پاسخ به «قانون حمایت از معلولان كجا خاك می‌خورد»

پاسخ به «قانون حمایت از معلولان كجا خاك می‌خورد»

پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان یكی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی در دولت سیزدهم بوده كه برگزاری چهار جلسه پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رییس‌جمهور در دولت سیزدهم نشان‌دهنده این عزم و اراده است.

دنیای قلم - مصطفی بابایی- مشاور امور فرابخشی و ارتباطات: پیرو انتشار مطلبی با عنوان «قانون حمایت از معلولان كجا خاك می‌خورد؟!» موارد ذیل جهت تنویر افكار عمومی ارسال می‌شود.
پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان یكی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی در دولت سیزدهم بوده كه برگزاری چهار جلسه پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رییس‌جمهور در دولت سیزدهم نشان‌دهنده این عزم و اراده است.
بر اساس ماده 1 قـانون حمایت از حقوق معلولان، تعیین نوع و شـدت معلولیت در كمیسـیون‌های پزشـكی توانبخشـی به صورت مسـتمر دردست اجرا می‌باشد و اطلاعات افراد واجـد شـرایط پس از تایید در سامانه الكترونیكی كمیسیون ثبت می‌شود. هم اكنون تعداد 1.537.223 نفر در كمیسیون‌های پزشكی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 
- همچنین طبق تبصره 2 ماده 5 قانون حمایت از حقوق معلولان، عقد تفاهمنامه چهارجانبه سازمان بهزیستی كشور، وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و بانك پارسیان به شماره 209513 مورخ، 5/10/1402 مبنی بر امكـان خریـد برخط بلیت نیم‌بها از هواپیما و قطار سـكوی (اپلیكشن) زیرمجموعه بانك پارسـیان جهت معلولین شدید فراهم شده است. خاطرنشان می‌سازد در صورت انجام سـفر افراد مشمول این مـاده قـانونی، امكان پرداخت نیمی از بهای بلیت از طریق ادارات كل بهزیستی استان‌های كشور نیز امكان پذیر می‌باشد.
- در مورد ماده 15 قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی اختصاص 3 درصد از سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرای به افراد دارای معلولیت، با همكاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌ها اولین آزمون اختصاصی ویژه افراد دارای معلولیت برای جذب سهمیه 3 درصد در دستگاه‌های دولتی برگزار خواهد شد. 

 - طبق ماده 25 تایید صلاحیت افراد مشمول این ماده قانونی مبنی بر معافیت حقوق و دستمزد پدر، مادر یا سرپرست قانونی افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، با درخواست دسـتگاه یا فرد متقاضـی به صورت مستمر در سطح استان و كشور در دست اجرا می‌باشد و طی 3 سال گذشته تعداد 2452 نفر از این خدمت بهره‌مند شده‌اند.
- درخصوص ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان كمك هزینه معیشت افراد دارای معلولیت شدیـد و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد، اعتبار مصوب قانون بودجه سال جاری با رشد صددرصدی نسبت به سال، 1401 معادل 9.000 میلیارد ریال است كه بر اساس بودجه مصوب، سازمان بهزیستی توانسته است به 263.000 نفر مستقر در دهك‌های درآمدی 1-4 (48درصد گروه هدف واجد شـرایط)، ماهانه مبلغ 2.730.000 ریال پرداخت نماید. 
- طبق تبصره 1 ماده 7 قانون و با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمنـد و افراد دارای معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده در حال حاضر با توجه به تخصـیص صددرصد اعتبارات مصوب قانون بودجه سال جاری، 120.000 نفر از كمك هزینه حق پرسـتاری با سرانه 2.100.000  تومان (افزایش 50درصدی در سال 1401 و 40درصـدی در سال جاری) برخوردار هستند. شایان ذكر است موضوع افزایش سـرانه حق پرسـتاری حداقل معادل كمك هزینه مراكز شبانه‌روزی و تقویت اعتبار جهت پوشش گروه هـدف پشت نوبت در اولویت نظـام مسائل سازمان قرار دارد و تبیین و پیگیری لازم و مسـتمر درخصوص موضوع در كمیته نظارت و هماهنگی اجرای قانون و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است.
- همچنین ســازمـان بهزیستی، سالیـانه با مشاركت نمـاینـدگـان سازمـان برنـامه و بودجه، وزارت تعـاون، كـار و رفـاه اجتمـاعی و انجمن عـالی مراكز توانبخشــــی، متنـاسب با فهرست بها و مســـتنـدات قیمت خـدمات مراكز و تورم موجود و با اســتناد به اعتبار تخصیصــی؛ نســــبت به محاســبه نرخ تمام شــده خـدمات و ارایه پیشـــنهـاد میزان كمـك هزینه (یـارانه) مراكز به هیات محـترم وزیران براسـاس اعتبـار مصوب سالانه قـانون بودجه اقـدام و پیگیری‌های لازم را معمول می‌نمـایـد. با توجه به ســـهم اعتبـارات سالیـانه سازمان بهزیستی، كمـك هزینه به میزان 50درصد در سال گذشـته و 40درصد در سال جاری رشد داشته است. 
تامین تجهیزات و وسایل كمك توانبخشی برای 112180 نفر، پرداخت كمك هزینه تامین لوازم بهداشتی به 150160 نفر، ارایه كمك هزینه ساخت اندام‌های مصنوعی به 13735 نفر، پوشش 3000 نفر كودك نیازمند به پروتز كاشت حلزون شنوایی، ارایه خدمات توانپزشكی (فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی) به 29134  نفر، ارایه كمك هزینه درمان و توانبخشی اختلالات دهانی، بلع و تغذیه به 5400 نفر، ارایه خدمات مهارت‌آموزی و حمایت‌های شغلی به 19,553 نفر در 558 مركز، آماده‌سازی شغلی 16500 نفر از افراد دارای معلولیت، توانبخشی آموزشی 57000 نفر از افراد دارای معلولیت در 1468 مركز، ارایه خدمات غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم به كودكان 2 تا 5 ساله در 75 پایگاه، آموزش 350 نفر مترجم زبان اشاره ویژه ناشنوایان و 6800 مورد اعزام مترجم زبان اشاره، تربیت 210 نفر مربی بهداشت سلامت دهان و دندان در 17 استان كشور، ارایه خدمات هنردرمانی به 57.000 فرد دارای معلولیت از طریق 1640 مركز توانبخشی و130 پایگاه هنر روستایی برخی از خدمات سازمان بهزیستی در زمینه اجرای مواد این قانون است. همان‌طور كه یادآور شد سازمان بهزیستی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در كشور از طریق پیگیری از قوه قضاییه، دبیرخانه پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولین و مذاكرات با مجلس شورای اسلامی، وزارت كشور و سایر دستگاه‌ها در پی احقاق حقوق افراد دارای معلولیت است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد كرد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.