خال‌های بدن را جدی بگیرید

خال‌های بدن را جدی بگیرید

حواس‌تان به خال‌های بدن‌تان باشد

دنیای قلم -یک متخصص پوست با بیان این‌که سرطان پوست چهارمین سرطان شایع در کشور است، گفت: برای پیشگیری از این بیماری یا درمان به موقع آن، هر تغییری در خال‌های بدن مانند تغییر در شکل و اندازه، ایجاد زخم یا به وجود آمدن ضایعات رنگدانه‌دار جدید در هر جا حتی کف دست، پا و ناخن‌ها حتماً باید معاینه شود.

به گزارش «ایسنا»، دکتر یاسمن صادقی اظهار کرد: سرطان‌های پوست به دو دسته ملانوم و سرطان‌های غیرملانومی تقسیم می‌شوند. سرطان‌های غیرملانومی شامل کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی به طور کلی شایع ترین نوع سرطان‌های پوست هستند. سرطان پوست از نوع ملانوم با وجود شیوع کمتری که نسبت به سرطان‌های غیرملانومی دارد، اما میزان بالایی از مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد. دکتر صادقی درخصوص پیشگیری از سرطان‌های پوست گفت: با توجه به عوامل خطر گفته شده، آموزش حفاظت از پوست در مقابل آفتاب از سنین کودکی به خصوص در ساعات میانی روز یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا 3بعدازظهر اهمیت ویژه‌ای دارد.

تلاش برای به حداقل رساندن تماس با آفتاب در این ساعات از روز، استفاده از کلاه‌های لبه دار، عینک، دستکش و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند بسیار موثر باشد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در ادامه یادآور شد: فرهنگ‌سازی در برابر تبلیغات گسترده فضای مجازی برای استفاده از روش‌های برنزه کننده پوست در بین جوانان و خانواده‌ها اهمیت زیادی دارد. همچنین لازم است مردم بدانند هر زمان متوجه زخم یا ضایعه‌ پوستی شدند که طی چند ماه گذشته بهبود نیافته است، حتما در سریع ترین زمان ممکن برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنند. درباره سرطان‌های غیرملانومی، ضایعات پوستی روی صورت به ویژه روی بینی، لب و گوش‌ها یا ضایعاتی را که روی اسکارهای قدیمی یا زخم‌های مزمن ایجاد می‌شود، حتما جدی بگیرند و در اولین فرصت به متخصص پوست مراجعه کنند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.