به این دلایل آب میوه نخورید

به این دلایل آب میوه نخورید

چرا خود میوه بهتر از آب میوه طبیعی است؟

دنیای قلم -بر اساس یک پژوهش جدید، نوشیدن حداقل یک لیوان آب‌میوه صد در صد طبیعی با افزایش وزن اندک در کودکان و بزرگ سالان مرتبط است. یکی از مشکلات اساسی آب میوه، کمیت آن است.

دکتر والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشگاه هاروارد در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوید: «مصرف میوه به شکل آب میوه باعث می‌شود که نوشیدن زیاد از حد آن آسان شود. به عنوان مثال ما هر چند وقت یک بار سه پرتقال را همزمان می‌خوریم؟ در حالی‌که یک لیوان آب‌میوه پرتقال حدودا از سه میوه گرفته شده و می‌تواند در یک یا دو دقیقه مصرف شود.» این باعث می‌شود که کالری بیشتری به بدن اضافه و در نتیجه به افزایش گلوکز خون منجر شود. به گفته کارشناسان، با گذشت زمان، قند بیش از حد در خون می تواند منجر به مقاومت به انسولین، سندروم متابولیک، دیابت، بیماری قلبی، چاقی و سایر بیماری‌های مزمن شود. با توجه به نگرانی‌ها درباره افزایش میزان چاقی کودکان و حفره‌های دندانی این پژوهش به والدین توصیه می‌کند که از مصرف آب‌میوه برای نوزادان کمتر از یک سال خودداری و مصرف آن‌ را برای کودکان یک تا سه سال به تنها ۴ اونس در روز محدود کنند.  


دکتر تامارا هانون، عضو کمیته تغذیه آکادمی اطفال آمریکا، در این خصوص می‌گوید: «واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آب میوه به جای خود میوه مزایای بیشتری دارد و از نظر سلامتی مفیدتر است، مگر این‌که کودک در هضم غذا مشکل داشته و نتواند آن‌را به صورت کامل مصرف کند.» 
دکتر دیوید کاتز، متخصص طب پیشگیری و شیوه زندگی در این خصوص می‌گوید: « اتکا به آب میوه به جای آب برای تشنگی یا مصرف آب میوه یک رویکرد غلط در سبک زندگی است. این اصلا برای سلامتی شما مفید نیست؛ چراکه در حال مصرف یک خوراکی شیرین هستید. هرچند باید اذعان داشت که آب میوه انتخاب بهتری نسبت به نوشابه خواهد بود.» 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.