خون دماغ شدن چه زمانی خطرناک است

خون دماغ شدن چه زمانی خطرناک است

چه زمان «خون ریزی بینی» نگران‌کننده است؟

دنیای قلم - اگر از جمله کسانی هستید که زیاد خون دماغ می‌شوید باید بدانید همیشه این وضعیت خطرناک نیست. مواقعی که در هنگام خون دماغ شدن باید به پزشک مراجعه کنید مشخص است که برخی از آن را در زیر می‌خوانید. 


1. اولین عامل نگران‌کننده، طولانی‌شدن خون ریزی است. اگر خون ریزی به‌رغم اقداماتی که برای قطع آن انجام شده‌است، بیش از ۲۰ دقیقه ادامه یابد، لازم است فرد فورا به مرکز درمانی منتقل شود.
2. به گزارش «بهداشت نیوز»، خون‌ریزی‌های مکرر نیز باید جدی گرفته‌ شود. افرادی که طی هفته بارها این مشکل را دارند، حتما باید با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنند.
افرادی که دچار مشکلات انعقادی خون هستند به این مسئله باید هوشیارتر باشند. البته در افرادی که به‌طور منظم داروهای ضدانعقاد یا آسپرین مصرف می‌کنند نیز خون ریزی بینی به‌سختی قطع می‌شود. اما چطور می‌توان «خون ریزی بینی» را قطع کرد؟
     زمانی که خون ریزی بینی اتفاق می‌افتد، در وهله اول باید خونسردی خود را حفظ کرد. فرد سعی کند از طریق دهان نفس بکشد و در وضعیت نشسته یا ایستاده قرار گیرد.
      همچنین بهتر است سر کمی به سمت عقب نگه داشته‌شود. برخلاف تصور، گذاشتن تکه‌ای پنبه داخل حفره بینی توصیه نمی‌شود زیرا این کار موجب تحریک مخاط شده و می‌تواند تشدید خون ریزی را در پی داشته‌باشد.
      قسمت نرم کنار تیغه بینی را باید با انگشت شست و اشاره حدود 10 دقیقه نگه داشت. 8 تا 10 دقیقه زمان لازم است تا رشته‌های پروتئینی فیبرین در جریان خون قابلیت تشکیل لخته را داشته‌باشند. اگر فشار کمتر از این زمان برداشته‌شود، لخته پیش از تشکیل کامل جدا شده و زمان بیشتری برای قطع خون ریزی لازم است.
      در صورتی‌که خون ریزی به این ترتیب متوقف نشد، بهتر است تکه‌ای یخ در پارچه پیچیده‌ و قسمت بالای بینی گذاشته‌شود. این کار موجب انقباض عروق می‌شود و خون ریزی کاهش می‌یابد. اگر به‌رغم انجام این اقدامات، خون ریزی همچنان ادامه دارد، لازم است فرد به مرکز درمانی منتقل شود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.