دست‌ به ‌تكذیب خوب دولت!

دست‌ به ‌تكذیب خوب دولت!

از ابتدای سال پیش با بالا گرفتن زمزمه افزایش قیمت نان سخنگوی دولت تاكید كرده بود كه دولت مصمم به حمایت یارانه‌ای در حوزه‌های اساسی مانند گندم است كه از همان زمان به بعد طرح هوشمندسازی یارانه آرد و اجرای استقرار كارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها از بهمن‌ماه گذشته اجرایی شد

دنیای قلم - محمد بلوچ‌زهی: به نظر می‌رسد كه طی این مدت دست به تكذیبِ دولت بسیار خوب شده؛ لااقل در مواجهه با مسائل و مشكلات مربوط به سیستان‌و‌‌بلوچستان می‌توان چنین پنداشت، چراكه در ماه‌های اخیر رویكرد دولتمردان نسبت به آنچه در این استان می‌گذرد و مردم را عاصی كرده و با آن در مواجهه هستند به گونه‌ای بوده كه بهترین رویه برای روبه‌رو نشدن با واقعیت‌ها و عدم پذیرش نارسایی‌های موجود در پیش گرفتن راهبرد «تكذیب می‌كنیم» است! رویه‌ای كه نشان می‌دهد مردم را بیش از پیش عصبانی‌تر كرده و به اعتماد عمومی لطمه وارد ساخته و این رویكردِ «تكذیب می‌كنیم» در مواجهه با مسائل و مشكلات و چشم بستن روی واقعیت‌ها یادآور همان عمل معروف زباله‌ها را زیر فرش پنهان کردن است كه صد البته با دور كردن موقت آن از دید و تیررس خانواده نمی‌توان آن را به‌ كلی كتمان كرد و بی‌گمان پس از مدتی كوتاه برای خانه و صاحبِخانه به مساله‌ای حاد تبدیل خواهند شد. مدت‌هاست كه دولت طرح موسم به استقرار كارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها و توزیع نان كارتی را با هدف جلوگیری از افزایش قیمت نان و تخصیص سوبسید آرد به خبازی‌ها در دست اجرا دارد كه نانوایی‌ها به استنادِ همین طرح برای هر خانوار با كارت بانكی خود فقط روزانه تا سقف ده ‌هزار تومان خرید نان را مجاز می‌دانند. اعمال محدودیت خرید نان و تعیین سقف برای شكم مردم و نیز قوت غالب ایشان به خصوص در استانی چون سیستان‌و‌بلوچستان كه ركورددار خانواده‌های پرجمعیت در سطح كشور است و از همه مهم‌تر بر اثر سیر صعودی تورم حالا حتی برنج نیز از سبد خانوارها   كاملا حذف شده یا اینكه به حداقل رسیده چنین اقدامی را می‌توان عین بی‌تدبیری دانست و افزایش میزان نارضایتی‌ها در جامعه و همچنین حركت در مسیر عصبانی‌تر ساختن مردمِ به ستوه آمده از گرانی و فشارها! با كمال تعجب و شگفتی اعمال چنین محدودیتی در خرید نان و تعیینِ سقفِ محدودِ روزانه برای هر خانوار توسط واحدهای مختلف خبازی باوجود اینكه مردم كم‌فروشی نان در سطح شهرها و  روستاهای مختلف را شاهد هستند و البته ناراضی و در مضیقه؛ هفته گذشته متولیان امور وجود چنین رویه‌ای را به‌ كلی تكذیب كردند و انكار!

از ابتدای سال پیش با بالا گرفتن زمزمه افزایش قیمت نان سخنگوی دولت تاكید كرده بود كه دولت مصمم به حمایت یارانه‌ای در حوزه‌های اساسی مانند گندم است كه از همان زمان به بعد طرح هوشمندسازی یارانه آرد و اجرای استقرار كارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها از بهمن‌ماه گذشته اجرایی شد و بر اساس آن نانواداران از ثبت بیش از ده‌ هزار تومان نان با یك كارت بانكی روی كارتخوان‌های هوشمند امتناع ورزیده و ادعا می‌كنند در نظر نگرفتن چنین محدودیتی به موجب همین طرح مستوجب كاهش سهمیه آرد یارانه‌ای نانوا خواهد شد. اندكی پس از اجرای همین طرح هوشمندسازی یارانه‌ای آرد و فعال شدن كارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها صف‌های نانوایی‌ها در این استان روندی غیرمعمول و سری دور و دراز را تجربه كرد و نیز بعد از آن دیگر خرید نان و سیر كردن شكم خانواده‌های پرجمعیت این استان دغدغه‌ای افزود بر دغدغه‌های فراوان مردم.
تكذیب چنین رویه‌ای كه مردم با آن روزانه در مواجهه‌اند از چند حالت خارج نیست یا اینكه مقامات محلی اطلاعات مخدوش شده‌ای به بالادستی‌های خود ارایه می‌دهند یا واحدهای متخلف خبازی از كارگزاران دولت در شهرستان‌ها و بخش‌ها حرف‌شنوی ندارند و مقامات مربوطه از برخورد با كم‌فروشی نان ناتوانند یا اینكه متولیان بالادستی بی‌آنكه به راستی‌آزمایی اطلاعات مربوطه دست بزنند آن را عمومی كرده و احتمالات بسیار دیگری كه در پس این معضل می‌توان داد.  و نیز نمونه‌های بسیاری از این دست در خصوص رویكرد در پیش گرفته شده «تكذیب می‌كنیم» كارگزاران دولتی می‌توان مصداق آورد كه برای نمونه در سال گذشته و چند ماه پیش همزمان با بازگشایی مدارس نیز اتفاق افتاد. زمانی كه خبر كمبود معلم و دایر نشدن كلاس‌های درس دانش‌آموزان از نقاط مختلف به گوش می‌رسید، مسوولان مربوطه در اظهارنظر‌های مختلف وجود چنین مشكلی را به كلی رد كرده و بر روند عادی برگزاری كلاس‌های درس تاكید كردند.
این در حالی بود كه پیش از این ‌بارها مسوولان محلی و حتی نیز ملی از كمبود معلم در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان خبر داده بودند كه نتیجه سوء معضل كمبود معلم به گواه همین آمارهای اعلامی دولت كه چند روز پیش منتشر شده خود را نشان داد و موید وجود چنین معضلی در بدنه آموزشی شد كه دانش‌آموزان سیستان و بلوچستانی در سطح كشور پایین‌ترین معدل را كسب كرده‌اند! به هر روی طی این یكی‌، دو سال اخیر نمونه‌های فراوانی از این رویه آسیب‌زای «تكذیب می‌كنیم» را می‌توان ارایه كرد كه شرح آن در این مجال نخواهد گنجید و مادامی كه دولت با چنین راهبرد آماتورگونه مدیریتی پیش برود و به جای پذیرش مشكلات و درصدد رفع آن برآمدن، مهر تكذیب بر پای‌شان بزند نه تنها دردی از دردهای مردم دوا نخواهد شد، بلكه بر شدت و حدت آلام افزوده خواهد شد و بر میزان نارضایتی‌ها و دغدغه‌های مردمی نیز بیش.

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.