطاع دنیوی چند ظاهرالصلاح فاسد العقیده نیست كه هر روز مانند مارگیران آن ملعبه قدرت‌طلبی كنند.» «ظاهرالصلاح فاسد العقیده» خواندن چهره‌های نزدیك به پایداری حالا برای توانگر گران تمام شده است.

 

یارگیری امنا از محذوفین قالیباف و پایداری

نكته قابل توجه دیگر حضور اسامی حذف شده از لیست نهایی وحدت شانا و پایداری در لیست دیگری است؛ لیست امنا.

جمعیت امنا كه از چند مجمع‌الجزایر ائتلاف كرده با «شریان» تشكیل شده است، فهرستی منتشر كرده كه برخی چهره‌های حذف شده از لیست شورای ائتلاف و پایداری‌‌ها جدا در آن حضور دارند؛ چهره‌هایی مانند ایزدخواه، سمیه رفیعی، احمد نادری، نظام‌الدین موسوی، نوباوه و یزدی‌خواه. اینها چهره‌هایی هستند كه یا قالیباف مخالف حضورشان در فهرست مشترك پایداری و شورای ائتلاف بوده یا پایداری. گذشته از این به نظر می‌رسد باتوجه به درگیری‌های اخیر چهره شاخص جریان شریان یعنی حمید رسایی در هفته‌های اخیر با قالیبافی‌ها، یارگیری امنا از نیروهایی كه در لیست شانا-پایداری قرار نگرفته‌اند پیام سیاسی روشنی دارد و مرزبندی جدیدی در اردوگاه اصولگرایان را نشان می‌دهد.

 

چهره‌های تازه لیست وحدت؛ تغییر به سمت افول

در لیست انتخاباتی سال 1402 شانا و پایداری اسامی جدیدی نیز حضور دارند؛ محمدحسین بحرینی، میلاد میرزایی، مصطفی غفاری، مرتضی كامل نواب، سیدمجتبی صفایی، سعید احدیان، بابك نگاهداری، سعید آجرلو، محمدابراهیم رسولی، حسن خجسته، الهه عطایی، علیرضا سلیمی، اصغر پورمحمدی، زهرا قلنبر، حسین نجابت، فاطمه حائری شیرازی، مجتبی زارعی و محمود دهقانی، زهره طبیب‌زاده نوری.

سعید احدیان، بابك نگاهداری، سعید آجرلو، امیرابراهیم رسولی در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف دارای سمت‌های مدیریتی هستند و به عنوان سهم‌های قالیباف شناخته می‌شوند اگرچه ابراهیم رسولی سال‌ها رییس دفتر غلامعلی حدادعادل بود و قرابت و نزدیكی او باتوجه به حضورش در لیست سال 1402 مورد توجه منتقدان لیست نیز قرار گرفته است.

 

حواشی لیست وحدت قالیبافی‌ها و پایداری البته محدود به نمایندگان حذف شده یا سهمیه‌های هر كدام از دو جریان نیست. مطلب عجیب سایت منتسب به جبهه پایداری درباره این لیست از جانب برخی به عنوان «دبه كردن جبهه پایداری برای وحدت» یا «نارو زدن جبهه پایداری به وحدت با شورای ائتلاف» تلقی شد.

با وجود نهایی شدن ائتلاف شانا و پایداری در انتخابات ۱۴۰۲ و انتشار لیست مشترك، سایت رجانیوز روز گذشته در مطلبی انتقادی نوشت: «با فرارسیدن زمان انتخابات علی‌الخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، ارایه فهرست اسامی از سوی حزب‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برجسته می‌شود. این درحالی است كه بسیاری از مردم اعتقادی به لیستی رای دادن نداشته و این اقدام را در بحث سیاست قبول ندارند. با این حال اما طی زمان تبلیغات كاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، حواشی زیادی گریبانگیر ارایه این نوع لیست‌ها شده است.»

نكته عجیب‌تر این مطلب تاكید بر عدم لزوم رای دادن به همه افراد لیست است: «با وجود آنكه درباره افراد ناشناخته می‌توان به شهادت و تایید سایر افراد و گروه‌ها اطمینان كرد، اما از این دو اظهارنظر به روشنی می‌توان دریافت كه اگر شخصی حجت شرعی بر «رای ندادن» به افرادی داشته باشد، حتی اگر تمام گروه‌های مورد اعتماد اقدام به تایید او كنند، رای به چنین شخصی مجاز نیست.»

 

وحدت شكننده تا دم در ورودی پارلمان

از رخدادهای دو روز گذشته درباره لیست وحدت بین پایداری‌ها و شانا چند پیام به صورت روشن شنیده می‌شود؛ نخست اینكه مشخص نیست اصرار شورای ائتلاف برای حفظ تركیب نمایندگان تهران در این دور از انتخابات در ماه‌های اخیر به چه دلیلی بوده است، چراكه درنهایت حدود 33درصد لیست وحدت شورای ائتلاف و پایداری در انتخابات سال 1398 و 1402 مشترك است و از اساس تغییر سهم‌ها و تركیب‌های جدی رخ داده است. این درحالی است كه از اساس همین اختلاف‌نظر و تاكید و اصرار شورای ائتلاف در ماه‌های اخیر برای حفظ تركیب نمایندگان تهران یكی از محورهای اختلاف شورای ائتلاف و شورای وحدت بود، چراكه شورای وحدت نقدهای جدی به عملكرد نمایندگان فعلی تهران داشتند.

نكته دوم وحدت شكننده بین پایداری‌ها و قالیباف است؛ هیچ كدام از چهره‌های شاخص دو طرف به سرلیستی دیگری رضایت نداده‌اند و لیست از جانب جبهه پایداری با دو سرلیست و از جانب قالیبافی‌ها و شورای ائتلاف در سكوت درباره سرلیستی منتشر شده و واكنشی به تاكید جبهه پایداری به دو سرلیستی نیز نداشته‌اند.

باتوجه به عملكرد مجلس یازدهم و افزایش جریان‌های منتقد مدیریت محمدباقر قالیباف بر مجلس یازدهم و كلیت نمایندگان تهران در این دوره از مجلس به نظر می‌رسد احتمال رای‌آوری 30-هیچ این لیست در بین اصولگرایان بسیار از دور قبل كمتر باشد به این معنی كه باتوجه به حواشی لیست وحدت، موضع‌گیری‌های دوپهلوی جبهه پایداری و البته حضور فعال چهره‌های منتقد قالیباف در لیست امنا و فعالیت جدی رائفی‌پور و سعید محمد و تاكید آنها بر ارایه لیستی مستقل منتخبین نهایی اصولگرایان احتمالا تركیبی از این لیست‌ها باشند اگرچه سهم اصلی با لیست وحدت شانا و پایداری است اما ورود نمایندگان منتقد قالیباف و جریانش با بدنه رای اصولگرایی به مجلس بعدی دور از ذهن نیست.

موضوعی كه ریاست قطعی و حتمی قالیباف بر مجلس بعدی را با چالش‌هایی مواجه خواهد كرد.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.